همشهری آنلاین: برخی از مدارس غیرانتفاعی شهر تهران در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید نسبت با تصمیم اخیر آموزش و پرورش شاید بازگشایی نشوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی دستورالعمل سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر اینکه مدارس غیرانتفاعی نمی توانند از نیروی مازاد مرد استفاده کنند برخی از مدیران این مدارس قصد امتناع از بازگشایی مدارس خود را در آغاز سال تحصیلی جدید دارند.

بر اساس دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش هیچکدام از مناطق شهر تهران نمی‌توانند معلمان مرد مازاد را به مدارس غیرانتفاعی مامور کنند.

این دستورالعمل در حالی صادر شده است که کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید زمان مانده و مدارس غیرانتفاعی نیز کادر خود را بر اساس ضوابط و مقررات قبلی بسته‌اند.

بر اساس شنیده‌ها برخی از مدیران مدارس غیرانتفاعی شهر تهران تصمیم به عدم بازگشایی مدارس خود گرفته اند و معتقدند که این تصمیم آموزش و پرورش در این مقطع زمانی هیچ توجیه منطقی ندارد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مدارس غیرانتفاعی به ازای هر معلم که از آموزش و پرورش مامور می‌شود پنج دانش آموز را رایگان ثبت نام می‌کنند و یا اینکه حقوق معلم را پرداخت می‌کنند که از این طریق توانسته‌اند به آموزش و پرورش در کاستن از مشکلات مالی کمک قابل توجهی کنند.

از سوی دیگر، اگر مدیران مدارس غیرانتفاعی که به این تصمیم معترض هستند بخواهند از بازگشایی مدارس خود امتناع کنند قطعا با حجم انبوهی از دانش آموزانی مواجه خواهیم شد که مدرسه ای برای ادامه تحصیل نخواهند داشت.

اغلب مدارس غیرانتفاعی شهر تهران از یک تا چند نیروی مازاد دولتی در مدارس خود استفاده می‌کنند که این موضوع بیشتر در مدارس غیرانتفاعی پسرانه صدق می کند. این در حالی است که آموزش و پرورش این دستورالعمل را برای مدارس غیرانتفاعی پسرانه صادر کرده است.

البته در این دستورالعمل اعزام مدیر به مدارس غیرانتفاعی همچنان به قوت خود پابرجاست و همچنین امکان استفاده از نیروی مازاد زن نیز در مدارس غیرانتفاعی مقطع ابتدایی وجود دارد اما حجم زیادی از مشکلات مدارس غیرانتفاعی مربوط به تامین کادر آموزشی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است.

به عنوان نمونه می‌توان منطقه سه آموزش و پرورش شهر تهران را مثال زد که گفته می‌شود حدود 100 نیروی مازاد دارد و اگر امکان اعزام آنها به مدارس غیرانتفاعی همان منطقه فراهم نشود باید در مناطق دیگری که با کمبود معلم مواجه اند مشغول به کار شوند و این در حالی است که حجم زیادی از مدارس غیرانتفاعی در مناطق شمالی شهر تهران مستقر هستند.

 اخیرا در یکی از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران عنوان شده که مدارس غیرانتفاعی باید خودشان این مشکل را حل کنند و نباید انتظار همکاری از سوی آموزش و پرورش را برای تامین کادر آموزشی داشته باشند.

براساس آمارهای موجود در حال حاضر 2267 مدرسه غیرانتفاعی در تهران فعالیت می‌کنند که شامل 250 پیش دبستانی، 344 دبستان، 437 مدرسه راهنمایی، 616 دبیرستان، 77 هنرستان فنی و حرفه ای، 93 مرکز کار و دانش و 450 پیش دانشگاهی است که تعدادی زیادی از آنها را مدارس پسرانه تشکیل می‌دهند.

کد خبر 63234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز