سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

محمدجواد پاینده: در میانه جدال کلامی مدیران فعلی و سابق پرسپولیس، خبر کوتاهی جلب نظر می‌کرد؛ امیدواری مجدد برای بازگشت ۶ امتیاز.

شب تلخ هواداران پرسپولیس در پی مرور شکست و جدال کلامی مدیران فعلی و سابق همراه شد با روزنه‌ای از امید به سوی ۶ امتیاز از دست رفته که می‌تواند تیم سرخپوش را  به رقابت قهرمانی بازگرداند.

تماشای مجدد صحنه‌های بازی با استقلال اهواز و خصوصاً خوشحالی مهاجمان آبی‌پوش، تلخ‌تر از شنیدن گفته‌های انصاری‌فرد و کاشانی نبود. حبیب کاشانی در این برنامه ابتدا از دلایل افت و شانس  ضعیف باقی مانده برای کسب عنوان قهرمانی گفت.

پس از آن به سراغ پرونده‌ها و شکایت‌های طلبکاران رفت که با حضور تلفنی انصاری‌فرد این قسمت از مصائب تلخ پرسپولیس تکمیل شد.

هواداران تیم سرخ پایتخت بیش از همیشه در جریان بحران بی‌پایان باشگاه محبوب‌شان قرار گرفتند و البته نگران‌تر از همیشه نسبت به سرنوشت مجموعه‌ای که گفته می‌شود رقم بدهی آن بیش از ۱۲ میلیارد برآورد شده است.

ارقام و اطلاعات منتشرشده از سوی مدیران فعلی و سابق کاملا متفاوت به نظر می‌رسد، در حالی که شرکت‌های حسابرسی هم در اعلام دقیق رقم بدهی باشگاه به نظری نهایی نرسیده‌اند. گفته می‌شود هنوز تعداد زیادی از طلبکاران دست به اقدام قانونی نزده‌اند و اصلاً نمی‌توان به شکل دقیق رقم بدهی باشگاه پرسپولیس را تخمین زد.

یکی از مشکلات موجود در این خصوص رابطه مدیران سابق و فعلی باشگاه است که مانع از صورت گرفتن تعاملات لازم در خصوص اختلافات مالی و بررسی دقیق بدهکاری‌های پرسپولیس می‌شود.

با گذشت ۹ ماه از پایان همکاری حبیب کاشانی و محمدحسن انصاری‌فرد، این دو به بهانه مشکلات مالی و بدهی‌های باشگاه، دوشنبه شب به شکل غیرمستقیم مقابل هم قرار گرفتند.

تقابلی که پیش از این هم برای نخستین بار در برنامه ۹۰ به چالش جدی کشیده شده بود.

ریشه‌های اختلاف

ریشه اختلاف مدیران فعلی و سابق باشگاه پرسپولیس نه در شکل مدیریت و یا بدهی‌های باشگاه، بلکه در رقابت برای رسیدن و حفظ کرسی ریاست بود و حالا طبیعتاً رابطه مناسبی میان انصاری‌فرد و کاشانی حاکم نیست.

کاشانی جهت ارائه برخی توضیحات در خصوص مشکلات و اختلافات اخیر پرسپولیس به برنامه فردوسی‌پور دعوت شده بود اما در ادامه بحث پیرامون بدهکاری‌های باشگاه و خصوصاً موضوع آری‌هان، توضیحاتی ارائه داد.

دفاعیات مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از عملکرد این مجموعه در ارتباط با پرونده رافائل، ‌شرکت کوپیان و موضوع شکایت آری‌هان موجب شد مجری برنامه به گفته‌های چند روز پیش محمدحسن انصاری‌فرد در یکی از سایت‌های خبری اشاره کند.

موضوع اصلی ماجرای کسر ۶ امتیاز بود. کاشانی مستقیماً انصاری‌فرد را در این خصوص مقصر ندانست اما تاکید کرد که مدیران فعلی باشگاه هم در این مورد کوتاهی نکرده‌اند.

در آن‌سو، مدیرعامل فعلی باشگاه راه‌آهن تاکید کرد شکایت شرکت کوپیان پس از خروج وی از مجموعه باشگاه صورت گرفته و با گذشت ۷ ماه از قطع همکاری انصاری‌فرد با پرسپولیس، ۶ امتیاز این تیم به دلیل تاخیر در پرداخت بدهی کسر شده است.

مدیرعامل سابق همچنین مدعی شد بدهی نیکولوفسکی، بگوویچ و ایلیچ را پرداخته کرده و برای پرداخت بدهی‌های باشگاه مبلغی را نیز در حساب باقی گذاشته تا نسبت به پرداخت مهمترین بخش از بدهی‌ها اقدام شود.

کاشانی اما تاکید کرد که پول افراد مذکور پرداخت نشده است. مدیربرنامه‌های این افراد جهت پرداخت مطالبات آنها اقدام کردند و حالا باشگاه به شخص وی بدهکار است.

مدیرعامل فعلی باشگاه پرسپولیس در ارتباط با پرونده آری‌هان مستقیماً مدیران سابق را مقصر دانست و تاکید کرد که در قبال تخلفات صورت گرفته از سوی این مربی برخوردی با وی صورت نگرفته و حتی آری‌هان از باشگاه طلبکار شده است اما انصاری‌فرد در این خصوص گفت:‌ «برخلاف ادعای آقایان ما با آری‌هان برخورد کردیم. ایشان ۶۰۰ هزار یورو از باشگاه طلبکار بودند اما به خاطر تخلفاتی که انجام دادند مقرر شد فقط ۱۳۰ هزار یورو از این مبلغ پرداخت شود و آری‌هان هم پذیرفت با دریافت این مبلغ شکایت خود را پس بگیرد. ما بخشی از طلب وی را همان زمان پرداخت کردیم و فقط ۷۰ هزار یورو باقی ماند که تاکنون در خصوص پرداخت آن اقدام نشده است و حالا آری‌هان خواهان دریافت همین مبلغ است.»

کاشانی هم از عملکرد خود دفاع و تاکید کرد در دوره مدیریت وی هیچ مبلغی به بدهی‌ها اضافه نشده است. وی همین‌طور از درآمد اندک باشگاه شکایت و تاکید کرد این درآمد به هیچ‌وجه تناسبی با مخارج جاری تیم فوتبال پرسپولیس ندارد.

مجادله کلامی دو طرف ریشه در اختلافات کهنه و خصوصاً  درگیری‌های مدیریتی سال گذشته داشت اما در مهمترین بخش موضوع رقم بدهی‌های موجود باشگاه پرسپولیس مطرح شد.

انصاری‌فرد چندی پیش مدعی شده بود که باشگاه کمتر از ۶ میلیارد بدهکار است و حتی می‌توان در پی مذاکره با شاکیان و طلبکاران این رقم را به حدود ۳ میلیارد رساند.

کاشانی اما گزارش یکی از شرکت‌های حسابرسی را به همراه داشت که بر اساس آن باشگاه بیش از ۹ میلیارد بدهکار است و براساس ادعای مدیرعامل با احتساب برخی دیگر از بدهی‌ها که در این حسابرسی وارد نشده، مجموعاً به رقم ۱۲ میلیارد تومان خواهد رسید.

بحران مالی پرسپولیس که پیش از این حداقل یک‌رقمی به نظر می‌رسید، حالا ظاهراً بالاتر از ۱۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. دو طرف در جدال کلامی خود هرگز به راه‌حلی جهت پایان دادن به این مشکلات اشاره نکردند.

تنها موضوع مطرح شده این بود که چه کسی باعث ایجاد این همه بدهکاری شده و چه کسی بیش از دیگری مقصر است.

کاشانی در بخش پایانی و پس از مطرح شدن موارد مورد اختلاف دو طرف از فردوسی‌پور و همین‌طور مسئولان سازمان ورزش خواست تا زمینه گفت‌وگو و مذاکره رودررو را فراهم آورند تا شاید بخشی از مشکلات موجود با تفاهم مدیران فعلی و سابق باشگاه برطرف شود.

کاشانی مدعی است بخش زیادی از مدارک و اسناد مدیران قبلی در باشگاه وجود ندارد و به همین دلیل حسابرسی دقیق ممکن نیست.

مدیرعامل پرسپولیس خواهان گفت‌وگوی مستقیم با انصاری‌فرد شد تا هم سوء‌تفاهمات موجود بین دو طرف را در این جلسه بر طرف کند  و هم  راه‌حلی برای خروج پرسپولیس  از بحران جاری پیدا شود.

موضع کاشانی ممکن است منجر به بهبود روابط دو طرف شود، خصوصاً در شرایطی که مدیرعامل پرسپولیس صراحتاً تاکید کرد قصد ندارد انصاری‌فرد یا هر شخص دیگری را در این پرونده‌ به عنوان مقصر معرفی کند.

احتمال بازگشت ۶ امتیاز

تنها نقطه امیدوارکننده در برنامه دوشنبه شب برای هواداران پرسپولیس احتمال ضعیف بازگشت ۶ امتیاز از دست رفته بود.

حبیب کاشانی تاکید کرد که نمی‌خواهد با مطرح شدن این بحث‌ها امید کمرنگی در دل هواداران تیمش ایجاد کند اما باشگاه همه تلاش خود را برای بازگشت امتیازات کسر شده به کار می‌گیرد.

گفته می‌شود پرونده از ۳ طریق در حال پیگیری است؛ CAS دادگاه عالی ورزش،‌ فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) و دادگاه عالی کشور سوئیس.

با این وجود احتمال وقوع این اتفاق قوی به نظر نمی‌رسد، هرچند پرسپولیس مستنداتی را در خصوص تاخیر صورت گرفته ارائه نکرده و امیدوار است در حکم صادره تجدیدنظر صورت بگیرد.

هوشنگ نصیرزاده البته معتقد است باشگاه سرخ پایتخت شانس زیادی برای به دست آوردن امتیازات از دست رفته دارد: «معمولاً فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص مسائل انضباطی انعطاف‌پذیر است. یکی از نکات جالب در اساس‌نامه و تشکیلات فدراسیون جهانی فوتبال این است که کمیته انظباطی و فرجام‌خواهی این فدراسیون کاملاً مستقل عمل می‌کند. با این توصیف که هیأت‌رئیسه بر اساس یک قانون نانوشته این توانایی را دارد که کلیه مصوبات آنها را تعدیل کند. مسئولان باشگاه پرسپولیس می‌توانند امیدوار باشند که فرجام‌خواهی آنها از فدراسیون جهانی فوتبال برای چشم‌پوشی از کسر ۶ امتیاز این باشگاه در نهایت منتج به نتیجه شود، زیرا فیفا در راستای توسعه فوتبال در سراسر دنیا در خصوص مسائل انضباطی انعطاف نشان می‌دهد.»

کد خبر 48892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز