پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: امروز در کشور توزیع پول اتفاق می‌افتد ولی چون تولید ثروت در کنار آن نیست مشکلاتی مانند تورم و بخشی از بی‌عدالتی‌ها را می‌بینیم که اگر حتی 300 هزار تومان نیز به حقوق افراد اضافه شود، قدرت خریدشان به کم‌تر از زمانی می‌رسد که حتی نصف این مقدار حقوق می‌گرفتند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، در مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری تهران که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کارگر در فرهنگ‌سرای بهمن، برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت روز کارگر و گرامیداشت شهدای و جانبازان قشر کارگری گفت: توسعه کشور و استقلال آن و حل مشکلاتی که امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم ، از دغدغه‌های مهم مردم ماست و کلید حل آن‌ها در دست قشر متدین و انقلابی و پر تلاش و جهادی کارگران است.

وی با بیان این که چرخ اقتصاد کشور هرگز نمی‌چرخد الا به همت بالای کارگران، افزود: یکی از علت‌های اصلی که ما امروز در حوزه اقتصادی دچار مشکلاتی هستیم، به خاطر آن است که کارگران که پایه اصلی تحولات اقتصادی هستند ،خودشان ضعیف هستند و آن طور که باید اتفاق در مجموعه سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری‌ها و تاثیر‌گذاری‌ها  برای تقویت این قشر بیفتد، اتفاق نیفتاده است.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: امروز اگر من با جرات به خود اجازه می‌دهم که شروز شماری را در ابتدای احداث پروژه‌ای نصب کنم و برای آن زمان بگذارم، اگر صبح روز بعد از بارش برف سنگین زمستان مردم تهران مشکلی ندارند، اگر در تهران در روز به طور متوسط 7 هزار تن زباله تخلیه می‌شود که این مقدار در اسفند ماه به 11 هزار تن با همان تعدا کارگر برای جمع‌آوری می‌رسد و مردم احساس نگرانی نمی‌کنند و اگر درآمد شهرداری به چند برابر افزایش یافته است، بسیار ساده لوحی و خود کامگی است اگر من به عنوان مدیر بگویم " قالیباف امروز در شهرداری است.

وی خطاب به کارگران شهرداری تهران افزود: این اتفاق و این تلاش مدیون زحمات بیش از 50 هزار کارگری و کارمندی است که در مجموعه زحمت می‌کشند و اگر من مقابل رسانه‌ها جرات دارم مطلبی بگویم به پشتوانه و همت شماست، شمایی که شاید در نگاه اول دیده نشوید و مورد توجه نباشید.

شهردار تهران در ادامه گفت: اگر بخواهیم شهر تهران را بسازیم که باید این کار را بکنیم و توسعه را به شهر بدهیم، جز با فکر و ذهم خلاق و دست توانمند شما ممکن نیست و من قبل از این که به فکر ساخت شهر باشم، باید روح و جسم و روان کارگران و کارمندان خودم را در مجموعه شهرداری به عنوان مهم‌ترین سرمایه خود د ریابم و دغدغه آن‌ها را دغدغه خود بدانم و آن‌ها را درک کنم، که اگر این اتفاق افتاد، سازمان شهرداری سازمانی انسانی است و شهر به سمت توسعه جدی وهمه جانبه پیش خواهد رفت.

وی افزود: در همه کشور این گونه است و اگر هر چرخه تولید بخواهد بچرخد و رونق اقتصادی در کشور اتفاق بیفتد، باید ببینیم چه کسانی آنها را خلق می‌کنند، چه کسانی تولید ثروت می‌کنند که این افراد کسانی جز کارگران نیستند و اگر غیر این فکر کنیم، فکری اشتباه کرده‌ایم.

قالیباف حل مشکلات کارگران را حل مشکلات شهروندان دانست و خاطر نشان کرد: بارها گفته‌ام اگر روزی بگذرد که دغدغه همکارانم را درمجموعه شهرداری نداشته باشم و اقدامی در این راه نکنم، همه همکاران من در قیامت می‌توانند من را نبخشند و من مدیون آن‌ها هستم.

وی افزود: توجه به شما کارگران، توجه به شهر و مردم و احترام به شما احترام به مجموعه شهر و حل مشکلات شما حل مشکلات شهر تهران است، چون شما هستید که خدمت ارائه می‌کنید و آسایش و رفاه برای 10 میلیون  نفر شهروند تهرانی در گرو بازوان یک یک شماست.

شهردار تهران با اشاره به این که عزت نفس، منزلت اجتماعی بالا و زندگی بدون دغدغه برای همه همکارانش در شهرداری آرزوی اوست، گفت: اکر کارگر یا کارمندی در مقابل نیازهای خانواده‌اش سر شکسته شود، این سرشکستگی و ذلت برای من مدیر است و این را با همه وجود حس می‌کنم و همه تلاش خود را می‌کنم که بتوانم آسایش و رفاه نسبی و امنیت روانی و شغلی را برای یکایک شما در مجموع فراهم کنم.

وی در ادامه گفت: در دوران دفاع مقدس وقتی با تک تک رزمنده‌ها صحبت می‌کردیم و به  چهره آن‌ها نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم قشر کارگر بیش از هر قشر دیگری در جبهه‌ها حضور داشت و حتی افراد غیر منصف هم نمی‌توانند حضور موثر این قشر را در دوران دفاع مقدس انکار کند و طبیعی است که نظام جمهوری اسلامی باید به این قشربه واسطه نقشی که در دوران دفاع مقدس داشتند و همچنین تلاش‌های آنان در تولید و توسعه همه جانبه توجه ویژه کند؛ چرا که از انصاف به دور است، چنین نگاهی به کارگران  نداشته باشیم و در سرو سامان دادن به این قشر پر کار و کم هزینه، بخواهیم غفلت کنیم.

قالیباف با اشاره به این که از زمان ورود به شهرداری تلاش داشتم این خانواده بیش از 50 هزار نفری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم حمایت و بخشی از مشکلات آن‌ها را بر طرف کنم، افزود: متاسفانه رابطه‌ای که بین کارگر و کارفرما وجود دارد درست یا غلط به جای تفاهم تقابل بوده و ما در شهر داری تهران سعی کردیم این رابطه را به جای تقابلی به تفاهمی تغییر دهیم.

وی افزود: من حداقل سالی دو نوبت با پیمانکاران شهرداری جلسه دارم و خواهش می‌کنم که کارگران را به عنوان خانواده خود بدانند و هر کجا دیده‌ام که این موضوع رعایت نشده اوج سخت‌گیری را کرده ام و برخوردهای جدی با متخلفانی داشته‌ام که به خاطر بحران اشتغال در کشورمان کارگری را به جای 8 ساعت ، 16 ساعت به کار می‌گیرد و حقوق کمتر از یک شیفت با تاخیر 5 ماهه به او می‌دهد و کارگر نیز از ترس بی‌کاری مجبور است که کار کند.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: اگر روزی این اتفاق روال عادی در شهرداری بود، امروز به جرات می‌گویم که این اتفاق کمتر در شهرداری می‌افتد و حتی با کارفرمایان توافق شده که بر اساس لیست کارگری برای همه حساب باز کردیم و حق بیمه و حقوق آن‌ها را از محل دریافتی پیمانکاران به طور مستقیم واریز می‌کنیم که این کار برای بیش از 85 درصد کارگران انجام شده و امیدواریم برای 100 درصد آن‌ها نیز انجام شود.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: البته این به معنای آن نیست که حداقل حقوقی که امروز می‌دهیم می تواند نیازهای آن ها را بر طرف کند و این یکی از معضلات امروز کشور ماست که اگر در گفتار هم قبول نداریم در عمل این اتفاق افتاده است که توزیع پول را با تولید ثروت اشتباه گرفته‌ایم.

وی افزود : به هر حال ما نمی‌خواهیم با تزریق پول مشکلات را حل کنیم ما می‌خواهیم عدالت اجتماعی را برقرار کنیم و امنیت شغلی را برقرار و کیفیت زندگی را بالا ببریم و اگر توزیع پول منجر به افزایش کیفیت زندگی نشود چه فایده‌ای دارد.

شهردار تهران در ادامه خاطر نشان کرد: ما امروز همه تلاشمان را در مجموعه شهرداری می‌کنیم و به همکارانم نیز گفته‌ام که خیلی اصرار بر این نکنید که الزاما حقوق را بالا ببرید، امروز بخشی از کارگران 100 درصد حقوقشان هزینه مسکنشان را هم تامین نمی‌کند و اگر مشکل مسکن آنها حل شود، بیش از دو برابر حقوق به آنها کمک کرده‌ایم و اگر هزینه‌های جانبی زنذگیشان را تامین کنیم خیلی بهتر از آن است که حقوق آنها را بالا ببریم.

وی افزود: البته باید در جاهایی نیز حقوق را بالا ببریم طبقه‌بندی مشاغل را حل کنیم و وظیفه من این است که امنیت شغلی، بهبود زندگی و معیشت شما و توجه به مسائل روحی و روانی شما را مورد توجه قرار دهم.

قالیباف خاطر نشان کرد: آرزوی من این است که اگر هر کسی در خلوت خود و درون خود فکر می‌کند احساس کند که سازمان به او توجه بیشتری داشته است و اگر همه مشکلات را نتوانسته حل کند، اما به زندگی آینده امیدوار‌ترش کرده است.[عکس‌های مراسم تجلیل از کارگران نمونه شهرداری تهران]

کد خبر 50539

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز