چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

لیدا هادی: لبنان این روزها روزگار نابسامانی را تجربه می کند. سرزمین ناآرام خاورمیانه این روزها به دغدغه همیشه کشورهای جهان تیدیل شده است.

 لبنان که سال های سال است آرامش را از یاد برده سخت ترین لحظات تاریخ خود را سپری می کند.
در این میان تمامی مجامع بین المللی و کشورهای منطقه هر یک به نحوی در تلاشند تا از بروز جنگ داخلی دوباره ای در لبنان پیش گیری کنند. هم اکنون  دامنه اختلاف گروه های داخلی در لبنان به گونه ای است که هر لحظه بیم آن می‌رود که عنان کنترل کشور از دست دولتمردان خارج شود و این کشور به میدانی برای چالش احزاب سیاسی تبدیل شود. درست مانند آنچه که  در سال 1975 میلادی رخ داد و در نهایت پیمان طائف در سال 1990 به آن پایان داد.
طی سال‌های سیاه لبنان هزاران نفر از ساکنان کشور زیتون های سبز قربانی جنک های داخلی شدند. اما اوضاع لبنان این روزها با سالهای دور گذشته بسیار فرق کرده است. به نظر می رسد دیگر هیچ ائتلاف و پیمانی نتواند آرامش را برای اهالی لبنان به همراه داشته باشد.
این روزها دولتمردان لبنانی آرامش از کف داده‌اند! اوج تنش های لبنان زمانی بود که ولید جنبلاط  رئیس حزب سوسیالیست پیشرو لبنان و یکی از رهبران اصلی فراکسیون 14 مارس لبنان که از سوی غرب و هم پیمانان عربی حمایت می شود در روزهای ابتدایی هفته جاری  خطاب به گروه های مخالف دولت از بروز جنگ داخلی در لبنان استقبال کرد و در نطقی منحصر به فرد عنوان داشت :«اگر غوغا می‌خواهید ما به غوغا خوش‌آمد می‌گوییم و اگر جنگ می‌خواهید ما به پیشواز آن می رویم.»
به عقیده بسیاری از کارشناسان بین‌المللی بن‌بست کنونی لبنان با هیج راهکاری نمی‌تواند گشوده شود چرا که فقدان مسند ریاست جمهوری در این  کشور به مرور زمان زمینه را برای سر بر آوردن هر اظهار نظری از سوی گروه های مخالف هموار کرده و این برای آینده سیاسی هر کشوری فقط یعنی سقوط! تا زمانی که جنبلاط جسارت هر گونه ادعایی را داشته باشد. لبنان این روزها به سوی جنگی بزرگ سوق یافته است.
مشکل لبنان یک معضل سیاسی است که همیشه هم این گونه خواهد بود. شاید تنها راهکار مفید حل بحران لبنان انجام مذاکره و گفت و گوی متقابل باشد، مسیری که البته در شرایط کنونی کمتر می توان انتظار آن را داشت. لبنان سالهای سال در بازی قدرت های داخلی و بین المللی گرفتار آمده و در واقع این قدرت های خارجی هستند که برای کشور کوچک کرانه مدیترانه تعیین می کنند که تا چه زمانی باید تا نهایت جنگ پیش رفت.
این مساله نه تنها برای لبنان بلکه در سال های اخیر برای بیشتر کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است اما آنچه بیش از هم امری توجه همگان را برانگیخته ناتوانی و فروماندگی رهبران لبنانی در کنترل امور و رهایی از گرداب اختلافات حاضر است. به نظر می رسد بحران های کنونی لبنان با نشست سران کشورهای عربی در دمشق طی ماه میلادی آینده به اتمام برسد.

همشهری امارات به نقل از گلف نیوز

کد خبر 44204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز