چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: در حالی که مدیر عامل سازمان خصوصی‌ از تصویب واگذاری 25‌ درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس مالزی خبر داد

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تاکید کرد: آئین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی مجوز عرضه بیش از 10 درصد از سهام شرکت‌های ایرانی را در بورس‌های خارجی صادر نمی‌کند.

غلامرضا حیدری‌کرد‌زنگنه در گفت‌و گو با فارس ضمن اعلام خبر واگذاری 25 درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس مالزی گفت: صبح روز سه‌شنبه اعضای هیات عالی واگذاری با رئیس‌جمهوری جلسه‌ای را برگزار کردند که براساس آن مجوز واگذاری 25درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران صادر شد.

او تاکید کرد: در این جلسه که با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری تشکیل شده علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نتایج سفر به کشورهای هنگ‌کنگ و اندونزی را تشریح کرد و قرار شد قانون همکاری بورس ایران با بورس این 2کشور و همچنین مالزی افزایش یابد.

زنگنه ادامه داد: در این نشست، موضوع عرضه سهام شرکت ملی مس در بورس مالزی مطرح شد و واگذاری 25‌درصد از سهام این شرکت در بورس مالزی به تصویب رسید.

سخنان مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در حالی بیان شد که علی رحمانی مدیر شرکت بورس اوراق بهادار در گفت‌و گو با همشهری درباره عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس مالزی تاکید کرد: براساس ماده 15 آئین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، بیش از 10درصد سهام هیچ شرکت ایرانی نمی‌تواند  به خارجی‌ها واگذار شود.

وی افزود: براساس قانون، عرضه 25درصد از سهام شرکت مس در بورس مالزی شدنی نیست و در این مورد باید تکلیف قانونی مشخص شود.

رحمانی تصریح کرد: اگر بخواهیم 25درصد  سهام شرکت مس را در بورس مالزی عرضه کنیم باید موارد قانونی آن را حل کنیم.

تحلیل کارشناسی از عرضه سهام در بورس‌های خارجی

حسین خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در گفت‌وگو با همشهری، پذیرش سهام یک شرکت معظم ایرانی در بورس کوالالامپور را خوب و تحولی قابل ملاحظه ارزیابی کرد و افزود: پذیرفته شدن در بورس‌های خارجی نیازمند رعایت استانداردهای بین‌المللی از سری شرکت‌هاست که در نهایت باعث ارتقای سطح مدیریت در کشور می‌شود.

به گفته خرازی این استانداردها به خصوص باید در زمینه گزارشگری مالی و حسابرسی رعایت شود و شرکت‌ها برای رسیدن به شرایط تعیین شده نیازمند حضور حسابرس‌های معتمد بین‌المللی هستند.

او افزود: به دلیل نبود همین شرایط تا امروز روند ورود شرکت‌های ایرانی به بورس‌های جهانی به کندی پیش رفته است.

خرازی در ادامه تصریح کرد: عرضه سهام یک شرکت ایرانی اولین گام برای تقویت ارتباط با بورس‌های معتبر بین‌المللی است چون در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری‌های متقاطع وجود ندارد.

به گفته او در حالت ایده‌آل سرمایه‌گذار در هر کشوری می‌تواند به کارگزار سفارش خرید بدهد و کارگزار هم قادر است در هر بورسی سهام مورد نظر را به سبد دارایی‌های سرمایه‌گذار اضافه کند.

خرازی ادامه داد: به همین علت  درحال حاضر شاهد شیوع بحران‌ها در بورس‌های جهانی هستیم. به عبارت بهتر رکود یا رونق یک بورس به علت وجود سرمایه‌گذاری‌های متقاطع به دیگر بورس‌ها منتقل می‌شود.

این کارگزار بازار اوراق بهادار تاکید کرد: در مرحله بعدی، بورس ایران و  بورس مالزی باید پروتکلی امضا کنند و علاوه بر این بانک‌های دو کشور هم تبادل مالی دو‌جانبه را آغاز کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند سهام خرید شده در یکی از بورس‌ها را در بورس دیگر به فروش برسانند.

خرازی تصریح کرد: اگر گام بعدی برداشته نشود عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی تاثیری در بورس تهران نخواهد داشت.

مخالفت رئیس‌جمهوری با بهره‌مالکانه

غلامرضا حیدری کرد زنگنه از حمایت رئیس‌جمهوری از افزایش نیافتن بهره مالکانه در بودجه 87 در نشست هیئت مالی واگذاری خبر داد و گفت: در نشست هیئت عالی واگذاری، موضوع بهره مالکانه معادن نیز مورد بحث قرار گرفت که با حمایت رئیس جمهوری از بهره مالکانه پیشنهادی دولت مواجه شد.

وی خاطر نشان کرد: دولت هیچ تصمیمی بر افزایش بهره مالکانه معادن ندارد و نمی‌خواهد که افزایش عوارض دولتی به روی شرکت‌های بورس از جمله گل‌گهر و چادرملو فشاری وارد کند.

کد خبر 43649

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز