همشهری آنلاین: کلیات قانون بازار اوراق بهادار و نحوه اجرای آن در حاشیه دومین روز نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، حسین فهیمی - معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار - گفت: نظام اقتصادی کشور بر اساس ماده 2 قانون جدید بازار اوراق بهادار، بازار سرمایه را به رسمیت شناخت.

وی ادامه داد: در این قانون زیر ساخت‌های لازم و نحوه نظارت بر بازار به عنوان یک حکم کلی مورد توجه قرار گرفته است.

فهیمی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های قانون‌گذاری بیان کلیات است، افزود: این قانون به فعالان، مجریان و دست اندرکاران اجازه فعالیت داده و تنظیم دقیق را در حد دستورالعمل محدود کرده است.

نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاع رسانی صحیح و کارآمد را یکی از محورهای اصلی بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: اطلاعات نیاز اولیه هر سرمایه گذار برای فعالیت در بازار است که باید اطاعات صحیح در زمان مقرر در اختیار فعالان بازار قرار گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس تضمین و تامین صحیح برای انجام معاملات اوراق بهادار را از دیگر محورهای فعالیت در بازار سرمایه دانست و گفت: در این محور یک بستر مطمئن قانونی برای جریان معاملات اوراق بهادار انجام می‌شود علاوه بر اینکه ضمانت اجرایی از روند صحیح معاملات حمایت کرده و هر اقدامی که روند صحیح معامله را مختل کند، مشمول مجازات کیفری قرار می‌گیرد.

وی ضرورت انسجام، یکپارچگی و متشکل بودن بازار را سومین محور فعالیت بازار سرمایه اعلام کرد و اظهار داشت: بازار اوراق بهادار بدون ساماندهی، بازاری پرریسک و غیر قابل اطمینان خواهد بود.

فهیمی خاطر نشان کرد: مواد 2 و 7 قانون بازار اوراق بهادار موارد به ضرورت یکپارچگی و ساماندهی بازار پرداخته و در موارد دیگری صراحتا اعلام کرده است افرادی که در این بازار خارج از مجوزهای شورا فعالیت کنند، مسئولیت کیفری خواهند داشت.

وی ساختار و سازوکارهای هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار را در کشور منحصر به فرد دانست و گفت: در نشستی که با حضور نمایندگان سازمان بورس و قوه قضاییه برگزار شد بر قطعی و لازم الاجرا بودن آن تاکید شد.

فهیمی اظهار داشت: فعالیت در بازار از دید قانون جدید بازار اوراق بهادار مبتنی بر این فرض است که اختلاف ها بر اساس مذاکره، مصالحه و سارش حل شود البته انتقاداتی هم بر این قانون وارد است اما نباید نکات قوت آن را تحت تاثیر نقاط ضعفش قرار داد.

کد خبر 45171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز