مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سماک رامح با سرعت 120 کیلومتر بر ثانیه به ما نزدیک می شود.

سماک رامح(در فارسی خرسبان) پرنورترین ستاره صورت فلکی عوا و چهارمین ستاره درخشان آسمان است. این غول نارنجی رنگ که در فاصله 37 سال نوری از ما واقع شده، 10 میلیارد سال عمر دارد. سماک رامح در واقع عضوی از هاله کهکشان ما بوده که به طور اتفاقی وارد صفحه کهکشان شده است.

به گزارش آسمان پارس، اخترشناسان معتقد هستند که این غول بزرگ در کهکشان کوتوله ای با 100 میلیون ستاره متولد شده که در حدود 7 میلیارد سال پیش وارد کهکشان راه شیری شده و اکنون به طور کامل در کهکشان ما محو شده است. سماک رامح عضو گروهی از ستاره های پراکنده در آسمان است که حرکتی مشابه در فضا دارند. این گروه " ستاره های متحرک سماک رامح " نامیده می شوند. 

                        مقایسه ای میان سماک رامح(سمت چپ) و خورشید ما(سمت راست)

اخیرا گروهی از اخترشناسان به بررسی ستاره های گروه متحرک سماک رامح پرداخته اند. مطالعات آنان نتایج جالبی را در بر داشته است. آنها دریافتند که این گروه از ستارگان، مدارهای کهکشانی موازی دارند و همگی در مقایسه با خورشید کمبود عناصر سنگین دارند. نکته جالب تر این است که در شبیه سازی های اخیر، ویژگی های حرکتی گروه سماک رامح با ویژگی های حرکتی بقایای کهکشان کوتوله کاملا مطابقت دارد. اگر این یافته ها درست باشد از زمان برخورد کهکشان کوتوله با کهکشان ما سماک رامح و خواهرها و برادر هایش حدود 100 بار در مدارهای کشیده خود دور تا دور کهکشان را پیموده اند. هم اکنون سماک رامح با سرعت 120 کیلومتر بر ثانیه به ما نزدیک می شود. این ستاره 100 برابر خورشید نورافشانی می کند اما جرمی معادل خورشید ما دارد. حرارت سطحی آن کم و در حدود دو سوم خورشید است

کد خبر 63221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز