گروه شهری: به‌منظور گسترش رفتینگ(قایقرانی در آب‌های خروشان) یک گروه نپالی برای آموزش این رشته به ایران آمده‌اند.

کیانوش محرابی، کارشناس و مجری رفتینگ با اعلام این خبر گفت: چندی پیش طرحی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شد که براساس آن گسترش اکوتوریسم و به ویژه بخش رفتینگ مورد نظر بود و  این سازمان نیز با این طرح موافقت کرد.

وی این رشته را یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی- گردشگری دانست و افزود: قایقرانی در آب‌های خروشان از دهه ۶۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت و خیلی زود به‌عنوان یک رشته ورزشی پرطرفدار درآمد، پس از آن،  این رشته در اکوتوریسم مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و به تدریج قایقرانی در آب‌های خروشان میان دوستداران طبیعت رایج شد.

مجری طرح اکوتوریسم رودخانه‌ای از ملی بودن طرح قایقرانی در آب‌های خروشان در سازمان اکوتوریسم خبر داد و تصریح کرد: از آنجا که این رشته جوان است، تجربه کافی برای راه‌اندازی آن در کشور وجود ندارد و به همین منظور تصمیم برآن شد تا از ۲ استاد نپالی برای آموزش در آب‌های خروشان استفاده شود.

وی دلیل انتخاب مستشاران نپالی را قوی بودن آنان در این عرصه و همچنین نزدیک بودن فرهنگ آنان به کشور ما اعلام کرد.

محرابی در ادامه خاطرنشان ساخت: ۱۲ تیر ماه اولین آموزش رفتینگ در کنار رودخانه منجیل برگزار می‌شود و پس از آن نیز در پایان تیرماه  یا اوایل مرداد ماه دومین دوره آموزشی در استان چهار محال و بختیاری برگزار خواهد شد.

وی دلیل انتخاب این دو محل را نزدیکی به ۲ استان تهران و اصفهان اعلام کرد که انتظار می‌رود بیشترین استقبال از این طرح در این دو مکان انجام شود.

محرابی با اشاره به ویژگی‌های رودخانه‌های کشور، ادامه داد: برخی از رودخانه‌های کشور بسیار خروشان هستند و برای انجام این فعالیت مناسبند.

وی رودخانه‌های خراسان، سرچشمه، هراز، بختیاری، آب‌سیروان و سرچشمه‌های سپیدرود و زاینده‌رود را نیز جزء رودهای خروشان برشمرد و ایران را به لحاظ داشتن رودخانه‌های خروشان در رده 5 جهان دانست.

مجری طرح ملی اکوتوریسم رودخانه‌ای در پایان افزود: رفتینگ یک رشته ورزشی است اما با استقبال طبیعت گردان به‌عنوان یک شاخه اکوتوریسم درآمده است و در همه جای جهان طرفداران زیادی دارد.

تورهای رفتینگ در ایران صرفا قایقرانی در آب‌های خروشان نیست، بلکه مانند تمامی جهان، تنها ۱۵ درصد از تورها به قایقرانی اختصاص دارد و بخش‌های متفاوتی از جمله کمپینگ، واچینگ و دیگر بخش‌های اکوتوریسم نیز در آنها مورد توجه خواهد بود.

کد خبر 55310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز