رئیس اتحادیه صنف سنگبری‌های مشهد گفت: شیوع ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن هر چند بر افزایش تقاضای سنگ قبر تاثیر گذاشته اما افزایش قیمت آن ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است.

سنگ قبر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهنام بهبودی فرد افزود: قیمت تمام‌شده سنگ قبر در سال جاری به علت افزایش دستمزد کارگران، نرخ حمل و نقل و مولفه‌های دیگر نسبت به پارسال ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که سود فردش سنگ قبر در مقایسه با پارسال کاهش نیز داشته است.

وی ادامه داد: سنگ قبر شامل دو نوع سفید مرمر و سیاه گرانیت است که سنگ گرانیت از استان اصفهان و سنگ مرمر از هرات تامین می‌شود و محل تامین هیچ‌یک از آنها داخل مشهد نیست. ۸۰ تا ۸۵ درصد مواد و ابزار فراوری سنگ برای مناسب‌سازی آن به منظور استفاده به عنوان لوح قبر وارداتی است و قیمت آنها متناسب با افزایش نرخ ارز، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رئیس اتحادیه سنگبری‌های مشهد گفت: از سوی دیگر، دستمزد کارگر ۲.۵ برابر شده و اجاره‌بهای واحد تجاری نیز رشد چشمگیر داشته است. لذا در مجموع هزینه‌های سنگ‌تراش یا سنگبُر افزایش یافته و سنگ قبر گران شده است. از ۲۰۰ واحد دارای پروانه کسب ۳ درصد در زمینه ساخت سنگ قبر فعالیت دارند که بسیار اندک است و شیوع کرونا فعالان این حوزه را افزایش نداده است.

کد خبر 562923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha