دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

پاتریک سیل: پس از درگیری‌های ناگوار اخیر در لبنان که منجر به کشته شدن ۱۰۰ نفر شد، دولت سنیوره امتیازات مهمی به اپوزیسیون داد.

این امتیازات راه را در برابر گفت‌وگوهای ملی باز کرد که با میانجیگری فعال هیات وزرای خارجه عرب همراه بود.اپوزیسیون به رهبری حزب‌الله پاسخ مثبتی به این پیشنهاد داد ولی درگیری‌های داخلی هنوز راه درازی تا حل و فصل نهایی دارد.

لبنان هنوز اسیر درگیری بزرگ‌تری است.در واقع لبنان قربانى اشتباهات علنى آمریکا و جنایت‌هاى اسرائیل و اختلافات منطقه‌اى است و تنها امید واشنگتن براى بازگشت آرامش به این منطقه در تقویت نقش و قدرت ارتش در صحنه داخلى لبنان نهفته است؛ زیرا نقش داورى ارتش در اختلافات داخلى بین گروه‌های مختلف لبنانی به‌نظر مى‌رسد که مورد قبول همه باشد.

این بحران ۲ هفته پیش و وقتی آغاز شد که یکى از تندروترین شخصیت‌هاى طرفدار دولت، یعنى ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان در مبارزه با شبکه مخابراتی ویژه حزب‌الله پیش قدم شد، و به‌دنبال آن حکومت فؤاد سنیوره که از پشتیبانى مطلق آمریکا برخوردار است نیز در این شرایط بحرانى و استثنائى این شبکه تلفنى داخلى را غیرقانونى اعلام کرد.

این شبکه تلفنى داخلى در جنگ بسیار سنگین ۲ سال پیش، نقش مهمى را در ارتباط با  بخش‌هاى مختلف مقاومت  داشت. شاید هدف و انگیزه سیاسى دولت سنیوره از این تصمیمات حساس در این شرایط بحرانى این است که بذر اختلاف را بین حزب‌الله و هم‌پیمانان مسیحى آن بکارد، ولى در واقع این اقدام نتایجى کاملاً خلاف توقع حکومت سنیوره را در بر داشت.

حزب‌الله به سرعت مصوبات دولت سنیوره را محکوم کرده و آن را به مثابه اعلام جنگ دانست و در یک اقدام سریع، همه مخالفان سنى مذهب خود را در بیروت غربى شکست داد.

حزب‌الله در واقع ثابت کرد که قوی‌ترین جنبش در لبنان بوده و این امر را همه مى‌دانستند، ولى حزب‌الله همچنین ثابت کرد که تصمیم ندارد زمام حکومت را به دست بگیرد.

وى از یک طرف ضمن پاکسازى مناطق مختلف از افراد مسلح و واگذارى آن به ارتش حسن نیت خود را نشان داد  و از طرف دیگر به اعتصاب صلح‌آمیز خود که به وسیله بستن جاده‌هاى متعدد از جمله اتوبان منتهى به فرودگاه بین‌المللى بیروت اعمال مى‌کرد، همچنان ادامه داد.

سومین نتیجه بحران اخیر در عمیق‌تر شدن شکاف میان طوائف مختلف اعم از سنی و شیعه و مسیحی است.

در لبنان براساس تشکیلات سیاسى کنونى، مسیحیان لبنان که ۳۰ درصد شهروندان لبنانى را شامل مى‌شوند حدود ۵۰ درصد نمایندگان پارلمان را به‌خود اختصاص داده‌اند و مسلمانان که حدود ۶۰درصد شهروندان کشور را تشکیل مى‌دهند نیز ۵۰ درصد بقیه نمایندگان را مى‌توانند انتخاب کنند.

قوانین انتخاباتى مختلف این زمینه را به‌وجود آورده که برخى از نمایندگان مسیحى را، مسلمانان با آراى خود انتخاب کنند، ولى این اختلاف پیش مى‌آید که در سایه دو دستگى مسلمانان شیعه و سنى، کدام یک موفق مى‌شوند نمایندگان بیشترى را از صف مسیحیان به طرف خود بکشانند.

مسئله بافت و ترکیب فرقه‌اى لبنان مشکل بغرنج و همیشگى این کشور است.در این راستا کشورهاى عربى همچون عربستان، مصر و قطر سعى مى‌کنند که به شهروندان لبنانی کمک کنند تا توازن خود را حفظ کنند.

اتحادیه عرب نیز در این مورد نقش فعالى داشته است، ولى در واقع عملکرد این کشورها و این اتحادیه به  دلیل روابط آنها با آمریکا و اعمال فشار جورج بوش بر آنها به خاطر حمایت از منافع اسرائیل نتایج متضادى داشته است.

ادامه مقاومت

توافق‌هاى اخیر میان حزب‌الله و ارتش لبنان موضوع حساسى است زیرا ارتش لبنان کمک‌هایى را از آمریکا دریافت مى‌کند و امید دارد که در آینده نزدیک افراد حزب‌الله در تشکیلات ارتش ادغام شوند، ولى تا زمانى که اسرائیل، لبنان را تهدید مى‌کند، حزب‌الله به هر بهایى سعى مى‌کند آمادگى خود را براى مقابله با اسرائیل حفظ کند.

الحیات
۱۸ می ۲۰۰۸

کد خبر 52377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز