چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تساوانگیرای، رهبر مخالفان دولت در زیمبابوه در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی و یک روزنامه آلمانی مواضع متناقضی را درباره حضور و یا عدم حضور نیرو‌های نظامی در کشورش اتخاذ کرده است.

به نوشته ال موندو، مورگان تساوانگیرای رهبر حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک روز چهار شنبه 25 ژوئن در مصاحبه با روزنامه آلمانی فرانکفورتر روندشاو که روز چهارشنبه 25 ژوئن انتشار یافت، گفت: مداخلات در امور زیمبابوه صرفا باید محدود به حوزه دیپلماسی باشند.

این مطلب به نقل از تساوانگیرای در حالی در روزنامه روند شاو منتشر شد که رهبر مخالفان زیمبابوه در اظهاراتی کاملا متناقض در مصاحبه با گاردین گفته بود: نیرو‌های صلح بان بین‌المللی باید برای حمایت از مردم زیمبابوه در این کشور مستقر شوند

تساوانگیرای که روز دوشنبه 23 ژوئن به سفارت هلند در هراره پایتخت زیمبابوه پناهنده شده است، در مصاحبه با روزنامه فرانکفورتر روندشاو همچنین اعلام کرد که  به دلیل اعمال خشونت علیه هوادارانش در دور دوم انتخابات زیمبابوه برابر رابرت موگابه به رقابت نخواهد پرداخت.

تساوانگیرای در ادامه گفت و گوی خود با این روزنامه آلمانی افزود با اشاره به این که در منطقه و در آفریقا به اندازه کافی رقابت برای برخورد با بحران موجود در زیمبابوه وجود دارد، گفت: ما باید تمام طرف‌ها را برای پیدا کردن راه حلی برای بحران زیمبابوه به یکدیگر نزدیک کنیم.

رهبر نهضت برای تغییر دموکراتیک افزود: مساله دیگر انتخابات نیست بلکه مساله اتخاذ سیاست رویارویی با چالش‌های پیش روی دوران گذار است.

تساوانگیرای در مصاحبه با روزنامه گاردین در اظهاراتی متناقض خواستار آن شد که شورای امنیت سازمان ملل پا را فراتر از صدور یک بیانیه در محکومیت خشونت‌ها در زیمبابوه بگذارد.

رهبر مخالفان دولت زیمبابوه گفت: ما به نیرویی برای تامین امنیت مردم احتیاج داریم.به رغم آنکه ما خواستار یک درگیری مسلحانه نیستیم. اما حرف‌های رهبران جهان در محکومیت خشونت‌ها باید در قالب اعزام یک نیروی نظامی برای ملت زیمبابوه معنا پیدا کند.این نیروی نیز باید نقش حافظ صلح را به عهده داشته که بتوان با استقرار این نیرو‌ها رمینه را برای برگزاری انتخابات جدید در زیمبابوه فراهم کرد.

کد خبر 56075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز