چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: به نظر می‌رسد فشارهای بین‌المللی سرانجام نتیجه داد: بنا به اعلام وزارت امور خارجه زیمبابوه، رابرت موگابه، رییس جمهور این کشور موافق است دولتی مشترک را با مخالفان تشکیل دهد.

نشریه آلمانی اشترن در پایگاه اینترنتی خود گزارش داد، زیمباراشه مومبانگگوی، وزیر امور خارجه زیمبابوه اعلام کرد موگابه قصد دارد دولتی را تشکیل دهد که همه احزاب سیاسی در آن سهیم باشند.

وی در این خصوص که تا چه میزان مورگان چانگیرای، رهبر مخالفان در این دولت سهیم خواهد بود، حرفی نزد.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه درباره احتمال تحریم زیمبابوه جلسه مشورتی داشت. در این جلسه ظاهرا روسیه مانع از تصمیم‌گیری سریع برای اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بر زیمبابوه شده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل پس از مباحثات در این خصوص یادآور شد: «ما نباید چنین موضوعاتی را با این عجله مورد رایزنی قرار دهیم.» به گفته وی، پیش‌نویس ارایه شده توسط آمریکا برای قطعنامه‌ای تحریمی در برخی موارد «تا حدی غلوآمیز» بود.

علاوه بر روسیه، چین که یکی دیگر از دارندگان حق وتوست، ملاحظاتی را در این خصوص داشت. فرستاده پکن در این مشاورات این سوال را مطرح کرد که آیا اساسا این درگیری می‌تواند موضوعی قابل طرح در شورای امنیت باشد. آفریقای جنوبی که در حال حاضر عضو غیردایم این شوراست، تاکید کرد زیمبابوه «خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی» نیست. بدین ترتیب این موضوع در حیطه صلاحیت شورای امنیت قرار ندارد.

در همین حال هفت کشور پیشرو صنعتی به همراه روسیه (گروه هشت) در اجلاس خود در ژاپن پس از جلساتی پشت درهای بسته، انتخابات موگابه را غیرقانونی دانسته و محکوم کردند. سران این کشورها خواستار آغاز مذاکراتی برای رفع مسالمت‌آمیز بحران در این کشور شدند.

موگابه در پایان ماه ژوئن در دور دوم انتخابات بدون رقیب برای بار دیگر به سمت ریاست جمهوری زیمبابوه انتخاب شد. چانگیرای، رهبر مخالفان در دور اول انتخابات موفق شد بیش از او رای کسب کند، اما نتوانست اکثریت مطلق را برای کسب این سمت به دست آورد. در دور دوم انتخابات، موگابه به واسطه حملات خونبار به هواداران چانگیرای، او را از ادامه رقابت بازداشت. در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا که در مصر برگزار شد، موگابه درخواست‌ها برای تقسیم قدرت را رد کرده بود

کد خبر 57512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز