مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

محمد عطریانفر: روزنامه‌نگاری در ایران، بواقع عرصه مشقت‌باری است، حرفه‌ای سخت، تمرینی مکرر و بعضا ملال‌آور در جامعه‌ای که بایستی، مرز بایدها و نبایدها را بنابر سلیقه روزانه مدیران تغییردهی و در رعایت آن چنان بکوشی که ترا از هر بندبازی ماهرتر، هوشیارتر و هنرمندتر نشان دهد.

این رعایت‌ها از سوی اصحاب قلم و تنوع و تغییر سلیقه‌ها از ناحیه ناظران و مراقبان، متاسفانه حد یقفی ندارد و نمی‌شناسد و تا رابطه دنیای ‌رسانه و قدرت براین منوال است، البته نخواهد شناخت.

بدیهی است اگر در این شرایط، رسانه‌ای تاب مقاومت آورد و امکان ماندگاری یابد و طاقت‌اش از الزامات و مطالبات و فراز و فرودهای حاکمیت طاق نشود، به‌واقع اتفاقی بزرگ رخ داده است.

روزنامه همشهری، نشیب و فرازهای بسیاری داشته است و در طول تمام سال‌هائی که این رسانه به ساحت مخاطبان ارجمندش تقدیم شده است، بسی مدیران و صاحب منصبان درخور را بر مسند تمشیت و تدبیر امر خویش به‌ دیده احترام پذیرا شده است. که آن گاه با سلیقه‌های متفاوت، آن را اداره کرده‌اند و یا بر شأن و حرمت‌اش افزوده‌اند و یا نیاز روحی و تمناهای فرهنگی گسترده شهروندان را در ساحت تکّثر و تولید بیشتر و در خور، خوب پاسخ داده‌اند.

اگر روزنامه همشهری را یک سرمایه اجتماعی بدانیم - نه فقط برای مردم کلان‌شهر تهران، بلکه برای تمام ایرانیان فرهیخته و فرهنگدوست - باید تاکید کنیم که در آستانه قدم‌گذاری جامعه نوین ایرانی به ساحت توسعه همه جانبه‌ملی، این سرمایه عظیم، در جهت ارتقاء منزلت شهروندی و رشد و بالندگی جامعه مدنی ایرانی، نقشی بسزا داشته است ولاجرم جامعه رو به آینده ما سخت نیازمند توسعه و تقویت چنین سرمایه‌های مدنی و نهادهای فرهنگی اجتماعی است تا به یمن بقاء و برکت وجودی‌شان، سطح پذیرش ملی را از ارزش‌ها و هنجارها و شایستگی‌های جهانی، بیشتر و بیشتر برخوردار سازیم.

نهادها و سرمایه‌های اجتماعی، عناصر مقوم و کانونهای استحکام جامعه‌اند و بی‌تردید محصول پایداری و ماندگاری روابط عمیق و فرایند کار‌آفرینی و نوآوری لحظه به لحظه و البته مبتنی بر اعتماد لایزال در جامعه است و این سرمایه‌ها ذخائر ارزنده‌ای است که در ذات مناسبات اجتماعی، مایه دلنشینی و مطلوبیت بیشتر و امیدآفرینی در زندگی اجتماعی است که نقش پشتیبان را در لحظات تاریخی یک جامعه برای مردم و شهروندان خویش ایفا می‌کند.

همشهری از جمله سرمایه‌های اجتماعی ماست. و برماست که بر پایداری و تاثیرگذاری همیشگی آن اصرار ورزیم و حرمت مدیرانی که قدر این جوهر و قیمت این گوهر ارجمند را در گذشته و حال، به شایستگی دانستند و بر اعتبارش افزودند، خوب نگهداریم. حال این مدیران و خادمان چه امروز در کسوت تدبیر امور این نهاد بزرگ اجتماعی، راست قامت ایستاده باشند و یا به جبر روزگار و یا بنا به اتفاقی خواسته و ناخواسته، عرصه خدمت را بدیگری سپرده باشند.

 برادر ارجمند ما، جناب آقای دکتر حسین انتظامی، از جمله مدیران لایق، جوان و شایسته‌ای است که نه تنها قدر این سرمایه اجتماعی و حرمت مدیران خدوم پیشین آن را بخوبی پاس داشت که با تلاش‌های ارزنده خویش، برگسترش حوزه فعالیت‌های فرهنگی آن همت گماشت.

اینجانب بعنوان عضوی دیرینه و وابسته به این خانواده و نهاد بزرگ مطبوعاتی، برخود لازم می‌دانم که قدرشناس زحمات و خدمات طاقت‌فرسا و ارجمند این عزیز باشم.

عزیز فرهیخته و متخلقی که باروئی‌گشاده و عقلی مدبر و قلبی سلیم و جسارتی در خور تحسین، روزگاری سکاندار این نهاد اجتماعیِ ماندگار بود و تدابیر او در آن نهاد، مایه امید دوستان بود.

بی‌تردید در آینده تاریخی این موسسه بزرگ، نام انتظامی به شایستگی ماندگار خواهد بود.

کد خبر 56590

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز