دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تحریم همه جانبه اقتصادی و سیاسی ساکنان غزه از سویی و آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی، این شهر را در آستانه فاجعه‌ای بزرگ قرار داده است

اخباری که از نوار غزه مخابره می‌شود نشان از آن دارد که دور جدید حملات اسرائیل اهداف بزرگ‌تری را نسبت به گذشته دنبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری سوریه در حمله‌ نظامیان رژیم صهیونیستی به نوار غزه طی 48 ساعت گذشته بیش از9 فلسطینی که اکثر آنها از اعضای گردان عزالدین القسام، شاخه‌ نظامی حماس، بودند به شهادت رسیدند.

در حمله‌ یکشنبه‌ شب نظامیان رژیم صهیونیستی به شهر رفح، در جنوب نوار غزه 2 فلسطینی به شهادت رسیده و 3 نفر دیگر مجروح شدند. منابع فلسطینی و شاهدان عینی اعلام کردند ارتش اسرائیل صبح دیروز به شهرک خزاعه در شرق خان یونس یورش برده و بسیاری از سرزمین‌های زراعی این مناطق را با بلدوزر ویران کرد.

بیش از 10 تانک و 4‌بلدوزر اسرائیل در این عملیات با نابود کردن محصولات زراعی اقدام به گلوله باران مناطق مسکونی فلسطینی نشین کردند. همچنین هواپیماهای جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز در تمام این مدت به‌صورت گسترده در آسمان این مناطق دیده می‌شدند.
شدت دور جدید حملات اسرائیل به نوار غزه به حدی زیاد است که تحلیلگران مسایل فلسطین از احتمال بروز فاجعه‌ای بزرگ در این شهر خبر می‌دهند. اگرچه تا قبل از دور جدید حملات اسرائیل روزانه چند کامیون مواد غذایی وارد غزه می‌شد اما از غروب یکشنبه رژیم صهیونیستی از عبور کامیون‌های حامل مواد غذایی ارسالی از مصر که قرار بود از ورودی کرم ابو سالم واقع در گذرگاه رفح وارد غزه شوند، جلوگیری کرد.

در واکنش به این موضوع، هیأت اروپایی رفع محاصره غزه هم اعلام کرد: ممانعت اسرائیل از ورود دارو، وسایل طبی و اعزام بیماران و زخمی‌ها به خارج، از وقوع حادثه‌ای فجیع خبر می‌دهد.به گزارش سایت خبری قدس پرس، این هیأت همچنین خواستار نجات بیماران و زخمی‌های غزه شد که به‌دلیل محاصره 10‌ماهه این منطقه و نبود دارو و درمان مناسب با خطر مرگ روبه‌رو هستند.

این هیأت اروپایی در گزارش اخیر خود افزود: نبود سوخت لازم جان 1200 مریض اورژانسی را تهدید می‌کند و ادامه محاصره زندگی صدها، بلکه هزاران نفر از ساکنان این منطقه را با نابودی مواجه کرده است. هیأت اروپایی رفع محاصره غزه همچنین خواستار دخالت فوری مصر و گشودن معابر و گذرگاه‌های مرزی خود با غزه شد تا نیاز‌های انسانی، پزشکی، غذایی و سوخت به مناطق محاصره شده وارد شود.

دور جدید حملات اسرائیل با واکنش مقامات حماس مواجه شد و فوزی برهوم، سخنگوی حماس اعلام کرد: افزایش حملات اسرائیل پس ازعملیات حماس در کرم ابوسالم نشانه ‌تلاش این رژیم جهت سرپوش گذاشتن بر شکست آشکارشان در سیطره بر حماس است. وی گفت: سخنان اخیر ایهود باراک، وزیر جنگ اسرائیل مبنی بر تصمیم این رژیم جهت هدف قرار دادن رهبران حماس تاکیدی بر اثبات این شکست است. برهوم ادامه داد: هر گاه رژیم اشغالگر در سیطره بر مقاومت فلسطین که از حقوق ملت مظلوم فلسطین دفاع می‌کند، شکست می‌خورد،  به تشدید عملیات‌های نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی روی می‌آورد.
پاسخ حماس به سخنان کارتر
روز گذشته ساعتی پس از آنکه جیمی کارتر رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ادعا  کرد حماس، تلاش‌های محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  برای دستیابی به توافق صلح با اسرائیل را درصورتی که  در یک همه‌پرسی از سوی مردم فلسطین تأیید شود، می‌پذیرد، سخنگوی حماس اعلام کرد که هیچ گونه الزامی را در پذیرش نتایج هرگونه همه‌پرسی فلسطینی‌ها درمورد سازش با رژیم صهیونیستی مشاهده نمی‌کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سامی ابوزهری یکی از سخنگویان حماس گفت که سخنان کارتر به این معنا نیست که حماس درصدد پذیرفتن نتایج این همه‌پرسی است.

رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا همچنین پس از بازدید از سرزمین‌های اشغالی، گفت: اسرائیل پس از آناپولیس شهرک‌های صهیونیستی را افزایش داده و به هیچ‌یک از تعهدات خود در کنفرانس آناپولیس عمل نکرده است. کارتر ادامه داد: اسرائیل پس از این کنفرانس همچنین هیچ‌یک از موانع و پست‌های ایست بازرسی را بر نداشته است. کارتر همچنین با تاکید بر اینکه جنبش حماس باید اسرائیل را به رسمیت بشناسد از مخالفت تل آویو و واشنگتن با میانجیگری وی در روند سازش خبر داد.

کد خبر 49507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز