روابطعمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها به نقل از دکتر مهدیزاده سردبیر فصلنامه رسانه اعلام کرد: شماره جدید فصلنامه رسانه (بهار 1378) به موضوع روشهای کیفی پژوهش در ارتباط اختصاص دارد.
مهدیزاده توضیح داد: چنانچه که میدانیم روشهای تحقیق از عوامل با اهمیت برای شناخت و فهم دقیق و کافی پدیدهها است. به عبارت دیگر 3 مقوله توصیف، تفسیر و تبیین به گونهای همیشه با روند و چگونگی روش تحقیق همراه است.
سردبیر رسانه گفت: روش پژوهش در حوزه ارتباطات نیز همچون دیگر حوزههای علوم اجتماعی به دو صورت کمی و کیفی تقسیم میشوند که روشهای کمی مبتنی بر رویکرد تجربی و اثباتی و روش کیفی بر نوعی تحلیل عمقی - تفسیری، انتقادی و پسامدرن - تاکید دارد.
وی در توضیح علت اختصاص این شماره فصلنامه به موضوع روشهای کیفی در ارتباطات گفت: با توجه به اهمیت روشهای کیفی در پژوهشهای ارتباطی و رسانهای و حجم پایین این گونه پژوهشها در مقایسه با پژوهشهای کمی و البته پیچیده تر بودن روش کیفی، فصلنامه رسانه، با اختصاص این شماره به روشهای کیفی پژوهش در ارتباطات تلاش کرد سهمی هر چند اندک در معرفی این روش ایفا نماید.
روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها اعلام کرد به منظور استفاده بیشتر پژوهشگران و دانشجویان عرصه علوم ارتباطات، متن کامل شماری از مقالات این شماره فصلنامه رسانه در بخش مقالات وبسایت درج خواهد شد.
فهرست مطالب این شماره فصلنامه رسانه عبارتند از:
- چالشهای پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران، دکتر محمد سعید ذکایی
- مکاتب فرهنگ و ارتباطات، پروفسور سیدحمید مولانا
- مردم نگاری و کاربرد آن در ارتباطات، شعبانعلی بهرامپور
- تحلیل واسازی ، دیوید ام .بوژه / دکتر حسن محدثی
- تحلیل گفتمان سرمقالههای روزنامه های برجسته آمریکا درباره برنامه هستهای ایران، فواد ایزدی و حکیمه سقای بیریا / سید جمال الدین اکبرزاده
- تحلیل محتوای بازنماییهای رسانهای در جهان نابرابر، اوئن دوروکس /سید محمد مهدیزاده
- تاریخچه و کاربرد برخورد اندیشهها /فرخ پارسیزاده
- روش تحقیق تاریخی: شیوه ها و کاربردهای آن در ارتباطات، منصور ساعی
- تحلیل گفتمان: بیرون از هزارتوی تئوریها، دکتر محمد جواد غلامرضا کاشی
- معرفی کتاب
- فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات