چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: اطلس سیاسی نهمین مصاحبه مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوریی کشورمان قدری متنوع‌تر بود.

حوادث اخیر و خسارت‌های طبیعی فراوان به مردم چین و میانمار، نگاهی گذرا به دنیا، فلسطین، وضعیت ناخوشایند مسائل اقتصادی و فرهنگی جهان، اسرائیل و فلسطین، متضرران از اسرائیل، جنایات اسرائیل، حادثه شیراز، نگاهی به عراق و فلسطین و لبنان و اشاره به روسیه، آمریکا و در نهایت انگلیس اطلس سیاسی سخنان روز سه‌شنبه احمدی‌نژاد را تشکیل می‌داد.

نهمین نشست خبری-مطبوعاتی دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری در شرایطی برگزار شد که مسائل بسیار مهمی در حوزه سیاست داخلی و خارجی کشور رخ داده بود و به‌نظر می‌رسید که کنفرانس نهم بتواند از این جهت جایگاه ویژه‌ای را به‌خود اختصاص دهد.اما آنچه رخ داد نه تنها نتوانست توقعات موجود را مرتفع کند بلکه حجم انبوهی از سؤالات محوری وقایعی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاده و بایستی به‌صورت رسمی مواضع رئیس‌جمهوری در مورد آنها در این جلسه انعکاس می‌یافت، بی‌جواب ماندند و این یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین نقاط ضعف دولت نهم در برنامه ریزی‌های رسانه‌ای است.

کنفرانس نهم با حضور 300 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. آنچه از زاویه دید خبرنگاران داخلی حوزه ریاست‌جمهوری دور نماند عدم‌حضور فاکس‌نیوز و سی ان ان آمریکا و چند شبکه تلویزیونی و رسانه‌ای اروپایی بود. تنها رسانه شرکت‌کننده آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز بود که به‌نظر می‌رسید رئیس‌جمهوری چندان تمایلی به پاسخگویی به وی نیز ندارد و وقتی خبرنگار این روزنامه سؤال خود را مطرح کرد، دکتر احمدی‌نژاد در کمتر از یک دقیقه (حدود 30 ثانیه)به وی جواب داد و پاسخ وی را به مسئولان قضایی واگذار کرد.

دکتر احمدی‌نژاد حدود ساعت 16:23   و با تاخیری 23‌دقیقه‌ای وارد سالن کنفرانس شد و آنچه محل سخنرانی وی را به زاویه مناسبی برای برداشت‌های عکاسی تبدیل می‌کرد آیه‌ای از قرآن کریم به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی بود: «بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.» که به قول یکی از اعضای تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهوری، دو روز برای طراحی تصویری این تابلو وقت صرف شده است.

شکستن حرمت آنانی که حق سرقفلی دارند

مهدی کلهر و علی اکبر جوانفکر، مشاوران رسانه‌ای و مطبوعاتی رئیس‌جمهوریی، مجریان این جلسه بودند که این بار چینش جالبی را برای سؤالات طراحی کردند. به ازای هر دو خبرنگار داخلی یک خبرنگار خارجی سؤال پرسید و نوبت به بسیاری از رسانه‌هایی که به قول خبرنگاران پای ثابت پرسش از رئیس‌جمهوری بودند نرسید و در مقابل به رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که در بیشتر کنفرانس‌های قبلی به قول خودشان فدای بزرگتر‌ها می‌شدند نوبت رسید.

فارس، مهر، ایرنا، کیهان و چند روزنامه و خبرگزاری دیگرکه به قول مهدی کلهر سؤال پرسیدن در این جلسات را سرقفلی خود می‌دانستند، این بار جزو جمعیت شکایت‌کننده از چینش و انتخاب رسانه‌ها بودند و اعتراض آنها پس از اتمام جلسه جزو خاطرات این کنفرانس شد.

فراموش شدگان

نکته جالب توجه این کنفرانس آن‌جا بود که در همه 21 سؤال پرسیده شده توسط خبرنگاران داخلی و خارجی، برخلاف همیشه موضوع انرژی هسته‌ای و گرانی‌های اخیر کمترین محوریت را داشت.

هیچ کس از استیضاح امروز وزیر بازرگانی و سیاست‌های اصل 44 که باوجود نزدیک شدن به سالگرد سوم ابلاغش روندی کند و نه‌چندان موفق را طی می‌کند، سؤال نپرسید و به قول آنهایی که نتوانستند سؤالاتشان را از رئیس‌جمهوری بپرسند این محورها سوخته و بیات شده‌اند.

در نهایت، جلسه دقایقی پیش از ساعت 18 و با اشارات رئیس جمهوری که چندین بار از کلهر خواست نشست را سریعتر ختم کند تا وی به جلسه بعدی خود در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برسد، ختم شد و کل مدت زمان پاسخگویی رئیس‌جمهوریی حدود یک ساعت و نیم بود که در نوع خود با توجه به جلسات پیشین، کمترین زمان را به‌خود اختصاص داد.

افزایش قیمت نفت و پیشنهاد تازه برای غرب

همین کنفرانس خبری رئیس جمهوری کشورمان علاوه بر انعکاس گسترده در شبکه‌های خبری معتبر جهان، بازتاب متنوعی نیز داشت که افزایش قیمت نفت و همچنین تاکید شبکه بی‌بی‌سی بر استقامت ایران بر حقوق هسته‌ای از آن جمله بود.   

به گزارش برنا، کنفرانس خبری احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان علاوه بر انعکاس گسترده در شبکه‌های خبری معتبر جهان، بازتاب متنوعی نیز داشت و علاوه‌بر گزینش‌های رسانه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی از پاسخ‌های احمدی‌نژاد پس از آنکه رئیس جمهور در حاشیه نشست خبری‌ روز سه شنبه در خصوص اینکه گفته می‌شود که احتمال کاهش تولید نفت ایران برای جلوگیری از خام فروشی نفت وجود داد، اظهار داشت: چنین پیشنهادی شده و در دست بررسی کارشناسی است.  همین اظهار نظر کافی بود تا بهای نفت خام در بازارهای جهانی تحت تأثیر اظهارات رئیس جمهوری مبنی بر در دست بررسی بودن کاهش سقف تولید نفت ایران، به 127 دلار در هر بشکه برسد.

کد خبر 51884

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز