مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

کپسول "دراگون اندیوور" متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس" حامل ۴ فضانورد ماموریت "کرو-۲" پس از شش ماه اقامت در ایستگاه فضایی سرانجام در خلیج مکزیک روی زمین فرود آمد.

فضانوردان  ماموريت كرو 2

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپیس، چهار فضانورد ماموریت "کرو-۲" پس از ۱۹۹ روز اقامت در فضا به زمین بازگشتند.

سفینه دراگون سرنشین‌دار ماموریت «کرو-۲» از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا می‌شود و در مسیر بازگشت به زمین قرار می‌گیرد

این چهار فضانورد پس از شش ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی شب گذشته (۸ نوامبر) از ایستگاه فضایی جدا شدند و به سمت زمین راهی شدند و ساعاتی پیش در سواحل فلوریدا روی زمین فرود آمدند تا به دومین ماموریت طولانی مدت این شرکت فضایی خصوصی پایان دهند.

کپسول "دراگون" ساعت ۰۷:۰۳ به وقت ایران در خلیج مکزیک در جنوب فلوریدا به زمین نشست و فضانوردان با کمک یک کشتی بازیابی از فضاپیما پیاده شدند تا سفر شش ماهه آنها به ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) به پایان برسد.

پس از اینکه این کپسول فضایی سالم در خلیج مکزیک فرود آمد، مقامات "اسپیس‌ایکس" با این جمله به خدمه خوشامد گفتند: «اندیوور، از طرف اسپیس‌ایکس، به سیاره زمین خوش آمدید».

این کپسول فضایی با نام کامل "کرو دراگون اندیوور"(Crew Dragon Endeavor) )(سفینه دراگون سرنشین‌دار «تلاش») دومین پرواز فضایی خود را انجام داد و چهار فضانورد به نام "شین کیمبرو" و "مگان مک آرتور" از ناسا، "توماس پسکه" از آژانس فضایی اروپا(ESA) و "آکی‌هیکو هوشیده" از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد و سالم بازگرداند.

این پرواز دومین ماموریت طولانی مدتی است که "اسپیس‌ایکس" از طرف ناسا به فضا پرتاب کرده است. فضانوردان "کرو-۲" در ماه آوریل به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند و ۱۹۹ روز را در فضا زندگی و کار کردند.

زمانی که این فضانوردان در مدار زمین بودند، چندین پیاده روی فضایی را برای کمک به ارتقای ایستگاه فضایی، از جمله نصب دو آرایه خورشیدی جدید و همچنین کار بر روی صدها آزمایش تحقیقاتی انجام دادند.

"کیمبرو" به عنوان فرمانده ماموریت "کرو-۲" خدمت می‌کرد، در حالی که "مک آرتور" به عنوان خلبان این ماموریت انجام وظیفه کرد. "هوشیده" و "پسکه" نیز در طول مدتی که در فضا بودند، هرکدام به نوبت فرماندهی ایستگاه فضایی بین‌المللی را بر عهده گرفتند و شب گذشته آن را به "آنتون شکاپلروف" فضانورد روس تحویل دادند.

دو فضانورد آمریکایی و روسی پس از یکسال به زمین بازگشتند

با پایان ماموریت "کرو-۲" اکنون تنها سه فضانورد در ایستگاه فضایی اقامت دارند که شامل "مارک ونده هی" از ناسا و "آنتون شکاپلروف" و "پیوتر دوبروف" از روسکاسموس هستند.

جایگزین‌های ماموریت "کرو-۲"، "راجا چاری"، "تام مارشبرن" و "کایلا بارون" از ناسا به همراه "ماتیاس مورر" از آژانس فضایی اروپا تحت عنوان ماموریت "کرو-۳" هستند که قرار است فردا راهی ایستگاه فضایی شوند.

ماموریت آنها در ابتدا قرار بود در شب هالووین(۳۱ اکتبر) به فضا پرتاب شود. اما شرایط نامساعد آب و هوا و یک مشکل جزئی پزشکی برای یکی از خدمه، ناسا را ​​مجبور کرد تا "کرو-۲" را قبل از ارسال "کرو-۳" به زمین بیاورد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پرتاب "کرو-۳" در حال حاضر برای چهارشنبه ساعت ۲۱:۰۳ به وقت منطقه زمانی شرقی(پنجشنبه ۰۵:۳۳ بامداد به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است.

کپسول "دراگون اندیوور" ساعت ۲۲:۳۵ شب گذشته از ایستگاه فضایی جدا شد و به سمت زمین حرکت کرد و سپس یک مانور ویژه پروازی حول ایستگاه فضایی انجام داد و از نمای بیرونی آن عکس‌هایی گرفت.

این عکس‌ها فضانوردان را قادر می‌سازد تا مناطقی از ایستگاه فضایی را که معمولاً در دید دوربین‌ها نیستند، بررسی کنند. در این مانور حسگرهای ناوبری "دراگون" نیز آزمایش شد.

سپس این کپسول فضایی چند ساعتی را به سمت زمین پرواز کرد تا در موقعیت فرود قرار گیرد و در ساعت ۰۶:۲۷ امروز با موفقیت به مدار زمین وارد شد.

در نهایت این ماموریت در ساعت ۰۷:۰۳ امروز صبح به وقت ایران با موفقیت به زمین نشست و قایق‌های تندروی بازیابی "اسپیس‌ایکس" ظرف چند دقیقه پس از فرود در صحنه حاضر شدند تا فضانوردان را به سلامت به ساحل منتقل کنند.

سفینه «دراگون سرنشین‌دار» پس از ورود دوباره به جو زمین در سواحل فلوریدا به درون اقیانوس اطلس می‌افتد

اکنون پس از معاینه پزشکی، "کیمبرو"، "مک آرتور" و "هوشیده" به هیوستون پرواز خواهند کرد، در حالی که "پسکه" به اروپا بازگردانده خواهد شد.

حالا که این چهار فضانورد به سلامت به زمین بازگشتند، ناسا تمرکز خود را بر روی کار بعدی خود یعنی پرتاب ماموریت "کرو-۳" معطوف خواهد کرد.

کد خبر 636666
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha