پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

رئیس‌جمهوری در برخورد با منتقدان خود و انتقادهای عدیده‌ای که به عملکرد اقتصادی و سیاسی کابینه نهم وارد می‌شود اکثرا از ارتباط رودر رو با مردم از طریق صفحه تلویزیون و درد و دل کردن با افکار عمومی استفاده می‌کند

 اما این درد دل‌ها که غالبا در جهت بیان مشکلات دولت در برخورد با عوامل مافیایی و دست‌های پنهان و دشمنان داخلی دولت نهم است، همیشه هم با نظر مساعد مردم و افکار عمومی مواجه نشده و مردم همواره به‌دنبال راه حل‌ها هستند تا بیان مشکلات اجرایی.

از همین روست که رسانه‌ها نیز با تبعیت از جو عمومی خواهان توضیح حقیقی‌تری درخصوص علت مشکلات اقتصادی پیش آمده در جامعه از رئیس‌جمهوری بوده و در برخی موارد اعتقاد دارند نباید پای عقاید شخصی و حتی باورهای عمومی و مذهبی به مشکلات اجرایی کشور باز شود و در عین حال به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین گلایه رئیس‌جمهوری از منتقدین نیز همین مخالفت با وارد شدن ادبیات مذهبی بدون توجه به دلایل منطقی و نگاهی موشکافانه به مسائل و مشکلات موجود در سخنان سیاستمداران است.

رئیس‌جمهوری در آخرین نوشته خود در وبلاگ شخصی‌اش که جایگاه صمیمانه‌تری برای طرح مشکلات کاراجرایی و درد دل با مردم است، گلایه‌های متعددی را درخصوص نحوه انتقاد رسانه‌ها به ادبیات مذهبی مورد استفاده‌اش مطرح کرده است.

 اولین محور مورد نظر رئیس‌جمهوری در این پست وبلاگ اشاره به شیوه و سیره امام خمینی (ره) در به کار بردن ادبیات مذهبی در بیانات و سخنرانی‌هایشان بوده و با استفاده از سیره امام (ره)،دکتر احمدی‌نژاد ادعاد کرده است این تنها او نیست که از عنایات امام زمان(عج) به نظام اسلامی می‌گوید و مورد آماج حملات رسانه‌ها قرار می‌گیرد که چرا گرانی‌ها به گردن امام زمان می‌افتد و چرا در مورد مشکلات اقتصادی فرافکنی‌هایی به این شیوه انجام می‌شود.

رئیس‌جمهوری در این خصوص معتقد است در حال حاضر دو فرهنگ سیاسی مختلف در کشور وجود دارد ؛ در یک سو سیاستمدارانی بوده و خواهند بود که تنها بر مدار سیاست و قدرت و چرتکه اندازی‌های عادی و مادی تحلیل می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و خط دوم، خط امام خمینی (ره) است که نه سیاستمدار بلکه حقیقت مدار بود.

او سیاست را هم از منظر معنوی می‌دید، دست خدا را بالاتر از همه دست‌ها به وضوح می‌دید، در هیچ مرحله‌ای از مراحل مبارزه. ماده را مستقل از معنی ندید و هرگز تن به محاسبات صرفا مادی نداد و هر چه می‌شد و می‌کرد به خدا و عالم بالا نسبت می‌داد.

رئیس‌جمهوری در محور دوم درد دلش در محیط مجازی با مردم، سیاستمداران نوع اول را مسئول گرانی‌ها دانسته و تاکید می‌کند برخی گرانی‌ها محصول مدیریت پنهان و ائتلاف مافیایی در بازار با برخی سیاستمدارانی است که رای مردم را فصل الخطاب نمی‌دانند و در محور سوم از این نوشته نیز باز تاکید می‌کند که این ادبیات نه تنها مشکلی ندارد که واقعیت جامعه امروز ایران است و کسانی که به این طرز تفکر انتقاد دارند، سیاستمداران و قدرتمندانی هستند که اگر مذهبی هم باشند جهان‌بینی مذهبی ندارند و تنها از ادبیات مذهبی استفاده می‌کنند.

البته با وجود اینکه رئیس‌جمهوری در این پست وبلاگ شخصی‌اش به دفاع از ادبیات خود پرداخته و پاسخ انتقادات کثیر به این نوع نگاه به امور جاری کشور را داده است اما همین نوشته نیز با انتقاد و یا تشویق برخی صاحب‌نظران سیاسی و اقتصادی کشور روبه‌رو شده و در عین حال برخی دیگر از صاحب‌نظران نیز همچون محمد خوش چهره، سید شهاب‌الدین صدر، حمید رضا حاجی بابایی و محمدرضا میرتاج الدینی در پاسخ به سؤالات خبرنگار همشهری عصر ترجیح دادند در این خصوص سکوت کرده و به طرفداری و یا انتقاد از این ادبیات نپردازند.

با این حال داریوش قنبری نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم که همواره انتقاداتی را به ادبیات و رفتارهای رئیس‌جمهوری وارد می‌کند معتقد است: تحلیل‌هایی که مبتنی بر توطئه و وجود مافیا درکشور بوده و هراز گاهی بانک‌های خصوصی و یا بازاری‌ها و جدیدا سیاستمداران را مورد حمله قرار می‌دهد با واقعیات کشور سازگاری ندارد.

وی وضعیت موجود اقتصادی و سیاسی کشور را نتیجه سیاست‌های به کار برده شده در برنامه‌های دولت نهم دانست و افزود: کسانی که اخبار اقتصادی را می‌دانند و در رابطه با گرانی‌ها صاحب‌نظر هستند می‌دانند که ریشه گرانی‌ها و تورم به کجا باز می‌گردد و می‌دانند که این مسئله به‌دلیل تزریق بی‌رویه نقدینگی است که به شکلی لجام گسیخته در سه سال گذشته به اقتصاد کشور وارد شده است. بنابراین نگاه توطئه آمیز و ساختن گروه‌های موهومی که قصد براندازی دولت را دارند، باید به سمت تحلیل علمی و برنامه‌ریزی صحیح بروند و شاهد فرافکنی‌های این‌چنینی در مسائل اقتصادی نباشیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم خاطر  نشان کرد: از مدت‌ها پیش نمایندگان در نطق‌های خود اثرات این سیاست‌های  پیش گرفته شده توسط دولت نهم را بازگو می‌کردند و در مورد این سیاست‌ها هشدار می‌دانند و اگر دولت متوجه این هشدار‌ها می‌شد در حال حاضر برای خود مافیا نمی‌تراشید و انتقادات را توطئه فرض نمی‌کردم.

 وی با بیان اینکه وظفیه نظارتی دولت درخصوص حل مشکل گرانی انجام نشده است، گفت: نسبت دادن گرانی‌ها به سیاستمداران و مافیا و صنف بازار اجحاف در حق این افراد است و دکتر احمدی‌نژاد به جای اینکه در مسائل اقتصادی و سیاسی مشکلات را گردن عوامل خارجی دولت و بدخواهان خود بگذارد، باید به پالایش و تجدید نظر در تیم کاری خود و مدیرانش بپردازد. قنبری خاطرنشان کرد: استفاده از ادبیات مذهبی در سخنرانی‌ها سیاسی و اقتصادی کاری پسندیده است اما باید به گونه‌ای این ادبیات مورد استفاده قرار گیرد که متناسب با عرف جامعه باشد.

 وی ادامه داد: تمام مردم ایران از ادبیات مذهبی استفاده می‌کنند و به تمام مسائل دینی اعتقاد دارند اما اینکه گفته شود اداره فلان مشکل سخت است و آن را به امام زمان نسبت دهیم و بگوییم خدا خودش همه چیز را درست می‌کند، درست نیست. خداوند در اصلاح امور دخالت دارد اما این اصلاح امور را به دست خود مردم گذاشته است. اینکه تقدیر الهی جاری و ساری است در آن شکی نیست اما انسان هم براساس مشیت الهی دارای اختیار بوده و مسئول سرنوشت خودش است.

پیمان فروزش نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم نیز با بیان اینکه نمی‌توان تمام کارها را بر عهده خدا گذاشت و برنامه ریزی و تصمیم درست نداشت گفت: ادبیات مذهبی در رفتار سیاستمداران برای این خوب است که به مردم امیدواری در جهت راهگشا بودن برنامه‌‌هایشان بدهند، اما در کشور ما از این ادبیات برای فرار از حقایق استفاده می‌شود.

وی گفت: امام راحل  نیز از ادبیات مذهبی به خوبی استفاده می‌کرد و دست خدا را در تمام مسائل و جریان‌های روزمره زندگی و نظام اسلامی می‌دید اما حتی حضرت امام (ره) می‌گفتند کار افتصادی برنامه می‌خواهد ولی هم اکنون سیاست‌های دولت به‌خصوص در زمینه مسائل اقتصادی اشتباه است. خدا می‌گوید از شما حرکت و از من برکت ولی اگر کار شما اشتباه است من نمی‌توانم کاری انجام دهم که حاصل تصمیمات اشتباه شما یک نتیجه خوب باشد.

فروزش اضافه کرد: ریشه مشکلات اقتصادی و سیاسی جامعه مشخص است و افرادی درون و بیرون دولت هستند که معلوم است چه می‌کنند و چگونه موجب بحران‌های اقتصادی می‌شوند. لذا تصمیمات باید ریشه یابی شود و راه حل را پیدا کنیم.

وی افزود: مردم می‌گویند اگر دولت و مجلس وجود دارند و شعارهایشان حل مشکلات مردم بوده باید به بررسی و حل مشکلات بپردازند نه اینکه همه چیز را توطئه دانسته و در نهایت نیز متوسل به خدا و ائمه شوند.

وی اضافه کرد: سیاستمداران از ابزار سیاست یعنی قدرت، پول و تدابیر دیگر استفاده می‌کنند تا جامعه را به هدف نهایی برسانند اما در نهایت قدرت باید در جهت منافع ملی باشد و نباید سعی کنیم با بلوکه کردن قدرت در دولت، خواستار این باشیم که هیچ انتقاد و مخالفتی با سیاست‌های دولت نشود.

فروزش با اشاره به اینکه هر دولتی دولت‌های قبل را به نقد می‌کشد، بیان داشت: این رسم نقد گذشته در دولت آقای احمدی‌نژاد به چالش کشیدن دولت قبل تبدیل شده و دولت نهم تمام دولت‌های پس از انقلاب را به چالش می‌کشد و حتی سیاستمداران را نوکر قدرت و ثروت می‌داند و این ادبیات برای منافع ملی کشور اصلا مناسب نیست.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: البته دولتی که شعار عدالت و توجه به ارزش‌ها را مطرح می‌کند حتما برای رسیدن به شعارها مصمم است و برای پیشبرد اهدافش نیز به این مفاهیم تکیه خواهد کرد و این مسئله طبیعی و درست است.

کد خبر 54740

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز