مریم غفاری: به طور متوسط 25 درصد از کل خون اهدایی صرف بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی و 30 درصد نیز صرف مجروحان تصادفات می‌شود و در حال حاضر انتقال خون استان تهران با کمبود پلاکت مواجه است.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، کاهش مراجعه داوطلبان اهدای خون و محدودیت زمانی نگهداری پلاکت استان تهران با کمبود این فرآورده خونی مواجه شده است. از آنجا که مدت زمان نگهداری و سلامت پلاکت خون، 3 تا 5 روز است لذا باید اهداکنندگان با اهدای مستمر، خون تازه در اختیار نیازمندان قرار د هند.

منشدی، رئیس روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: در ماه مبارک رمضان پایگاه‌‌های ثابت و سیار افزون بر ساعات رسمی پس از افطار تا پایان شب نیز آماده پاسخگویی به داوطلبان هستند و بهترین زمان برای اهدای خون در این ماه، اوایل صبح تا ساعت 11 و یا بعد از افطار است.

وی افزود: طبق فتوای برخی از مراجع عظام اهدای خون چون با نیت نجات جان انسانهاست جزو واجبات کفایی است و سبب ابطال روزه نمی‌شود.

منشدی گفت: هر فرد بزرگسال بین 7/4 تا 5 لیتر خون در بدن دارد و تعداد دفعات اهدای خون در سال 4 بار برای مردان و 3 بار برای زنان توصیه می‌شود. از هر فرد بزرگ سال در هر نوبت اهدا 450 سی‌سی که 10 درصد حجم خون فرد می‌باشد خون گرفته می‌شود که هر واحد خونی جان 3 بیمار را از مرگ حتمی نجات می‌دهد. وی در خصوص وضعیت موجود در کشور گفت: به ازای هر صد نفر ایرانی فقط دو نفر در سال خون اهدا می‌کند که این آمار در کشورهای توسعه یافته صنعتی 4 نفر است.

پایگاههای اهدای خون

در ایام ماه مبارک رمضان به جز 12 مرکز ثابت اهدای خون،‌ پایگاههای انتقال خون واقع در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، حرم امام‌زاده صالح (ع)، هیأت رزمندگان غرب و شرق، هیأت بیت‌الرقیه، نمایشگاه قرآن مصلی، مهدیه امام حسن مجتبی (ع)، مهدیه تهران، ‌مسجد ارک، ‌مسجد ابوذر پذیرای حضور اهداءکنندگان خون می‌‌باشند.

کد خبر 4990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز