گروه بورس: مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس پیش‌بینی کردند سود این صندوق‌ها بالاتر از نرخ تورم رسمی باشد.

به گزارش خبرنگار همشهری، سازمان بورس و اوراق بهادار در انتهای سال گذشته برای اولین‌بار مجوز تاسیس ۶ صندوق سرمایه‌گذاری را در بورس تهران صادر کرد.

حجم سرمایه این صندوق‌ها بین ۵ تا ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده و پذیره‌نویسی سهام این صندوق‌ها از انتهای سال گذشته آغاز شده و تا انتهای فروردین ماه ادامه دارد.

براساس پیش‌بینی کارشناسان و مدیران این صندوق‌ها میزان سود سالانه این صندوق بالاتر از میزان نرخ تورم و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

بانک مرکزی میزان نرخ تورم را در سال گذشته ۱۸.۶ درصد اعلام کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد باتوجه به بالابودن میزان سود این صندوق‌ها از نرخ تورم و همچنین از سود بانک‌ها، این صندوق‌ها درسال جاری با استقبال مردم مواجه شوند.

در حال حاضر بالاترین میزان نرخ سود بانکی که به مردم تعلق می‌گیرد در حساب‌های بلند مدت ۲۱ درصد است.

به نظر می‌رسد با آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس بخشی از نقدینگی موجود در بازار جذب این صندوق‌ها و بورس تهران شود. مسئولان بورس تهران درصددند  در صورت استقبال از صندوق‌ها مجوزهای بیشتری را برای تاسیس این صندوق‌ها صادر کنند.

این صندوق‌ها به ۲ گروه صندوق‌های کوچک و صندوق‌های بزرگ تقسیم‌بندی می‌شوند که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک مجوز سرمایه‌گذاری تا سقف ۵ میلیاردتومان و صندوق‌های بزرگ بیش از ۵ میلیاردتومان را دارا هستند.

این صندوق‌ها با جذب نقدینگی موجود در جامعه کارکردی ۲ گانه دارند، از یک طرف باعث کمک به کنترل تورم و از سوی دیگر منجر به تزریق نقدینگی در بورس می‌شوند.

فرصتی برای سرمایه‌گذاران کوچک

امیرعلی خان خلیلی مدیر عامل شرکت کارگزاری خبرگان سهام که سال گذشته مجوز تاسیس یکی از این 6صندوق سرمایه‌گذاری را دریافت کرد در مورد میزان سودآوری این صندوق گفت: پیش‌بینی ما این است که میزان بازدهی این صندوق‌ در طول یک سال به 30درصد برسد و این میزان بالاتر از میانگین کل بازار سهام خواهد بود.

وی در توضیح عملکرد این صندوق‌ها اعلام کرد: این صندوق‌ها محل بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ایی بازار هستند و سهامداران خرد و غیر حرفه‌ایی بازار می‌توانند با خرید واحدهای یونیت این صندوق از ریسک سرمایه‌گذاری کمتری در بورس برخوردار شوند.

خان خلیلی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی این صندوق‌ها قدرت نقدشوندگی است. به این معنا که هر زمان خریدار اراده کند که سهام یا یونیت خود را بفروشد براساس مکانیزمی که برای این صندوق‌ها در نظر گرفته شده کارگزار موظف است حداکثر ظرف ۴ روز کاری سهام خریدار را فروخته و وجه آن را پرداخت کند.

مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این صندوق‌ها این است که توسط یک تیم خبره اداره می‌شوند که تحت نظر بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند.

به گفته وی یک تیم حرفه‌ای به نمایندگی از سهامداران خرد اقدام به خرید سهام و سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌کنند. در نتیجه ریسک سهامداران غیرحرفه‌ای بازار با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کم می‌شود.

خان خلیلی تصریح کرد: مخاطبان اصلی این صندوق‌ها سهامداران کوچک و کسانی هستند که به هر دلیلی فرصت کافی برای حضور حرفه‌ای در معاملات بورس ندارند.

بازدهی بالاتر از شاخص

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا هم که مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد، در مورد نحوه فعالیت این صندوق‌ها به همشهری گفت: بعضی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را با پذیره‌نویسی از سهامداران بزرگ آغاز کردند اما باتوجه به نقش تعریف شده برای این صندوق‌ها ما توجه خود را معطوف به جلب مشارکت سهامداران خرد و غیرحرفه‌ای کردیم که علاوه بر سرمایه‌ اندک، تجربه کافی هم ندارند.

به گفته شهمیری باتوجه به فرصت اندک قبل از سال یک یا دو شرکت کارگزاری موفق به اتمام پذیره‌نویسی شده‌اند و مابقی به تازگی اقدام به پذیره‌نویسی کرده‌اند یا هنوز نتوانسته‌اند ارزش‌پذیره‌نویسی را به حداقل تعیین شده یعنی ۵ میلیارد ریال برسانند.

او ادامه داد: حجم سرمایه جذب شده از سوی کارگزاری سهم آشنا فعلا ۳۰۰ میلیون تومان است اما تا پایان فروردین قطعاً این میزان به حداقل تعیین شده خواهد رسید.

به اعتقاد شهمیری باتوجه به اطلاع‌رسانی انجام شده و ادامه مرحله پذیره‌نویسی از سوی اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌توان قضاوت صحیحی از عملکرد این صندوق‌ها و میزان استقبال مردم ارائه کرد و باید ۶ ماه تا یکسال برای اعلام نظر قطعی صبر کرد.

او معتقد است: استقبال مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به میزان سوددهی آنها بستگی دارد و سود بیشتر هم با فعالیت مدیران ارتباط مستقیم دارد.

شهمیری با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید بازدهی بالاتر از بازده شاخص بورس داشته باشند، افزود: اگر این ابزار معاملاتی جدید به صورت مناسب به مردم معرفی شود و مدیران  عملکردی مناسب ارائه کنند آینده خوبی در انتظار صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد بود.

سود ۲۵ درصدی

علی روحی مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک ملی و مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی نیز پیش‌بینی خود را بالاتر از نرخ اعلام شده تورم توسط بانک مرکزی اعلام می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی برای میزان سودآوری این صندوق‌ها در سال جاری چقدر خواهد بود گفت: پیش‌بینی ما این است که سود این صندوق در سال در حدود ۲۵درصد باشد.

این صندوق پذیره‌نویسی خود را از روز ۱۹ فروردین آغاز کرده است.

کد خبر 48009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز