دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

این روزها از پنجره ‌مجتمع‌‌های مرتفع شهر می‌توان شهروندانی را مشاهده کرد که برای سرویس سالانه کولر‌ها روی بام‌ها رفته و حسابی مشغولند.

شاید داغ شدن قیمت‌های کولر که به گفته رئیس اتحادیه لوازم خانگی نسبت به زمان مشابه سال پیش تا 20 درصد گران‌تر شده‌اند یکی از علل بالا رفتن آمار تعمیر و سرویس‌ کولر‌های قدیمی باشد.

به هر حال آگاهان بازار برای آن گروه از افرادی که به هر دلیل تصمیم به خرید این وسیله دارند، توصیه‌هایی ارائه می‌کنند. برای نمونه جدای از توجه به علامت استاندارد و برچسب انرژی، هنگام خرید باید کولر‌ها را با توجه به نسبت ظرفیت برودتی آنها به فضای محل مورد نظر تهیه کرد.

هنگام نصب نیز، کولر‌های آبی باید در محلی قرار گیرند که در سقف ایجاد لرزش نکنند. به طور معمول زیر کولر،  چهار پایه‌ای فلزی به ارتفاع حدود 30 سانتی‌متر قرار می‌دهند که از لرزش و سر و صدای آن جلوگیری می‌کند.

البته زیر پایه‌های یاد شده نیز باید 4صفحه فلزی مربعی شکل به اندازه‌های 10 سانتیمتری جوش داد. بسیاری از شهروندانی که به این مهم توجه نکرده‌اند تجربه‌ فرورفتن پایه‌های کولر در آسفالت بام را در کارنامه فنی خود ثبت کرده‌اند.

با سرایت تورم به قیمت ورق‌های گالوانیزه و قیمت کانال‌کشی کولر و با آب رفتن مساحت خانه‌ها، تعدادی از صاحبخانه‌ها کانال‌کشی را حرکتی زائد تشخیص داده‌اند و کولر را لبه پنجره می‌‌گذارند و از صرفه‌جویی در هزینه کانال‌کشی سخن می‌رانند.

این در حالی است که روشن ماندن بیش از حد کولری که در نبود کانال کولر، نمی‌‌تواند هوا را به میزان مناسب خنک نگاه دارد، در دراز‌مدت هزینه‌های خنک نگاه‌ داشتن منزل را چندین و چند برابر می‌کند.

از سوی دیگر عایق کولر و کانال‌هایی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند،‌ نقش تعیین‌کننده‌ای در صرفه‌جویی در انرژی دارد. علاوه بر این اتاق‌هایی که  بدون استفاده هستند را می‌توان از دور مصرف انرژی و هوای سرد خارج کرد به طوری که با بستن دریچه کولر در اتاق‌های یاد شده، سهم دیگر قسمت‌های خانه از سرما و انرژی بیشتر می‌شود.   

کد خبر 50962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز