گروه حوادث: جاعل حرفه‌ای پس از آشنایی با تبهکاران بین‌المللی، نقشه کلاهبرداری ۱۲۸ میلیارد تومانی در ایران را طراحی کرد.

این مرد که از زندان اعضای باندش را هدایت می‌کرد،  با جعل چک‌‌های بانک‌های خارجی معتبر اقدام به خرید زمین و املاک با ارزش می‌کرد و هزینه آن را با چک‌های جعلی می‌پرداخت.راز کلاهبرداری‌های این باند،  یک سال پیش و به‌دنبال شکایت مردی فاش شد که مدعی بود چند مرد با استفاده از چک‌های بین‌المللی جعلی دست به کلاهبرداری یک میلیون و 800 هزار یورویی از وی زده‌اند.

این مرد در تشریح ماجرا به قاضی علیرضا روستاطسوجی - بازپرس شعبه ۸ دادسرای ناحیه یک- گفت: مدتی قبل در حالی که قصد فروش یک گاوداری و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی‌ در یکی از شهرهای شمالی کشور را داشتم، با مردی آشنا شدم که مدعی بود یک تاجر بین‌المللی است و قصد سرمایه‌‌گذاری در ایران را دارد.

این مرد پس از دیدن املاکم گفت حاضر است آنها را خریداری کند،  بنابراین با او وارد معامله شدم و قرار شد وی در ازای خرید این املاک حدود ۲ میلیارد تومان به من بپردازد.

مدتی از این ماجرا نگذشته بود که مرد خریدار با گفتن این جمله که همه سرمایه‌اش در دویچه بانک آلمان است خواست تا مبلغ مورد معامله را به صورت چک بین‌المللی پرداخت کند.

من هم با توجه به اینکه برادرم در آلمان زندگی می‌کرد با این پیشنهاد موافقت کردم و همراه وی برای استعلام چک بین‌المللی که او در اختیار داشت به یکی از بانک‌ها رفتیم.

وقتی مشخص شد این چک مشکلی ندارد و مرد خریدار آن را از بانک آلمان گرفته است،  املاکم را به وی فروخته و چکی به مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو از او دریافت کردم.

مدتی بعد با ارسال این چک به آلمان از برادرم خواستم آن را به بانک برده و نقد کند،  اما وقتی او با در دست داشتن چک وارد دویچه بانک آلمان شده بود،  مسئولان بانک به او گفتند که این چک جعلی است و به این ترتیب برادرم بازداشت شده و من تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار گرفتم.

پس از اظهارات این مرد،  بازپرس روستا دستور بررسی ادعاهای او را صادر کرد و وقتی مشخص شد همه گفته‌های وی صحت داشته و او تحت تعقیب اینترپل است،  رسیدگی به ماجرا در دستور کار گروهی از ماموران حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه قرار گرفت.

ردپایی از باند بین‌المللی

در حالی که تحقیقات تخصصی برای شناسایی جاعل چک‌ بین‌المللی آغاز شده بود،  ماموران با شکایت‌های مشابه دیگری در شهرهای مختلف کشور مواجه شدند که در همه آنها از چک‌های جعلی بانک‌های معتبر خارجی، برای کلاهبرداری‌های میلیاردی استفاده شده بود.

وقتی مشخص شد در همه این پرونده‌ها مردان کلاهبردار با معرفی خود به‌عنوان تاجر‌ان بین‌المللی اقدام به خرید املاک میلیاردی کرده وپول آن را با چک جعلی پرداخت کرده‌اند،  ماموران دریافتند با یک باند حرفه‌ای مواجهند که احتمالا برخی از اعضای آن را تبهکاران خارجی تشکیل می‌دهند.

با این فرضیه،  تحقیقات برای یافتن ردی از متهمان وارد مرحله‌ای تازه شد و کارآگاهان در تحقیق از مالباختگان و انجام چهره‌نگاری‌های دقیق به سرنخ‌هایی از یکی از اعضای باند دست یافتند.

وقتی مشخص شد این مرد که یاسر نام دارد در آپارتمانی در شمال پایتخت زندگی می‌کند، دستور بازداشت وی صادرشد و ماموران در یک عملیات ضربتی او را دستگیر کردند. 

با انتقال یاسر به دادسرای ناحیه یک، اگر چه وی در ابتدا منکر هر گونه کلاهبرداری و جعل چک‌های بین‌المللی بود ولی با پیدا شدن تعدادی چک جعلی در مخفیگاهش لب به اعتراف گشود و گفت: سردسته باند مردی به نام آرش است که یکی از جاعلان حرفه‌ای است و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

این مرد از مدت‌ها قبل با چند تبهکار خارجی از کشورهای مالی،  هلند،  نیجریه،  غنا و انگلیس آشنا شده و تصمیم گرفته  با همکاری آنها کلاهبرداری‌های میلیاردی در ایران را رقم بزند.

مدتی قبل وقتی در زندان با آرش آشنا شدم،  او نقشه خود را با من و یکی دیگر از همبندی‌هایم درمیان گذاشت و قرار شد وقتی از زندان آزاد شدیم این نقشه را عملی کنیم.

به این ترتیب پس آزادی، با راهنمایی‌های آرش با تبهکاران خارجی تماس گرفتیم و باند کلاهبرداری را راه‌اندازی کردیم.

متهم ادامه داد: اعضای خارجی باند وظیفه داشتند چک‌های بین‌المللی را از روی چک‌های اصلی جعل کرده و با گذاشتن آنها لابه‌لای مجله و کتاب برای ما پست کنند.

من و دیگر اعضای باند هم با هدایت آرش که در زندان به سر می‌برد،  وظیفه داشتیم پس از دریافت این چک‌ها به سراغ ثروتمندان رفته و با خرید املاک و زمین‌های بزرگ،  وجه آن را با چک‌های جعلی پرداخت کرده و بلافاصله این املاک را به فروش برسانیم.

به این ترتیب در حالی که آرش نقشه کلاهبرداری ۱۲۸ میلیارد تومانی در سراسر کشور را طراحی کرده بود، ما دست به کار می‌ شدیم اما پس از خرید املاک و زمین‌هایی در استان‌های تهران، مازندران، فارس، یزد، هرمزگان و کیش، ماموران مرا دستگیر کردند.

پس از اظهارات متهم، تحقیقات ماموران برای دستگیری دیگر اعضای باند آغاز شد و به این ترتیب پس از ماه‌ها جست‌وجوی گسترده، ماموران موفق شدند ۱۰ عضو ایرانی باند را دستگیر و از آنها تعداد زیادی چک‌های بین‌المللی جعلی، چک‌ پول‌های جعلی ایرانی و مدارک شناسایی جعلی کشف کنند.

بازپرس روستا با بیان این خبر گفت: با اعتراف متهمان به کلاهبرداری میلیاردی در شهرهای مختلف کشور،  برای تمامی آنها قرار قانونی صادر شده و اعضای خارجی باند نیز تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته‌اند.

وی همچنین در هشدار به شهروندان اظهار داشت: از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال وجود ۲ شبکه بین‌المللی دیگر که با همین روش دست به کلاهبرداری می‌زنند وجود دارد، هنگام معامله از طریق چک‌های بین‌المللی مراقب افراد سودجو بوده و تا زمانی که همه پول را دریافت نکرده‌اند از امضای قرارداد فروش املاک خودداری کنند.

کد خبر 49503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز