سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه ورزشی: کیم‌هو، سرمربی باشگاه سوان سامسونگ در سال 2002 و در اوج حساسیت رقابت‌های لیگ و جام حذفی از ناحیه یک رقیب بیگانه به شدت احساس خطر می کرد.

مربی سرشناس کره‌ای که در 58 سالگی از اعتبار و ثبات لازم در کشورش برخوردار بود با ورود یک مربی خارجی به کادر فنی احساس کرد که مسئولان باشگاه به دنبال برکناری او هستند.

افشین قطبی، نام مربی جوانی بود که 6 سال پیش در شرق آسیا سرمربی باسابقه و کهنه‌کار باشگاه سامسونگ را نگران می‌ساخت و از نظر کیم‌هو جدی‌ترین تهدید به شمار می‌رفت. گذشت سال‌ها سرنوشت را به شکل دیگری پیش‌روی قطبی قرار داد و او امروز همین شرایط را به شکل معکوس در پرسپولیس تجربه می‌کند. قطبی حالا نگران دستیارانی است که انتخاب خودش نبوده‌اند و با گذشت ماه‌ها از همکاری مشترک با او به نقطه‌تفاهم نرسیده‌اند.

سرمربی تیم سرخپوش پایتخت از ابتدای فصل در تلاش برای ایجاد تفاهم در جمع اعضای کادرفنی  بود و حتی در روزهای نخست سعی می‌کرد رابطه گرمی با دیگر مربیان تیم برقرار کند. چالش قطبی و دستیاران زمانی به اوج رسید که نقش او در جایگاه مرد نخست کادر فنی پذیرفته نشد. از سویی رابطه نزدیک برخی از مربیان با بازیکنان او را به شدت نگران می‌کرد و حالا با گذشت زمانی طولانی از آغاز فصل، نگرانی‌های سرمربی به بحران جاری پرسپولیس مبدل شده است.

انتظار می‌رفت چالش اصلی میان قطبی و استیلی باشد، هرچند این دو اختلافات شدیدی در اوایل کار داشتند  اما دستیار دوم در ماه‌های اخیر نسبت به دیگر مربی پرسپولیس پیشی گرفته و حالا منتقد اصلی  سرمربی پرسپولیس به شمار می‌رود.
علیرضا مرزبان، دوست نزدیک حمید استیلی از طریق رابطه دوستانه با مربی جوان، موفق به حضور و فعالیت در باشگاه پرسپولیس شد، زمانی که هنوز افشین قطبی به ایران نیامده بود و پیش از حضور وی، استیلی به عنوان نفر اول کادر فنی، همه‌کاره تیم به شمار می‌رفت.

استیلی، کادرفنی و بازیکنان را تکمیل ساخت و قطبی فرصتی برای اظهار نظر در این خصوص نداشت. در چنین شرایطی سرمربی مجبور به پذیرفتن همه شرایط بود اما اختلافات دو طرف از همان روزهای نخست آغاز شد.انتقادات زیادی در خصوص پیوستن این مربی به پرسپولیس مطرح و سئوالاتی از سابقه مرزبان که هرگز در فوتبال ایران مربی شناخته شده‌ای به شمار نمی‌رفت، در اذهان ایجاد شده بود. سایت رسمی باشگاه اقدام به انتشار سوابق این مربی در پاسخ به انتقادات نمود اما اطلاعات منتشر شده عجیب‌تر از سئوال‌های بی‌جواب به نظر می‌رسید: «علیرضا مرزبان  49 ساله و بازیکن سابق تیم بانک ملی تهران و تیم‌ملی فوتبال جوانان کشورمان بوده است.

او بالاترین مدرک بین‌المللی فوتبال حرفه‌ای را دارد. عضو انجمن مدرسان فوتبال آلمان بوده و در کنگره جهانی مربیان در شهرهای دوسلدورف، فالتز، برلین و هانوفر عضویت دارد. علیرضا مرزبان رئیس انجمن مربیان در استان هسن آلمان بوده و در دوره طب ورزشی و پزشکی جراحی فارغ‌التحصیل شده است و بالاخره عضو هیأت ممتحنان در استان هسن آلمان است.

مرزبان آنالیزور تمرین در تیم‌های لیورپول، میلان ایتالیا، ماینتس آلمان، یوونتوس، مونشن گلادباخ و... بوده و در لیگ دوم آلمان سابقه مربیگری دارد اما پیش از این سرمربی و مدیر باشگاه اشبورن در لیگ سوم آلمان بوده است. او در دوره مدیریت ورزش شرکت کرده  و فارغ‌التحصیل رشته بازاریابی از در آکادمی DAA در آلمان شده و ارتباطی قوی با باشگاه‌های مختلف آلمان دارد و به پنج زبان بین‌المللی دنیا تسلط کامل دارد.»
سابقه ذکر شده عجیب به نظر می‌رسید اما در هر صورت مرزبان با همین شرایط به فعالیت خودش در پرسپولیس ادامه داد. او که قطبی را هرگز بالاتر از خودش نمی‌دید به انتقاد از عملکرد سرمربی پرداخت و باز هم موجب بروز اختلافات بیشتری شد.

مرزبان با صراحت تصمیمات سرمربی را در جمع بازیکنان به نقد می‌کشید. او همچنین رابطه نزدیکی با رسانه‌های نوشتاری برقرار کرد  و دسته‌ای از بازیکنان را همراه با خودش می‌دید که مجموعه این اتفاقات موجب نارضایتی سرمربی پرسپولیس بود.
در مقابل، قطبی بارها برای خروج مرزبان از مجموعه پرسپولیس وارد عمل شد اما با وساطت ظاهراً همه چیز با خوبی و خوشی به پایان رسید. در عین حال اختلافات دو طرف هرگز تمام نشد. پس از شهرآورد تهران باز هم با مطرح شدن انتقادات دستیار دوم قطبی در پرسپولیس، شرایط به نقطه بحرانی رسید و سرمربی از مدیرعامل باشگاه خواست در این خصوص تصمیم قاطعی اتخاذ کند.

واکنش کاشانی اعلام حکم جدیدی به نام علیرضا مرزبان بود. مربی پرسپولیس به عنوان مشاور فنی باشگاه و مسئول نقل و انتقالات منصوب شد اما این اقدام با دو تحلیل متفاوت مواجه شد. نزدیکان مرزبان در رسانه‌ها او را جانشین قطبی در صورت ناکامی این مربی می‌دانند و معتقدند اگر سرمربی موفق به حفظ جایگاه تیم و یا کسب نشود، مرزبان جانشین او خواهد شد. از نظر این جمع اقدام کاشانی در راستای تقویت جایگاه وی و حمایت از سرمربیگری مرزبان در پرسپولیس روی داده است.

در همین حال شکل دوم تحلیل دور ساختن مرزبان از پرسپولیس توصیف می‌شود. با توجه به اینکه حضور همزمان قطبی و مرزبان اختلافات و مشکلاتی را در مجموعه تیم ایجاد کرده، گفته می‌شود اقدام کاشانی در جهت دور کردن این مربی از نیمکت قرمزپوشان است. عناوین تشریفاتی جدید موجب می‌شود نقش مرزبان در تمرینات و بازی‌ها کمتر باشد و قطبی دیگر مشکلی از این ناحیه احساس نکند. باید دید شرایط جاری تفاهم لازم را میان اعضای کادر فنی ایجاد خواهد کرد و آیا قطبی می‌تواند رقابت‌های لیگ را در صلح و آرامش به همراه دیگر مربیان پرسپولیس سپری کند؟

کد خبر 48156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز