شبیه مسجدها و تکیه‌ها و دیگر حسینیه‌های سنتی نیست اما وقتی سال ۱۳۴۵ تاسیس شد نام آن را حسینیه ارشاد گذاشتند. اولین حسینیه‌ای که مخاطبان و حاضران آن روی صندلی می‌نشستند و محمد همایون، ناصر میناچی و عبدالحسین علی‌آبادی اوایل دهه چهل آن را در خیابان شمیران قدیم و شریعتی امروزی بنیان گذاشتند.

حسينيه

همشهری آنلاین - حافظه‌ی تاریخی :دوره نخست فعالیت حسینیه ارشاد با محوریت آیت الله مطهری از سال ۴۶ تا ۴۹ آغاز شد و در این دوره بسیاری از روحانیون سرشناس و افراد مشهور غیرروحانی از جمله مقام معظم رهبری ، هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر و محمد مفتح و حتی روشنفکران غیرروحانی همچون عباس زریاب خویی در آن سخنرانی می‌کردند.

اما سال ۴۷ با دعوت مطهری، شریعتی  به جمع سخنرانان حسینیه اضافه شد که در آن مقطع استاد تاریخ اسلام در دانشگاه مشهد بود. او از همان ابتدا توانست با سبک و سیاق ویژه اش توجه مخاطبان را به خود جلب کند و البته برخی دیدگاه های با مطهری منجر به بروز اختلافاتی بین آن‌ها شد. اختلافاتی که رفته‌رفته اوج گرفت و به دلیل پشتیبانی ناصر میناچی مدیر حسینه از شریعتی در نهایت به کناره‌گیری مطهری انجامید. با رفتن مطهری و هم‌فکران او شریعتی تبدیل به شخصیت محوری حسینیه شد و به دلیل اخراج از دانشگاه از سال ۴۹ تا ۵۱ تمام وقت و انرژی خود را وقف سخنرانی‌ها و جلسات حسینیه ارشاد کرد. حسینیه سال ۵۱ اما با بالا رفتن مخاطبان و حساسیت ساواک بر آن و با تایید محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی بسته شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی نیز جلسات تدوین قانون اساسی در حسینیه ارشاد به مدت یک ماه برگزار شد.در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب به جز دهه هفتاد حسینیه جایگاه پیشین خود را از دست داد و امروزه به مکانی برای برگزاری مراسم‌های مناسبتی مثل ترحیم تبدیل شده است،هر چند هویت تاریخی حسینیه ارشاد مثل ساختمان زیبایش همچنان پابرجاست.

کد خبر 656106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha