دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

امیررضا نوری‌زاده: بر اساس طرح جدیدی که از سوی تابو امبکی رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی برای حل بحران زیمبابوه ارائه شده است رابرت موگابه به عنوان رئیس‌جمهور به کار خود ادامه خواهد داد

...اما قدرت واقعی در اختیار مورگان تسوانگیرای به عنوان نخست‌وزیر این کشور خواهد بود. موگابه تا زمانی که انتخابات دیگری در این کشور انجام شود و قانون اساسی جدیدی نوشته شود بر مسند قدرت باقی خواهد ماند.

نشریه گاردین با انتشار این خبر به نقل از یکی از مقامات ارشد حزب اپوزیسیون جنبش برای تحول دموکراتیک افزود که تمامی شرایط دیگری که این حزب برای پذیرش چنین پیشنهادی در نظر داشته، لحاظ شده است و مهم این است که نتیجه انتخابات 29 مارس در این کشور به رسمیت شناخته شود و هر دولتی که در حال حاضر تشکیل شود.

 در واقع دولتی انتقالی خواهد بود که راه را برای انجام انتخابات جدید هموار می‌کند. همین مقام حزب اپوزیسیون اشاره کرده بود که رهبری حزب جنبش برای تحول دموکراتیک از دریافت پیشنهاد امبکی راضی است و این پیشنهاد را یک تحول عمده در بحران چند ماهه زیمبابوه می‌داند و مهمترین دستاورد این پیشنهاد در صورت عملی شدن می‌تواند به رسمیت شناخته شدن انتخابات 29 مارس باشد که طی آن تسوانگیرای به پیروزی رسیده بود. با این وجود این مقام تاکید کرد که هنوز اختلافاتی با امبکی بر سر درخواست قدیمی اپوزیسیون زیمبابوه برای همکاری یک میانجی از سوی اتحادیه آفریقا با رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی و نظارت او بر تمامی توافق‌های احتمالی در آینده وجود دارد و از طرفی توافق رسمی بر سر مفاد این پیشنهاد صورت نگرفته است.

امبکی در روز شنبه با رابرت موگابه در شهر حراره دیدارکرد اما در این دیدار تسوانگیرای حضور نداشت و این رد شرایطی بود که این دیدار به درخواست تسوانگیرای برنامه‌ریزی شده بود.

موگابه از پیش اعلام کرده بود در صورتی وارد گفت‌وگوها می‌شود که به عنوان رئیس‌جمهور شناخته شود اما حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک و شخص تسوانگیرای این قضیه را ردکرده بود.

وی نگران بود در صورتی که در این دیدار حضور یابد از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان فردی سازشگر و کسی که ریاست جمهوری موگابه و انتخابات فرمایشی اخیر را پذیرفته است شناخته شود.

از سوی دیگر او و سایر مقامات حزب جنبش برای تحول دموکراتیک از این موضوع هراس داشتند با شرکت تسوانگیرای در این نشست مشترک امبکی بتواند اتحادیه آفریقا و نشست سران کشورهای صنعتی را متقاعد کند که او کنترل اوضاع را به عنوان یک میانجی فعال در زیمبابوه در دست دارد و نیازی به افزایش فشارهای بین‌المللی و یا دخالت مقامات سایر کشورهای آفریقایی در این مناقشه نیست .این پیشنهاد در شرایطی از سوی امبکی مطرح می‌شود که سخنگوی رابرت موگابه، رئیس‌جمهور زیمبابوه پیش از این پیشنهاد هرگونه ائتلاف برای حل بحران زیمبابوه را رد کرده بود.

جورج چیرامبا، سخنگوی موگابه تمام انتقادات از رابرت موگابه را قویا رد کرد و گفت رهبران آفریقایی را می‌توان خرید یا فروخت.

جورج چیرامبا تلاش‌های تابو امبکی رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی برای میانجیگری را ستود و پیشنهادات برای تعیین نماینده جداگانه‌ای از جانب اتحادیه آفریقا برای کمک به حل بحران زیمبابوه را رد کرد.

در تحولی دیگر یک تن از مقام‌های کاخ سفید آمریکا گفته است که انتظار می‌رود رهبران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در نشست ژاپن، اقدامات رابرت موگابه در زیمبابوه را محکوم کنند.

دنیس ویلدر از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا گفت به باور وی، سران گروه هشت، به شدت اعتبار دولت آقای موگابه و شیوه اداره زیمبابوه توسط او را زیر سئوال خواهند برد.
رهبران کشورهای آمریکا، روسیه، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن در این نشست حضور خواهند داشت.

منبع: همشهری امارات به نقل از گاردین

کد خبر 57262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز