همشهری آنلاین: دبیر کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز تعاملات بین‌المللی این کمیته خبر داد.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، حجت الاسلام سید عباس موسویان در این باره گفت: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تبادل نظرات علمی با متخصصان فقهی و مالی سایر کشورها قصد دارند تعاملات خود را در عرصه‌های بین‌المللی آغاز کند.

وی همکاری با شورای مشورتی شریعت مالزی را نقطه آغاز این تعاملات اعلام کرد و گفت: قرار است در مورد برخی موضوعات مشترکی که دو طرف بر روی آن‌ها تحقیق و یا در دستور کار خود دارند، همفکری و بحث و تبادل نظر شود.

حجت‌الاسلام موسویان با بیان اینکه شورای مشورتی شریعت مالزی گام‌های مهمی را در طراحی ابزارهای مالی اسلامی برداشته است، افزود: دو کمیته در زمینه ابزارهای مالی جدید اسلامی از تجربیات یکدیگر استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ایده راه‌اندازی ابزارهای مالی اسلامی، 20 سال قبل در بازارهای مالی جهان مطرح شد، اظهار داشت: این ابزارها از 2000 میلادی فعالیت خود را به صورت گسترده آغاز کرده است به طوریکه ارزش صکوک منتشره در شش ماهه نخست سال 2007 میلادی از مرز 24 میلیارد دلار گذشت.

حجت الاسلام موسویان خاطر نشان کرد: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با استناد به بند (13) ماده (7) قانون جدید بازار اوراق بهادار و مصوبه هشتم آذرماه سال 85 هیات وزیران تشکیل و ماموریت یافت تا ابزارها، بازارها و نهادهای مالی مختلف را در کشور از نظر مسائل شرعی مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه دهد.

وی ارزیابی ابزارهای مالی جدید پیشنهادی برای استفاده در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس از دیدگاه فقهی، بررسی شبهات فقهی در مورد ابزارهای مالی و ارائه راه‌حل‌های مناسب و طراحی ابزارهای مالی اسلامی برای بازار سرمایه و پیشنهاد آن به هیات مدیره سازمان بورس را از مهمترین وظایف کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.

دبیرکمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار همکاری با کمیته ها و شوراهای مشابه در سایر سازمان‌های داخلی و خارجی، همکاری در توسعه و گسترش برنامه‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های علمی در زمینه مالی اسلامی و بررسی ابعاد فقهی مسائل بازار سرمایه را از دیگر وظایف این کمیته ذکر کرد. 

کد خبر 46215

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز