دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه ورزشی: چلسی و لیورپول پس از عبور از مسیرهای پرپیچ و خم و پیروزی مقابل تیم‌های بزرگ و کوچک اروپایی، در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان به هم رسیدند؛ برای سومین بار در 4 سال گذشته.

این بار اما این نبرد محلی یک غایب بزرگ دارد؛ ژوزه مورینیو. سرمربی پرتغالی با وجود
2 قهرمانی مقتدرانه‌اش در لیگ برتر، هر 2 نیمه‌نهایی (5002 و 2007) را به لیورپول باخت و همین دلیل عمده برکناری‌اش بود.

رومن آبراموویچ، مالک ثروتمند چلسی بی‌جهت نبود که از میان همه مربیان بزرگ جهان، مورینیو را به استمفوردبریج آورد، چراکه بیش از همه به قهرمانی در قاره فکر می‌کرد و ژوزه توانسته بود با مهره‌های نسبتاً گمنام  پورتو به قله اروپا برسد، ولی با فوق‌ستارگان چلسی 2 بار مقابل سد لیورپول متوقف شد.

اولین بار در حالی که بازی رفت با تساوی بدون گل به پایان رسید، لیورپول در آنفیلد با تک‌گل لوئیس گارسیا به پیروزی رسید؛ ضربه‌ای که در تصاویر تلویزیونی مشخص شد از خط عبور نکرده  است.

بار دوم چلسی در بازی رفت به پیروزی یک بر صفر رسید، ولی در آنفیلد بار دیگر با یک گل مغلوب شد تا در نهایت در ضربات پنالتی شکست بخورد.آورام گرانت سرمربی جدید چلسی از نظر محبوبیت در نقطه مقابل مورینیو ایستاده است.

او نه تنها دائماً از سوی مطبوعات انگلیس به بی‌دانشی متهم می‌شود و سابقه افتخارات ناچیزش مایه خنده آنهاست، بلکه هواداران چلسی هم او را دلیل برکناری مورینیو می‌دانند و از او نفرت دارند.

حتی بازیکنان هم تصمیمات تاکتیکی و تعویض‌های او را درک نمی‌کنند و اکثر ستارگان باشگاه از جمله دروگبا تهدید کرده‌اند که در صورت ماندن گرانت، در پایان فصل جدا می‌شوند. با این  حال او در بازی امشب در آنفیلد و چهارشنبه هفته آینده در استمفوردبریج فرصت دارد با حذف لیورپول، قدم به فینال بگذارد؛ نقطه‌ای که مورینیو با همه غرور و ادعایش در رسیدن به آن ناکام بود. 

گرانت برای پاک کردن خاطرات این 7 ماه  دشوار می‌تواند روی کمک قرعه مسابقات هم حساب کند. این بار بازی برگشت در آنفیلد نخواهد بود و کیست که تأثیر فضای این  ورزشگاه در موفقیت‌های اروپایی لیورپول را نداند.غایب بزرگ چلسی در این بازی مایکل اسین است، ولی چلسی به لطف بازیکنان پرشمارش، می‌تواند از 3 هافبک تازه‌نفس استفاده کند.

ماکه‌له‌له، لمپارد و بالاک  که در پیروزی پنجشنبه‌شب مقابل اورتون استراحت کردند، امشب مثلث میانی چلسی را تشکیل می‌دهند.

ماکه‌له‌له طبق معمول قبل از بازی‌های بزرگ استراحت کرد، بالاک مصدومیتی جزیی داشت و لمپارد به دلیل بیماری مادرش، پس از بازی برگشت مقابل فنرباغچه بازی نکرده و حتی تمرینات مرتبی هم نداشته است.

با این حال هافبک ملی‌پوش چلسی که احتمالاً در پایان فصل از این تیم جدا می‌شود، امشب در ترکیب اصلی خواهد بود.

لمپارد تأکید می‌کند که انتقام از لیورپول، انگیزه اصلی بازیکنان چلسی برای بازی امشب نیست: «نکته آموزنده 2 شکست قبلی، خاطره احساسی است که هنگام سوت پایان داشتیم. این بدترین حسی است که می‌توانید تجربه کنید.»

بنیتس هم با وجود موفقیت‌های اروپایی‌اش، درست مانند گرانت، اطمینانی به ‌آینده کاری‌اش ندارد. ناکامی‌های متوالی این تیم در لیگ برتر، او را در وضعیت متزلزلی قرار داده و مانند همتایش در چلسی، تنها با موفقیت در اروپا می‌تواند بقایش را تضمین‌شده بداند.

او برخلاف اکثر رسانه‌های انگلیسی، معتقد است که چلسی پس از جدایی مورینیو تغییر چندانی نداشته است. 

او که رابطه خوبی با مورینیو نداشت، با کنایه به جملات جنجالی مربی پرتغالی می‌گوید: «فکر می‌کنم چلسی تقریباً همان تیم است، به جز مصاحبه‌های مطبوعاتی. بازی پنجشنبه این تیم مقابل اورتون را دیدم و آنها  تقریباً با همان سبک بازی می‌کنند. قبلاً هم گفته‌ام که کلید موفقیت‌های این تیم، رومن آبراموویچ است. آنها در سال‌های اخیر توانسته‌اند تیم فوق‌العاده‌ای بسازند.»

بنیتس پیروزی‌های قبلی لیورپول را دلیل برتری روحی تیمش نمی‌داند: «من اینطور فکر نمی‌کنم. آنها کیفیت و تجربه کافی دارند.‌آنها به فینال جام اتحادیه رسیده‌اند، در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هستند و هنوز برای قهرمانی لیگ شانس دارند. بنابراین به اندازه کافی بازیکنان خوب برای پیروزی دارند.»

او درباره گرانت، سرمربی جدید چلسی اضافه می‌کند: «برای مربی آنها احترام زیادی قائلم. اوکارش را به خوبی انجام داده است، ولی فضای آنفیلد فوق‌العاده است و  باز هم می‌تواند کلید موفقیت ما باشد. اگر بتوانیم گل بزنیم و دروازه‌مان را بسته نگاه داریم، فوق‌العاده است. در غیر این صورت، در بازی برگشت در استمفوردبریج کار بسیار سختی خواهیم داشت.»

لیورپول امسال در لیگ قهرمانان در آنفیلد به نتایج خوبی دست یافته است.  پیروزی 8 بر صفر مقابل بشیکتاش، پیروزی 2 بر صفر مقابل اینتر و سرانجام برتری 4 بر 2 مقابل آرسنال.

ولی بنیتس تأکید می‌کند که بازی مقابل چلسی تفاوت عمده‌ای با بازی مقابل آرسنال خواهد داشت: «فکر نمی‌کنم بازی چلسی به اندازه بازی آرسنال باز باشد. چلسی مانند آرسنال تهاجمی بازی نمی‌کند و دفاع مستحکم‌تری دارد. ما می‌دانستیم که آرسنال اینجا گل می‌زند و  ما هم باید کاری می‌کردیم که حتماً گل بزنیم. 

می‌دانستیم که آنها برای بازی مقابل پیترکراوچ مشکل دارند و  به همین دلیل به او بازی دادیم. فکر می‌کنم این بازی فشرده‌تر و تاکتیکی‌تر باشد. بازی مقابل چلسی معمولاً این‌گونه است.»

نگرانی اصلی بنیتس مصدومیت گردن جرارد مهره کلیدی تیمش است. جرارد در بازی مقابل فولام هم بازی نکرد و غیبت احتمالی او همه معادلات بازی را به هم می‌زند.

لیورپول: رینا، کاراگر، هیپیا، اسکرتل، فابیو اورلیو، آلونسو، ماسکرانو، جرارد، کویت، بابل، تورس

چلسی: چک،‌ فررا،‌ تری، کاروالیو، اشلی کول، لمپارد، ماکه‌له‌له، بالاک، کالو، دروگبا، جوکول

کد خبر 49486

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز