شرکت‌های فایزر و مرک شروع کارآزمایی‌های بالینی جدید داروهای تجربی ضد ویروسی خوراکی‌شان برای کووید-۱۹ آغاز می‌کنند و به این ترتیب رقابت برای ساختن یک داروی با تجویز ساده برای این بیماری بالقوه مرگبار بالا می‌گیرد.

Pfizer

به گزارش همشهری آنلای به نقل از رویترز فایزر اعلام کرد که آخرین کارآزمایی بالینی مرحله میانی/ انتهایی داروی خوراکی‌اش را بر روی ۱۱۴۰ بیمار بزرگسال بستری‌نشده با تشخیص عفونت کروناویروس که در معرض خطر بیماری شدید نیستند، آغاز می‌کند.

بیماران در این کارآزمایی داروی جدید شرکت فایزر با نام PF-07321332 و دوز پایین داروی «ریتوناویر»، یک داروی قدیمی‌تر را که برای درمان ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) به کار می‌رود، دریافت می‌کنند.

داروی شرکت فایزر برای مهار کردن فعالیت آنزیمی کلیدی طراحی شده است که برای تکثیر شدن کروناویروس ضروری است.

شرکت مرک نیز اعلام کرد کارآزمایی جدید داروی تجربی‌اش به نام «مولناپیراویر» را برای پیشگیری از کووید-۱۹ در میان بزرگسالانی که فردی در خانوارهایشان دچار عفونت علامت‌دار کرونا تشخیص داده شده است، شروع خواهد کرد.

مولناپیراویر نوعی داروی ضد ویروسی است که با ایجاد خطاهایی در RNA (ماده ژنتیکی ویروس) نهایتا مانع تکثیر آن می‌شود.

فایزر در ماه ژوئیه (تیر) کارآزمایی بالینی دیگری را با PF-07321332 در بزرگسالانی که به علت بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت در معرض خطر بالای دچار شدن به بیماری شدید بودند، آغاز کرد. انتظار می‌رود نتایج اولیه این آزمایش بالینی در پاییز امسال اعلام شود.

شرکت‌های فایزر و مرک و نیز رقیب سوئیسی‌شان شرکت «روش»، بیشترین پیشرفت‌ را در ساخت نخستین قرص خوراکی برای درمان یا احتمالا پیشگیری کووید-۱۹ کرده‌اند.

در حال حاضر فقط داروی تزریقی داخل‌وریدی «رمدسیویر» در آمریکا برای درمان ضدویروسی در بیماران کووید-۱۹ به تایید رسیده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 624289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha