فریبرز ناطقی‌الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم‌سازی و مدیریت بحران کشور

فریبرز ناطقی الهی

در خبر ها متنی از آقای رحمانی فضلی، بعنوان ریاست قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا دیدم که بسیار برایم جالب آمد، عین خبر:

رحمانی فضلی: مجموعه افرادی که در بالاترین تخمین و بدترین و پرریسک‌ترین نگاه به کرونا داریم شامل ۳ درصد مردم ما هستند و یعنی ۹۷ درصد مردم ما در این خصوص هیچ نگرانی ندارند و سالم هستند.»

بیشتر بخوانید؛

حال  با این فرمایش دقیق شما در کنار دو خبر غیرمنطقی از وزارت بهداشت، انسان کمی نگران می شود، عین خبرها:                                               
عین خبر خبرگزاری ایرنا: مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا به ۱۰۰ هزار تست با واردات کیت‌های تشخیص سریع خبر داد.

مجدادا عین خبر: «دکتر سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت: «تاکنون بیش از ۶ میلیون آزمایش تشخیصی کرونا انجام شده است.»

بنا به فرمایش شما اگر ٣ درصد از ٨٠،٠٠٠،٠٠٠ نفر در گیر باشند که البته بخشی ناقل و بخشی بیمار خواهند بود، حدود ٢/٥ ملیون نفر در گیرند پس ١٠٠،٠٠٠ ازمایش در روز و ٦،٠٠٠،٠٠٠ تست یعنی چه ! در بهترین شرایط ۳/۵ ملیون تست و احتمالا ۳/۵ اسکن و ... بی مورد بوده است ! هزینه و بار مالی شش میلیون تست  و ١٠٠،٠٠٠ تست در روز را نمی دانم ولیکن سرسام اور بنظر می رسد! در ضمن امیدوارم نتایج و امار این مقدار تست ان شا الله انتشار یابد تا ما هم در دانشگاه نگاهی به انها داشته باشیم ! چرا اصلاحی در امور نمی شود. بارها در موضوع کرونا نوشتم و مدیران وزارت بهداشت کار خود را کماکان ادامه دادند، البته با این مقدار نقد از سوی بنده و تمام کشور والله باید دید با این عملکرد ده ماهه مردود چطور هنوز توانایی ادامه همان کارهای مردود قبلی را دارند! شاید این تحقیق از تحقیق کرونا برای کشور مهمتر باشد ! ایا از نظز شما با دیدگاه دانشگاهی سرکار اصلا توجیهی برای چنین کاری وجود دارد؟

بنده به ضرس قاطع عرض می کنم اصلا! همانگونه که بارها عرض کرده ام نگاه جامعه پزشکی به موضوع با نگاه واقعی در سطح جامعه و خط مقدم بحران تفاوت دارد و همین امر باعث شده است که تا به امروز اوضاع خرابتر و خرابتر شود بجای اینکه سامانی پیدا کند! معلوم نیست که این کادر مدیریتی بعد از تست ٨٠ ملیون ایرانی هم رضایت بدهند، حتما دوباره و سه باره تکرار ازمایشات و اسکن و ... درخواست خواهند نمود. لطفا دقت شود برای ٢/۵ ملیون نفر نیازی به اینمقدار ازمایش نیست ! حتی در خارج از کشور اسکن و پی سی ار  را فقط برای بیمارانی که نشانه هایی از بد حالی در انها دیده می شود انجام می دهند نه روزانه هر کس را که پیدا کردند! تازه با یافتن ناقلان چه کار سودمندی می توان کرد، ایا تصور می شود برای مثال از روی کارت ملی برای انها محدودیت و جریمه می توان ایجاد کرد! خب هزار راه برای دور زدن اینگونه مسایل وجود دارد.

ناقلان بجای استفاده از مترو با تاکسی و اتوبوس و ... می روند و داستان حتی بدتر شده که بهتر نمی شود ! خود بدان اشراف کامل دارید. دو نکته ضروری است مد نظر و توجه سرکار قرار بگیرد، اول اینکه این فلسفه غلط دنبال کردن ناقلان باید تغییر یابد، هم شما هم بنده می دانیم که سودی ندارد فقط تلف کردن انرژی و پول است.  متاسفانه انهم از اواسط بیماری توسط وزارت بهداشت معرفی شد که بفرمایند کاری کارستون دارند می کنند که امروز نتیجه اش را روشن می بینیم، مدتی قبل با یک گزارش کودکانه و سراسر غلط که ارایه کردند دنبال پیدا کردن و رصد ناقلان در سراسر کشور با وزارت مخابرات می بودند!

دوم اینکه دوران تعطیلاتی که بخوبی شروع شده است حداقل به ٤ هفته حتی کمی بیشتر تمدید شود که فرد سالم، ناقل و بیمار هر کدام محصور باشند و در نتیجه حین و بعد از این دوره خود بخود غربال و تکلیفشان روشن شود. از روزنه کمک الهی یعنی دادن رخصت به مردم و نابودی ویروس بعد از ٤ هفته استفاده رایگان بفرمایید و ازمایشات را فقط برای بیماران لازم انجام دهید، به حق محمد و اله

کد خبر 569730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AE ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    0 0
    شما در زمینه تخصص خودتون اظهارنظر کنید و به اموری که در آنها سررشته ندارید وارد نشوید لطفا