همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری در پیام به همایش منطقه‌ای آسیای مرکزی به بهره‌گیری از تمدن مشترک برای تامین منافع همه کشورهای منطقه تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل پیام دکتر محمود احمدی نژاد به این شرح است:
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر اعوانه وانصاره و المستشهدین بین یدیه

جناب آقای ئیس، فرهیختگان و محققان برجسته
خانم‌ها و آقایان

ابتدا خرسندی خویش را از برگزاری این همایش اعلام می‌دارم و امیدوارم به توسعه مودت و برادری بین دولت‌ها و ملت‌های منطقه کمک کند.

خوشبختانه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آسیای میانه و کشور قرقیزستان رو به گسترش است و سفر قبلی اینجانب به کشور زیبای قرقیزستان خاطرات خوشی را از دولت و ملت عزیز این کشور در ذهن تداعی می‌کند.

منطقه آسیای مرکزی با جمهوری اسلامی ایران، دارای ریشه‌های تمدنی یکسان هستند. حوزه‌های جغرافیایی آسیای مرکزی و ایران نیز یکی بوده است. از این رو مجموعه کشورهای مزبور بهره‌مند از فرهنگ و تاریخ و تمدن مشترک هستند و به آسانی می‌توانند در کنار یکدیگر راه مشترکی را که به نفع همه کشورها باشد، طی کنند.

مردمان همه این کشورها موحد و خداپرست هستند. معتقد هستند حکومت حقیقی در این عالم متعلق به خداست.خداوند بر همه ما ناظر و شاهد است.او بندگان خویش را به عبادت خود و به نیکی به دیگران دعوت می‌کند. او نیکوکاران را دوست دارد و دشمن ستمگران است.

همه انسانها در روز جزا در پیشگاه خداوند حاضر می‌شوند. نیکان و صالحان به سعادت ابدی می‌رسند و ستمگران از رحمت خدا بدور خواهند ماند. همه مردمان این منطقه به ارزشهای انسانی پایبند هستند.به صداقت، امانت، نیکی به یکدیگر پایبند هستند . نسبت به یکدیگر برادرند و با عشق و محبت برخورد می‌کنند . میهمان‌نواز هستند و به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند.

مردم آسیای میانه و ایران،با ظلم و حق کشی مخالف هستند.دروغ و نیرنگ را نمی‌پسندند. با تجاوز به سرزمین دیگران با دست اندازی به منابع و منافع سایر ملتها مخالف هستند. حق طلب و طرفدار عدالت هستند.

مردمان منطقه ما، دارای ذوق و استعداد زیادی هستند. دارای روحیه لطیف و طبع ملایم هستند. شعر و ادب و هنر در این سرزمین‌ها ریشه‌ای تاریخی دارد. شعرای نامدار این سرزمینها متعلق به همه هستند و در همه جا شهرت دارند.

مردمان منطقه ما، پرتلاش و زحمتکش هستند، زمینها را آباد می‌کنند، دامداری می‌کنند، صنعت را توسعه می‌دهند و به دنبال علم و فناوری هستند. دانشمندان بسیار زیادی در دامان آنان پرورش یافته است و می‌یابد. مردم منطقه ما به دنبال حقیقت و عدالت هستند.

تحولات سیاسی زیادی در تاریخ این مناطق دیده می‌شود. حکومتهای زیادی آمده اند و رفته‌اند . نظامهای سیاسی گوناگونی حاکم شده‌اند . اما آنچه ثابت و باقی مانده است، فرهنگ غنی و همان مواردی است که بدان اشاره کردم .

حضار محترم، خانمها و آقایان!

عده‌ای از قدرتهای زورگوی جهانی بعد از فروپاشی شوروی سابق، تلاش می‌کنند پایه‌های اصلی بقا و هویت ملت‌های ما را سست کنند . با هجوم فرهنگی، ارزشهای خودشان را حاکم کنند. صداقت و محبت و عشق را از ما بگیرند ، پایه‌های خانواده را که عالیترین مرکز انسانی است سست کنند، اما نتوانسته اند.

آنان تلاش کرده‌اند با متهم کردن دولتها و ملتهای منطقه آنچه خودشان از حقوق بشر می‌فهمند تبلیغ کنند. در حالی که آنان سرزمین‌های دیگران را اشغال می‌کنند، حقوق انسانها را زیر پا له می‌کنند. از متجاوزان صهیونیست دفاع می‌کنند و قصد ایجاد نفوذ در منطقه وایجاد تفرقه و اختلاف دارند.آنان مانع پیشرفت ملتهای منطقه می‌شوند .

آنان می‌خواهند خودباوری ، اتکا به نفس و هویت ملی را از ملتها بگیرند و آنگاه آنطور که خودشان می‌پسندند مردم را با فکر و اندیشه و فرهنگ بیگانه تربیت کنند تا به طور اساسی و زیربنایی منافع آنان تضمین شود. چنین روندی را جهانی‌سازی می‌گویند. از دید آنان جهانی‌سازی یعنی از بین بردن فرهنگها - اقتصادها و سیاستهای بومی و همراه کردن همه ملتها با ارزشها و فرهنگ و اندیشه خودشان. البته امروز این سیاست، شکست خورده است .

ملتها بیدارند و ارزشهای مشترک بشری نظیر حق خوبی و عدالت طلبی به آرمان مشترک تبدیل شده است.

ریاست محترم، حضار، فرهیختگان عزیز!

با سرمایه‌های عظیم فرهنگی، تاریخی و اقتصادی و انسانی که ملتهای منطقه ما دارند، خواهند توانست هویت تاریخی و فرهنگی خود را زنده نگه دارند و به سمت کمال و تعالی حرکت کنند . شرط آن ارتباطات قوی تر و تعاملات فرهنگی و علمی بین فرهیختگان ، دانشگاهیان، علما و ملتهای منطقه است.

همچنین مایلم اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران به پیشرفتهای قابل توجهی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری دست یافته است و آمادگی دارد تجربیات و دست آوردهای خود را در اختیار کشورهای آسیای میانه و دولت و ملت کشور زیبای قرقیزستان قرار دهد. در سفر قبلی توافقات خوبی به عمل آمد و خوشبختانه دورنمای خوبی از توسعه روابط وجود دارد.

جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای پذیرش همه اندیشمندان و فرهیختگان گشوده است و از این تعاملات استقبال می‌کند. آینده روشن است و حقیقت پیروز می‌شود و ما مطمئن هستیم آینده از آن ملتها و از آن خداپرستی و عدالت است و همه مناسبات غیر عادلانه کنونی در جهان فروخواهد ریخت.

در پایان لازم می‌دانم از مدیران دانشگاه ملی جمهوری قرقیزستان و از همه فرهیختگان و دانشمندان خصوصا از رئیس جمهور محترم و دولت برادر قرقیزستان به خاطر برگزاری این نشست تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم نتایج خوبی از این گردهمایی بدست آید.

کد خبر 52112

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز