شیرینی نارگیلی یکی از خوشمزه‌ترین و مناسب‌ترین شیرینی‌های عیده! شیرینی نارگیلی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی گردویی دارد. البته رنگ و طعم این دو شیرینی کاملا متفاوت هست! اگر دنبال دستور شیرینی نارگیلی بازاری هستید، حتما این دستور رو دنبال کنید چون نتیجه کار از نظر شکل و طعم و بافت کاملا راضی کننده است.

شیرینی نارگیلی خانگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اکالا، شیرینی نارگیلی یکی از خوشمزه‌ترین و مناسب‌ترین شیرینی‌های عید است. شیرینی نارگیلی از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیرینی گردویی دارد. البته رنگ و طعم این دو شیرینی کاملا متفاوت است. اگر دنبال دستور شیرینی نارگیلی بازاری هستید، حتما این دستور را دنبال کنید چون نتیجه کار از نظر شکل و طعم و بافت کاملا راضی کننده است. رویه این شیرینی طلایی، ترکدار، براق و ترد است؛ داخل شیرینی کاملا نرم است و اصلا سفت یا خشک نیست. البته درست کردن این شیرینی قلق‌ها و نکته‌های مخصوصی دارد که توی این دستور به آن اشاره می‌کنیم.

مواد لازم برای شیرینی نارگیلی

برای تهیه این شیرینی، فقط به سفیده تخم مرغ نیاز دارید! ولی زرده‌ها را دور نریزید؛ می‌توانید برای تهیه شیرینی پفکی از آن استفاده کنید.

پودر نارگیل ۱۲۰ گرم

سفیده تخم مرغ  ۱۲۵ گرم

شکر ۲۵۰ گرم

روغن مایع ۷۵ گرم

آب لیمو ترش نصف قاشق چای‌خوری

وانیل  یک چهارم قاشق چای‌خوری

پودر پسته یا خلال پسته (برای تزئین) به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی نارگیلی خونگی

۱- پودر نارگیل و شکر رو در یک ظرف با هم مخلوط کنید.

۲- نصف سفیده تخم مرغ و نصف روغن مایع را هم به مخلوط بالا اضافه کنید.

۳- همه مواد بالا را کاملا مخلوط کنید؛ این مخلوط را دو بار از چرخ گوشت رد کنید، از غذاساز هم می‌توانید استفاده کنید اما اگر چرخ گوشت باشد بهتر است.

۴- مخلوط را داخل قابلمه یا تابه‌ای بریزید و روی حرارت کم قرار بدهید؛ به مدت حدود سه دقیقه و مرتب هم بزنید تا سفیده نبندد.

فقط می‌خواهیم سفیده با مواد یکدست شود و شکر آب شود و وقتی مواد را بین دو انگشت حرکت می‌دهید زبری و بافت شکر را حس نکنید (شکر آب شده باشد).

اما مواد اصلا نباید بجوشد یا خیلی داغ شود و این نکته خیلی مهم است (بسته به قدرت شعله و جنس قابلمه ممکن است زمان برای شما بیشتر یا کمتر شود؛ هر وقت زبری شکر را بین دو انگشت حس نکردید، کافی است. اما اجازه ندهید مواد خیلی داغ بشود).

حرارت را خاموش کنید و به مواد آسیاب شده، بقیه سفیده تخم مرغ را اضافه کنید.

۵- در مرحله بعدی، روغن مایع و وانیل را اضافه کنید.

۶- در مرحله آخر، آبلیمو را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و دوباره روی حرارت کم قرار دهید؛ حدود پنج دقیقه و مرتب هم بزنید.

در این مرحله هم مواد اصلا نباید بجوشد! اما داغی مواد باید حس شود؛ یعنی وقتی انگشتتان را به مواد می‌زنید، باید داغی زیاد مواد را حس کنید (بسته به جنس قابلمه ممکن است زمان متغیر باشد).

وقتی مواد داغ شد، حرارت را خاموش کنید. (به این مرحله داغ زدن مواد می‌گویند و خیلی مهم است).

بعد اجازه دهید مواد در دمای محیط کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن مواد را داخل قیف یا با سر ماسوره ساده یا بدون سر ماسوره بریزید.

۷- داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشیده شده، با فاصله از هم مواد بریزید و برجستگی روی شیرینی رو با دست چرب شده صاف کنید.

روی شیرینی‌ها پودر پسته یا خلال پسته بریزید (ریختن پسته کاملا اختیاری هست می‌توانید در صورت دلخواه حذف کنید).

۸- سینی را داخل فر ۱۷۰ درجه که از قبل گرم شده به مدت حدود ۱۵ دقیقه قرار بدید؛ البته دما در فرهای مختلف متفاوت هست وقتی روی شیرینی‌ها ترک زد و زیر شیرینی‌ها طلایی شد، می‌توانید از فر خارج کنید.

تا زمانی که شیرینی‌ها خنک نشدن از سینی جدا نکنید. در نهایت و بعد از خنک شدن، شیرینی نارگیلی باید رویه‌ای خشک و ترد داشته باشد و ترک‌دار و براق باشد و بافت داخل شیرینی کاملا نرم و کشسان و جویدنی باشد و در عین حال باید کاملا مغز پخت شده باشد.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی | نکاتی برای ترد و پفکی شدن شیرینی نارگیلی ؛ مثل قنادی‌ها

نکته‌های مهم در داغ کردن شیرینی نارگیلی

حواستان باشد برای اینکه شیرینی‌هایتان در نهایت این حالت را داشته باشد، نکته‌های زیر را رعایت کنید:

موقع داغ زدن دقت کنید؛ عبارت «داغ زدن» در شیرینی‌پزی به معنی حرارت دادن مایه شیرینی، قبل از قرار دادن در فر است. برای داغ زدن، مواد بعد از مخلوط شدن روی حرارت مستقیم بسیار ملایم یا روی حرارت غیرمستقیم قرار داده می‌شوند و باید یکسره هم زده شوند تا به هیچ وجه نجوشند و ته نگیرند. در واقع باید کاری کنیم که بدون از دست رفتن رطوبت، شکر در مواد حل و مواد مغزپخت شود. مهم‌ترین مرحله تهیه شیرینی نارگیلی، نحوه داغ زدن است و تقریبا تمامی ایرادها و مشکلات از بد داغ زدن به وجود می‌آید.

پس مواد را روی حرارت قرار می‌دهیم به طوری که وقتی انگشت را داخل مواد می‌زنید، باید طوری باشد که انگشت احساس گرمای زیاد کند، داغ زدن بیش از حد مواد باعث می‌شود شیرینی در فر پهن و مسطح بشود و پف نکند و روی شیرینی طلایی و براق نشود. همچنین ترک‌های روی شیرینی خیلی عمیق باشد و بعد از اتمام پخت در کف شیرینی گودی ایجاد شود؛ اما کم داغ زدن مواد باعث می‌شود سطح شیرینی خشک و طلایی شود اما داخلش خمیری و خام بماند و بعد از خنک شدن، شیرینی‌ها به کاغذ روغنی بچسبند.

برای خنک شدن مایه شیرینی بعد از داغ زدن، به هیچ عنوان از یخچال استفاده نکنید و اجازه بدین داخل محیط خنک شود؛ بسته به فصل و دمای محیط ممکن است کم یا زیاد طول بکشد.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی | نکاتی برای ترد و پفکی شدن شیرینی نارگیلی ؛ مثل قنادی‌ها

نکات مهم برای طرز تهیه شیرینی نارگیلی

۱- اگر بعد از خنک شدن مواد موقعی که می‌خواهید با قیف مواد را داخل سینی بزنید، دیدید که مواد خیلی سفت شده و موقع زدن با قیف ترک می‌خورد، نصف یک عدد سفیده تخم مرغ را بهش اضافه و مخلوط کنید. اما اگر دیدید مواد شل بود و انسجام کافی نداشت، یک قاشق غذاخوری آرد برنج به مواد اضافه و مخلوط کنید.

۲- یکی از مشکلات متداول در این شیرینی، سوختن ته شیرینی قبل از اتمام پخت است. به هیچ وجه از سینی خود فر استفاده نکنید؛ جنس و رنگ تیره این سینی باعث داغ شدن سریع و ته گرفتن شیرینی می‌شود. از لوازم قنادی‌ها سینی‌های گالوانیزه یا آلومینیومی مخصوص شیرینی‌پزی یا سینی رولت با رنگ روشن تهیه کنید و پنجره فر را روی طبقه وسط بگذارید و این سینی را روی پنجره قرار دهید.

۳- آب لیمو برای حفظ رنگ شیرینی و براقی آن است و در صورت امکان، بهتر است از آب لیموی تازه استفاده کنید.

۴- شکر مورد استفاده در این شیرینی به هیچ عنوان با پودر قند یا شکر قهوه‌ای قابل جایگزینی نیست؛ استفاده از پودر قند چه در مرحله چرخ کردن و چه در مرحله داغ زدن باعث می‌شود مایه شیرینی بهم چسبیده و فشرده شود.

۵- حتما از کاغذ روغنی داخل سینی استفاده کنید و کاغذ روغنی احتیاجی به چرب کردن ندارد. به هیچ عنوان برای جابه‌جایی و برداشتن شیرینی‌ها از سینی عجله نکنید و اجازه دهید کاملا خنک بشوند (حدود یک ربع) و بعد از کاغذ روغنی جدا کنید.

۶- حتما از شکر دانه ریز و پودر نارگیل چرب و تازه برای این شیرینی استفاده کنید؛ چون توی کیفیت شیرینی تاثیر دارد.

۷- سفیده‌های تخم مرغ حتما به دمای محیط رسیده باشند.

۸- بخاطر حساس بودن این شیرینی، حتما از ترازو برای اندازه گیری مواد اولیه استفاده کنید که دقت بالایی دارد و از پیمانه به هیچ وجه استفاده نکنید.

۹- نارگیل از مواد مهم این شیرینی است که نوعش خیلی در کیفیت شیرینی تاثیر دارد.

کد خبر 656009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha