چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

رضا کیانی: هدف از تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار به‌منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع برای سرمایه‌گذاران است.

موضوع فعالیت این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و همه اوراق بهادار است. مجوز انتشار این صندوق‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می‌شود.

کاهش هزینه به کارگیری نیروی‌های متخصص در گردآوری، تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار، فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع‌تر در دارایی‌ها و کاهش ریسک، نمایندگی سرمایه‌گذاران در مقابل اشخاص ثالث و ضمانت نقدشوندگی سرمایه‌گذاران از امتیازات فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام از دیدگاه سرمایه‌گذاران است.

ورود اشخاص غیرحرفه‌ای از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به بازار و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع و شرکت‌های گوناگون از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام از منظر مقام ناظر بازار سرمایه به حساب می‌آید.

دو نوع واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و عادی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طراحی شده است، واحد سرمایه‌گذاری ممتاز قابل ابطال نبوده اما می‌توان آن را مورد نقل و انتقال قرار داد.

واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نیز بر خلاف واحدهای ممتاز قابل نقل و انتقال نبوده اما از قابلیت ابطال برخوردارند.

هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز برای برخورداری از حق رای در مجمع صندوق باید حداقل5درصد از کل واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق را در اختیار داشته باشند.

انجام مراحل اجرایی صندوق و معرفی مدیر سرمایه‌گذاری یا گروه مدیران سرمایه‌گذاری و تعیین نحوه جبران خدمات آنها از مهم‌ترین وظایف  مدیر صندوق است.

* رئیس اداره امور نهادهای مالی
سازمان بورس و اوراق بهادار

کد خبر 46351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز