تاریخ تولید نخستین اتومبیل های سواری ایران به دهه ۴۰ برمی گردد. سال ۱۳۴۴ بود که مقدمات ساخت کارخانه اتومبیل‌سواری در جاده مخصوص کرج آغاز شد و۲۳ اردیبهشت سال ۴۶ نخستین اتومبیل‌های سواری به تولید انبوه رسید و نامش را «پیکان» گذاشتند.

پیکان

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: بیش از نیم قرن پیش که خودروی پیکان در کارخانه بزرگ ایران ناسیونال به تولید انبوه رسید و کارگران بسیاری در این بخش مشغول کار شدند در جوار کارخانه، شهرکی مسکونی هم برای کارگران ساخته شد و نامش را  «پیکان شهر» گذاشتند. پیکان شهر از نخستین شهرک‌های مسکونی در جاده کرج محسوب می‌شود. برادران خیامی، صاحبان کارخانه ایران ناسیونال چون  اهل شهرستان مشهد بودند ابتدا برای کار در کارخانه فقط از کارگران مشهدی و شهرهای اطراف آن استفاده می‌کردند. به این صورت که هرچند ماه یک‌بار عده‌ای را به خرج کارخانه با قطار برای استخدام به تهران می‌آوردند و پس از دو ماه کار آزمایشی، کارگران ورزیده و علاقه‌مند را از میان آنان انتخاب و استخدام می‌کردند و بقیه را  با خرج شرکت به مشهد بازمی‌گرداندند.

بعدها با گسترش کارخانه و تولید بیشتر، عده‌ای کارگر از شهرهای  دیگر کشور هم در این کارخانه مشغول به کار شدند. برادران خیامی همراه با توسعه روزافزون کارخانه، زمین‌هایی  در اطراف کارخانه خریدند و با ساخت شهرک «پیکان شهر» کارگران و کارفرمایان این کارخانه خودروسازی در آن ساکن شدند. صاحبان این کارخانه اعتقاد داشتند ساخت این کاشانه‌ها باعث می‌شود تا وقت کارگران برای رفت‌وآمد به هدر نرود  و آن‌ها با استراحت در منازل سازمانی کارخانه، باانرژی و توان بیشتری روز کاری خود را آغاز کنند.

«باقر حسنی» از ساکنان قدیمی محله زیبادشت درباره تاریخچه این مجتمع مسکونی می‌گوید: «شرکت ایران‌خودرو، کار ساخت شهرک پیکان شهر را در سال ۱۳۴۸ در ۷۱ بلوک، چهار طبقه‌ای آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ کارکنان در این شهرک ساکن شدند. در سال ۱۳۸۲ کاشانه‌های شهرک به‌صورت مزایده به کارکنان و حتی افرادی که جزو مجموعه ایران‌خودرو نبودند واگذار شد. سنگین بودن هزینه‌های خدماتی باعث شد به درخواست اهالی شهرک و پیگیری های شورایاری، از سال ۱۳۸۷ شهرداری منطقه ۲۲، کلیه امور خدماتی شهرک را بر عهده بگیرد و مانند دیگر محله‌های منطقه به شهروندان خدمات ارائه دهد. »

کد خبر 485363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha