سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت موقت سومالی و اسلام‌گرایان که بزرگ‌ترین جنبش مخالف آن هستند، بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.

خبرگزاری سوئیس از جیبوتی گزارش داد، بر اساس متن این پیمان که شب گذشته منتشر شد، آمده است ظرف 30 روز از امضای این توافقنامه سلاح‌ها در سراسر این کشور برای 90 روز کنار گذاشته می‌شوند. امکان تجدید این توافق نیز وجود دارد.

آنگونه که یکی از سخنگویان سازمان ملل در جیبوتی خبر داد، علاوه بر این دولت و مخالفان عهدنامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن نیروهای اتیوپیایی از سومالی خارج شده و احتمالا کلاه‌آبی‌های سازمان ملل برای صلح‌بانی در این کشور مستقر شوند.

این توافقنامه را نور حسن حسین، رییس دولت سومالی و شریف شیخ شریف احمد، رییس اتحاد آزادی دوباره سومالی (ARS) امضا کردند. دو طرف از تاریخ 12 مه در جیبوتی با میانجی‌گری سازمان ملل در مذاکرات صلح شرکت کردند.

جنگ داخلی از سال 1991
این مذاکرات احتمالا پایانی را برای 17 سال جنگ داخلی در سومالی رقم خواهد زد. امضای این توافقنامه در مراسمی با حضور نمایندگانی از اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، آمریکا و عربستان سعودی انجام گرفت.

از زمان سرنگونی زیاد بار در سومالی در سال 1991 جنگ داخلی بر این کشور حاکم است. ارتش اتیوپی در پایان سال 2006 به این کشور وارد شد تا با مبارزان اسلام‌گرا مقابله کند. موگادیشو، پایتخت این کشور از آن زمان شاهد نبردهای مداوم بوده است. فقط در سال گذشته میلادی آنگونه که سازمان‌های امدادرسان و حقوق‌بشری اعلام کرده‌اند، بر اثر این نبردها حدود 6000 غیرنظامی کشته شدند.

تلاش‌ها برای رسیدن به صلح تاکنون همواره با شکست مواجه شده‌اند. دور اول مذاکرات جدید بر سر صلح اواسط ماه مه بی‌نتیجه ماند. مذاکرات اخیر به خاطر دیدار یک هیات از شورای امنیت سازمان ملل یک هفته به تعویق افتاده بود.

کد خبر 54488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز