با گذشت بیش از 5 روز از آغاز ماه مبارک رمضان، هنوز وعده‌های مسئولان برای تامین نیاز و کاهش قیمت مواد پروتئینی محقق نشده و دست‌اندرکاران وعده‌های تازه‌ای برای کاهش قیمت می‌دهند.

با محمد آزاد، رئیس شورای اصناف کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تنظیم بازار مواد پروتئینی تا چه حد قادر به رفع مشکلات کنونی بازار بوده و برای انجام این کار تا چه حد از توانمندی‌های اصناف استفاده شده است؟

وزارت جهاد کشاورزی و بازرگانی برنامه‌های خوبی برای تنظیم بازار مواد پروتئینی ارائه کردند که درصورت اجرای مناسب قادر به رفع مشکلات کنونی بازار خواهد بود اما عرضه مواد پروتئینی به میزانی که اکنون از سوی وزارت‌جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد قادر به رفع گرانی این کالاها نخواهد بود.

با وجود ذخایر بسیار خوب انجام شده مواد پروتئینی، عرضه این محصولات بسیار کند صورت گرفته و قادر به رفع مشکلات کنونی بازار نخواهد بود. عرضه روزانه و محدود مرغ کم در چند نقطه که حتی جوابگوی نیاز مراجعین به این مراکز نیز نبوده است قادر به کاهش قیمت مرغ در سطح شهر نخواهد بود.

حتی عرضه مرغ منجمد با قیمت‌های مصوب در این مراکز نیز قادر به تامین نیاز مردم و کاهش قیمت‌ها نبوده و هنوز هم با وجود فراوانی، مرغ با قیمت‌های بیش از 3 هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر به مردم عرضه می‌شود.

  • چرا وعده‌های قبلی برای عرضه نامحدود این محصولات هنوز عملی نشده است؟

نبود ابزار لازم برای تنظیم بازار و عرضه مواد پروتئینی قابل پذیرش نیست چرا که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، اصناف اعلام آمادگی کردند تا همه واحدهای صنفی تحت پوشش خود در سطح شهر را برای عرضه گوشت، مرغ و تخم مرغ به کار گیرند.

اما مسئولان تنها عرضه این محصولات در برخی میادین میوه و تره‌بار، برخی مراکز عمده و تعاونی‌های مصرف و نمایشگاه‌های پاییزه را مد نظر قرار دادند.

اما باید توجه کرد که همه شهروندان به مراکزی که برای عرضه محدود مواد پروتئینی در نظر گرفته شده دسترسی نداشته و عرضه محدود مواد پروتئینی در این مراکز تاکنون حتی قادر به تامین نیاز مراجعه‌کنندگان نیز نبوده است.

این شیوه توزیع قادر به رفع مشکل گرانی گوشت، مرغ و تخم مرغ نخواهد بود. در واقع بهترین شیوه عرضه و کاهش قیمت این محصولات در ماه مبارک رمضان، توزیع سراسری از طریق واحدهای صنفی است که در طول ایام سال به انجام این کار مشغول هستند اما از این توانمندی اصناف بهره‌برداری نشده است.

  • آیا گوشت قرمز وارداتی به اتحادیه‌های توزیعی تحویل شده است؟

با وجود آن‌که حواله تحویل گوشت به اتحادیه‌ها نیز صادر شده اما هنوز گوشت‌های وارداتی به اتحادیه‌ها تحویل نشده تا برای عرضه به واحدهای صنفی ارائه شود.

باید توجه کرد که توزیع روزانه 10 تا 100 تن گوشت بین بیش از هزار واحد صنفی تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌های بازار نخواهد داشت. 

  • چرا مواد پروتئینی به میزانی که کاهش قیمت‌ها در سطح شهر را به‌دنبال داشته باشد، عرضه نمی‌شود؟

با گذشت 5 روز از ماه مبارک رمضان در صورتی که طی 5 روز آینده گوشت و مرغ کافی از محل ذخیره انجام شده در بازار توزیع شود قیمت این محصولات به مرور کاهش یافته و موجب خواهد شد تا در نیمه دوم و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان کاهش قیمت‌ها را شاهد باشیم.

اما متأسفانه توزیع به کندی صورت می‌گیرد و کمبود عرضه مرغ با قیمت مصوب احساس می‌شود، گرچه کمبودی برای مرغ وجود ندارد اما مردم توانایی خرید مرغ به قیمت بیش از 3هزار تومان را ندارند.

کد خبر 62660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز