همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت بورس در جلسه‌ای با حضور بعضی صاحب‌نظران بازار سرمایه در خصوص عملکرد سال 86 و چشم انداز سال 87 بازار سرمایه به تبادل نظر پرداختند.

علی رحمانی در این جلسه که در آن تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های کارگزاری حضور داشتند، گفت: ارزش جاری بازار سرمایه نسبت به سال قبل 15 درصد رشد داشته و در سال جاری حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان عرضه اولیه صورت گرفته که این ارقام از بهبود وضعیت بازار در سال جاری خبر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس  وی به بررسی وضعیت ورود سرمایه به بازار در مقایسه با سال قبل پرداخت و ادامه داد: از تفاوت خرید و فروش مشتریان و بررسی ارزش معاملات مشخص شد که امسال حدود350 میلیارد تومان پول جدید توسط مردم (سرمایه گذاران حقیقی) به بازار آورد شده که این رقم برای سال قبل حدود73 میلیارد تومان ثبت شده است. در ضمن حقوقی‌ها امسال حدود 400 میلیارد تومان پول وارد بازار کرده‌اند.

رحمانی تاکید کرد: هدف بورس طی یکسال گذشته روان شدن معاملات در بازار سرمایه بوده است و ازجمله اقداماتی که در بازار صورت گرفته افزایش سرعت بازگشایی نمادها، اطلاع رسانی، کاهش حجم مبنا، دستورالعمل رفع گره‌‌های معاملاتی برای صف خرید و فروش، تغییر اندازه سفارشات شرکت‌های بزرگ و بررسی دامنه نوسان بوده است.

وی برنامه آینده شرکت بورس را طبقه‌بندی شرکت‌های بورسی طبق دستورالعمل جدید پذیرش دانست و افزود: بازار سرمایه به دو بازار اول و دوم تقسیم می‌شود بازار اول دارای تابلوی اصلی و فرعی است،  شرکت‌های خوب در تابلو اصلی قرارمی گیرند و بازار دوم نیز دارای یک تابلو خواهد بود.

وی برنامه‌های دیگر بورس اوراق بهادار را افزایش دامنه نوسان، ایجاد ایستگاه‌های معاملاتی جدید، آماده‌سازی شرکت‌های که در زمینه نفت و پتروشیمی فعالیت دارند عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به‌زودی برای عرضه شرکت‌های نفتی یک نهاد تنظیم بخشی ایجاد می‌شود تا نرخ‌گذاری را تعیین، مدت قراردادها را مشخص و شفافیت لازم را ایجاد کند.

رحمانی در خصوص طرح تسهیلات خرید سهام گفت: طرح تبدیل مطالبات بانک‌ها به مطالبات شرکتی  و نیز اعطای تسهیلات خرید سهام در حال بررسی و پیگیری است و انتظار می‌رود در جلسه بعدی ستاد اصل 44 و سهام عدالت مطرح شود.

در ضمن کار گروهی متشکل از بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس اوراق بهادار تهران بحث ورود اوراق مشارکت دولتی را تا پایان سال نهایی خواهند کرد و یکی از شرکت‌های تامین سرمایه نیز ورود اوراق مشارکت شهرداری‌ها  به بورس با بازدهی بیش‌تر از نرخ‌های موجود (5ر15 درصد) را بررسی کند.

مدیرعامل شرکت بورس اظهار گفت: شرکت بورس در حال تحقیق و بررسی  برای کاهش مدت زمان توقف نماد شرکت‌ها در موارد برگزاری مجمع برای انتخاب هیات مدیره و نیز پیش بینی سود سال بعد است.

وی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از شرکت‌های زیر مجموعه خود بخواهند با ارائه گزارش و اطلاع رسانی به موقع، در بهبود وضعیت بازار نقش خوبی داشته باشند.

رحمانی در خصوص عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازارگردانی گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری با بازار گردانی واقعی شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌توانند منابع جدید را با فروش سهام این شرکت‌هاجمع کرده و صرف سرمایه‌گذاری جدید در بازار سرمایه به‌خصوص عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های اصل 44  و تکمیل پروژه‌های در دست اجراکنند و در نتیجه وجود  بازارگردان برای سهام شرکت‌ها قیمت سهام شرکت‌های بورسی را به سوی ارزش ذاتی آن هدایت خواهد کرد.

وی حضور پالایشگاه‌ها را در بورس فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاران  عنوان کرد و پیشنهاد داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تشکیل سبدهای مشاع در قالب مشارکت خاص و یا پذیره‌نویسی وجوه لازم را به دست آورند تا بتوانند در عرضه بلوکی سهام شرکت کنند.

وی در خصوص بین‌المللی کردن بورس افزود:  در صورتی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه مشارکت فعال تر داشته باشند می توان امیدوار بود که در آینده بازار سرمایه گسترده تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: در زمینه خصوصی سازی در سال 87 مقرر شده که 53 شرکت پس از بررسی و تعیین شرکت‌های قابل پذیرش  برای ورود به بورس آماده‌سازی می شوند که از این تعداد حدود 12 شرکت آماده حضور و پذیرش در بازار شوند و پیش بینی می‌شود که از قبل این شرکت‌ها حدود 24 میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه افزوده شود.

وی با اشاره به اینکه با یورو مانی برای برگزاری دوره های آموزشی ارزشیابی شرکت‌های مخابراتی و عرضه اولیه در فروردین 87 توافق شده و در هر دوره فقط 20 نفر  امکان حضور و شرکت دارند گفت: در خرداد سال آینده دوره ارزشیابی بانک‌ها نیز برگزار می‌شود. لذا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری تقاضا می‌شود کارشناسانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند را برای شرکت در این دوره‌ها معرفی کنند.

همچنین بررسی‌هایی  در خصوص  برگزاری کنفرانس بین‌المللی بازار سرمایه صورت گرفته و قصد داریم در این کنفرانس بین‌المللی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی دعوت کنیم و فرصت‌ها بازار سرمایه را در سطح جهانی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: به لحاظ سازمانی در تالار های استانی تغییرات و اصلاح ساختاری صورت گرفته و بر همین اساس ایستگاه‌های معاملاتی تالار مشهد به دفاتر کارگزاری‌ها منتقل شده  و تالار سعدی هم در حال انتقال به دفاتر کارگزاری‌ها است.

رحمانی تصریح کرد: برای تشکیل مرکز مالی ایران با شهرداری مذاکراتی صورت گرفته و با مشارکت بانک سرمایه پیش نویس‌هایی در این زمینه تهیه شده است. راه اندازی مرکز مالی ایران در 43 هزار متر زمین جنب برج میلاد، با زیر ساخت‌های مدرن و پتانسیل‌های فراوان برای جذب سرمایه می‌تواند بر جذابیت بازار سرمایه بیافزاید.

وی افزود: ترجیح ما این است که مردم عادی و اشخاص حقیقی که دانش و تجربه سرمایه گذاری مستقیم در بورس ندارندرا درگیر بازار نکنیم و مردم غیر مستقیم با خرید سهام صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوند و حقوقی ها و خبرگانی که بازار را بهتر درک کرده و دانش و تجربه دارند و نگرانی زیادی از نوسانات عادی ندارند وارد بازار شوند.

درخواست‌های مدیران عامل شرکت‌ها

میهن دوست - عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه - خواستار سرعت بیشتر در بازگشایی نمادها و کاهش حجم مبنا شد و گفت: علی‌رغم این که اطلاعات در قالب فرم‌های سازمان ارائه می‌شود به دلیل تفاوت در برداشت کارشناسان بورس و ورود آنها به حوزه تحلیل در اعلام اطلاعات به بازار وقفه ایجاد می‌شود. وی ورود اوراق مشارکت به بورس بدون حل مشکل نقدینگی را باعث فشار مضاعف به بازار سهام دانست و ضمن استقبال از احداث مرکز مالی ایران آمادگی شرکت‌های سرمایه گذاری برای کمک به اجرای آن را اعلام کرد.

ملاحسین آقا - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات - هم ضمن تاکید بر بسترسازی برای افزایش نقش اشخاص حقیقی در بازار سرمایه ورود اوراق مشارکت به بورس را یک مخاطره جدی برای سهام شرکت‌ها دانست و افزود: شرکت‌ها باید از تقسیم سود زیاد اجتناب کنند.

در همین جلسه احمدزاده اصل  مدیر عامل سرمایه گذاری بانک سپه - بر وحدت روبه در عرضه‌ها، جلوگیری از التهاب در عرضه‌های اولیه، تلاش بازار سرمایه برای جذب نقدینگی بیشتر، افزایش شفافیت و ظرفیت بازار، تعامل بیشتر بورس و نهادهای مالی با دولت و مجلس و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه صنایع مختلف تاکید کرد.

امیرعلی خان‌خلیلی - مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام - در خصوص راهکارهای رونق بازار سرمایه افزود: در صورتی که بورس کالا رونق پیدا کند تاثیر مستقیم بر بورس اوراق بهادار خواهد داشت و معامله فرآورده‌های نفتی و نیز ورود سیمان به بورس کالا موجب رونق بورس اوراق بهادار خواهد شد و به طور اتوماتیک خصوصی‌سازی تحقق می‌یابد و نگرانی‌های مربوط به عرضه اولیه سهام در بورس نیز از بین می‌رود.

 


همچنین مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام ضمن تاکید بر ترویج سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس خواستار واکنش سریع شرکت‌ها و بورس به شایعات شد و بر نظام‌مند کردن خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی شفاف در عرضه‌های اولیه و افزایش درصد ایستگاه‌های معاملاتی نیز تاکید کرد.

محمد رهبر - مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ - هم خواستار حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دیگر فعالان از بازار سرمایه از طریق بازارگردانی شد و از بی‌تفاوتی انتقاد کرد.

وی ادغام بانک‌های دولتی و ورود دو بانک به جای 4 بانک به بورس را باعث صرفه جویی در تعداد شعب ، آزاد شدن بخشی از منابع رسوب شده آنها جهت اعطای تسهیلات و حتی کاهش قیمت املاک تجاری دانست و خواستار معاملات استقراضی سهام در بورس شد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ پیشنهاد داد: دولت بخشی از وجوه واگذاری‌ه ارا به صورت اداره شده در اختیار بانک‌ها جهت پرداخت تسیهلات قراردهد.

در ادامه این جلسه مدیر سرمایه‌گذاری ساختمان با طرح این سوال که چرا در بازار سرمایه نمی‌توان همانند بازار پول تجهیز منابع کرد؟ به ضرورت آموزش و شناساندن بازار سرمایه، اعمال کنترل بیشتر بر حسابرسان، کارگزاران و مدیران برای افزایش شفافیت بازار، تهیه سوابق مناسب اطلاعاتی شرکت‌ها و صنایع و فراهم کردن بیمه‌های مناسب برای اصل سرمایه اشاره کرد و افزود شرکت متبوعش طرح صندوق سرمایه‌گذاری متری را در دست تهیه دارد. وی از خروج کل وجوه واگذاری‌های اصل 44 از بازار انتقاد کرد.

بیات - مدیر سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران - محدودیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری در دسترسی به منابع جدید ناشی از محدودیت اخذ وام و نیز مشکل افزایش سرمایه به دلیل وضعیت قیمت سهام و ناتوانی در پرداخت سود نقدی را مورد تاکید قرار داد و خواستار ارائه اطلاعات شفاف از شرکت ها و برخورد قاطع تر بورس با انحرافات غیر عادی پیش‌بینی سود شد.

کباری  - مدیر سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد - تبلیغات زیاد در مورد شرکت‌های اصل 44 را عامل کم توجهی به بیش از 70 درصد کل بازار دانست و مشکلات حقوقی، مالیاتی و ابهامات زیاد را مانعی برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری به این حوزه دانست. وی همچنین از حجم اطلاعاتی که در سال 86 منتشر شده اظهار رضایت کرد و بازار 87 را خوب پیش‌بینی کرد.

آذرخش و برزنی مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری مفید افق و بانک کارآفرین هم در ادامه نظرات خود را اعلام کردند.

آذرخش گفت: بازار سرمایه افق روشنی دارد و خواستار افزایش دامنه نوسان و گردش معاملات شد.

برزنی هم بورس اوراق بهادار را حلقه ای از کل صنعت اوراق بهادار دانست و بهبود این صنعت را مستلزم ایفای مسولیت هر یک از حلقه‌های این زنجیره اعلام کرد.

وی در پایان گفت: اگر هر یک از ما به مسولیت‌های خود واقف و وظایفمان را درست انجام دهیم این صنعت رونق خواهد گرفت و منابع جدیدی وارد بازار خواهد شد.

کد خبر 46014

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز