هند روز سه‌شنبه پس از ثابت شدن بی‌خطر و موثر بودن نخستین واکسن کرونای از نوع mRNA تولیدشده در داخل این کشور در آزمایش‌های مرحله اولیه ادامه کارآزمایی بالینی آن را تایید کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هند مجوز مصرف اضطراری دو واکسن کرونای تولید داخلی این کشور بوسیله شرکت‌های «بهارات بیوتک» و «زیدوس کادیلا» را داده است، اما در حالیکه به طور بالقوه در آستانه موج سوم شیوع کرونا قرار دارد، هند واکسن کرونایی از نوع mRNA در برنامه ایمن‌سازی خود ندارد.

شرکت هندی «جنووا بیوفارماکوتیکالز» (Gennova Biopharmaceuricals) سازنده این واکسن کرونای از نوع mRNA قصد مرحله میانی یا دوم کارآزمایی بالینی آن را در ۱۰ تا ۱۵ مکان در هند و کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی را در ۲۲ تا ۲۷ نقطه در هند انجام دهد.

این شرکت کارآزمایی واکسن نامزدشده‌اش را در دسامبر سال پیش (دی ماه) آغاز کرد و اداره زیست‌فناوری وزارت علوم و فناوری هند تا حدی اعتبار مالی این بررسی را فراهم کرده است.

کارشناسان می‌گویند تا زمانی که کارآزمایی مرحله سوم این واکسن جدید تکمیل شود، هند احتمالا اکثریت جمعیت خود را با واکسن‌های دیگر واکسینه کرده است، اما تولید یک واکسن mRNA به هند کمک می‌کند «ابتکار علمی‌اش را در سطح جهانی نشان دهد.»

فناوری mRNA مورد استفاده در واکسن شرکت جنووا که در واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا هم به کار رفته است، سلول‌های بدن را وا می‌دارد که پروتئینی را که بخشی از ویروس است، بسازند تا دستگاه ایمنی به آن واکنش نشان دهد.

واکسن مدرنا در ماه ژوئن (خرداد) مجوز مصرف اضطراری را در هند کسب کرد، اما این شرکت هنوز در حال انجام مقدمات لازم برای بیمه و واردات آن به این کشور است.

شرکت جنووا که هفته پیش عرضه ابتدای سهام عمومی‌اش را آغاز کرد، همچنین در حال افزودن ظرفیت تولید واکسنش است.

کد خبر 622488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha