همشهری آنلاین: مجوز فعالیت 5 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به 5 کارگزاری اعطا شد که فعالیت خود را از روز سه‌شنبه 21 اسفند آغاز می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر علی صالح آبادی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - در نشست خبری امروز (20 اسفند) اسامی این صندو‌ق‌ها را سهم آشنا، حافظ، بانک صادرات، خبرگان و نهایت‌نگر اعلام کرد.

وی افزود: حداقل سرمایه این صندوق‌ها باید 500 میلیون تومان و حداکثر سرمایه آنها باید 5 میلیاد تومان باشد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های تجهیز منابع بازار سرمایه هستند و می‌توانند نقدینگی را در بازار سرمایه افزایش دهند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از ابزارهای توسعه بازار سرمایه است، افزود: مدیریت حرفه‌ای افراد غیرحرفه‌ای، کاهش ریسک سرمایه‌گذاران و صرفه‌جویی در هزینه‌ها 3 ویژگی مهم این صندوق‌هاست.

وی تاکید کرد: افرادی که سرمایه اندک دارند و تخصص و وقت کافی ندارند می‌توانند به این صندوق‌ها مراجعه کنند و وارد بازار سرمایه شوند.

صالح‌آبادی گفت: با راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر نیازی نیست افراد هزینه اضافی برای تحلیل بازار سرمایه صرف کنند.

وی افزود: سال 87 هم 5 صندوق سرمایه‌گذاری دیگر که مجوز گرفته‌اند ، فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

در ادامه مراسم افتتاح صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به راه اندازی این صندوق‌ها گفت: امیدواریم در ابتدای سال آینده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگتر در کشور راه‌اندازی شود.

قاسم محسنی دمنه گفت: در حال حاضر 5 صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه کوچک مجوز تاسیس آنها امروز ارائه شده و پذیره‌نویسی آنها نیز قبل از شروع سال 87 آغاز می‌شود.

وی گفت: تحقیقی که از سال 1999 تا 2003 بر روی 42 کشور انجام شده است نشان می‌دهد که 700 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 22 هزار و 500 صندوق قرار داشته و از سال 1999 تا 2003 سالانه 9 درصد رشد نشان داده است.

محسنی ادامه داد: از بین 42 کشور بازارهای مالی توسعه یافته در گروه اول قرار داشته که ارزش دارایی‌ صندوق سرمایه گذاری در این کشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی آن 10 درصد بوده است، در گروه دوم این نسبت بیش از دو درصد و در گروه سوم کمتر از دو درصد بوده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود‌: در گروه اول نسبت ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری 21 درصد تولید ناخالص داخلی این کشورها بوده است و سالانه به طور متوسط 51 درصد رشد داشته است. در حالی که این نسبت در گروه سوم، 4 دهم درصد و نرخ رشد آن 31 درصد بوده است.

محسنی تصریح کرد: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه کشور 50 میلیارد دلار است که نزدیک به 10 میلیارد دلار آن به صورت شناور آزاد قرار داشته و امکان معامله آن وجود دارد. که امیدواریم در سال 87 بتوانیم یک درصد از سهام شناور را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین کنیم. در این صورت ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیم درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور شده و می توانیم در پایان سال 87 در گروه سوم قرار گیریم.

وی ادامه داد: در صورتی که در پایان سال 87 دارایی صندوق‌ها سالانه به طور متوسط 30 درصد رشد کند 9 سال طول می‌کشد که بتوان ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌ها را به شرط ثابت بودن GDP به 10 درصد رساند که دراین صورت می‌توانیم در گروه اول قرار گیریم.

وی خاطر نشان کرد: این نسبت در آمریکای شمالی 61 درصد در اروپا 44 درصد و در ژاپن هفت درصد است که نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه گذاری در سطح جهان در حال رشد بوده و دارایی های زیادی توسط آنها مدیریت می‌شود که این امر نیز باید در کشور مورد توجه قرار گیرد.

محسنی به سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری در 42 کشور اشاره کرد و گفت: سرمایه هر صندوق در گروه اول به طور متوسط 33 میلیارد دلار است که در ایران این صندوق‌ها با سرمایه 5 میلیارد تومان راه اندازی می‌شود.

وی افزود: در گروه اول سرمایه متوسط هر فرد در صندوق 21 میلیون تومان و هر مدیر 628 میلیون دلار تحت مدیریت خود قرار دارد در حالی که در گروه دوم متوسط سرمایه صندوق 37 میلیون دلار و سرمایه هر فرد 4 میلیون دلار است و مدیر صندوق نیز 235 میلیون دلار تحت مدیریت دارد.

او با اشاره به گروه سوم ادامه داد: در این گروه سرمایه‌گذاری هر فرد 81 میلیون تومان و 125 میلیون دلار متوسط دارایی به ازای هر مدیر است.

محسنی اضافه کرد: از 42 کشور 29 درصد شخصیت حقوقی، 38 درصد رابطه قراردادی و32 درصد در هر دو حالت اجازه فعالیت در صندوق‌ها را دارند که در ایران این صندوق‌ها حالت قراردادی داشته و تلاش این است که با تصویب مقررات در هیات دولت به صورت شخصیت حقوقی شکل گیرد. که در این صورت امکان رسیدن به یک درصد سهام شناور آزاد در سال 87 برای این صندوق‌ها به شرط اینکه مالیات آنها از طریق موافقت نامه در سازمان امور مالیاتی یا از طریق لایحه به مجلس حل شود.

وی افزود: در حال حاضر 5 صندوق سرمایه‌گذاری با سرمایه کوچک مجوز تاسیس آنها امروز ارائه داده شد و پذیره نویسی آنها قبل شروع سال 87 آغاز می‌شود.

محسنی اظهار کرد: کارگزاری بانک ملی مدارک خود را جهت تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ارائه کرده و تا قبل از شروع سال جدید مجوز خود را دریافت می‌کند. همچنین کارگزاری بهمن، بانک کشاورزی، رضوی و بانک سپه در سال آینده مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: شرکت تامین سرمایه نوین تقاضای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری را در اشل بزرگ مطرح کرده است که در سال آینده راه اندازی می‌شود و امیدواریم شرکت تامین سرمایه امین نیز بتواند مجوز تاسیس این صندوق‌ها را در سال آینده دریافت کند.

کد خبر 46126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز