رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده خود به گینه بیسائو را لغو کرد و برای شرکت در نشست آنلاین با رهبران ناتو، از آفریقا به کشور بازمی گردد.

اردوغان

به گزارش همشهری آنلاین، دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که نشست سران ناتو برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین، تنش‌ها را در میان دو همسایه ترکیه در دریای سیاه افزایش داده است. اردوغان پیش‌تر گفته بود که این اقدام مسکو غیرقابل قبول است.

اردوغان به همراه اعضای ارشد کابینه، سفری سه روزه به جمهوری دموکراتیک کنگو، سنگال و گینه بیسائو کرده بود و قرار بود روز چهارشنبه به ترکیه بازگردد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌های غربی نگران جنگ گسترده در اوکراین بوده و تحریم‌های احتمالی علیه روسیه را اعلام کرده یا در حال بررسی آن هستند.

ترکیه روابط خوبی با مسکو و کی‌یف دارد و پیشنهاد کرده که به‌عنوان میانجی عمل کند و اصولا با تحریم‌ها مخالف است.

ترکیه به‌عنوان عضوی از پیمان ناتو می‌تواند هر گاه بخواهد، اقدام به سد کردن تنگه‌های ورودی به دریای سیاه شود. بدین ترتیب نیروهای خارجی نمی‌توانند از طریق دریای مدیترانه وارد این دریا شوند.

ترکیه با اوکراین و روسیه مرز خاکی ندارد، اما از طریق دریای سیاه به هر دو کشور دسترسی دارد. ناتو در حال حاضر بر روی ترکیه حساب ویژه‌ای باز کرده، اما از آنجا روابط ترکیه با غرب در سال‌های اخیر رو به تیرگی رفته است، این احساس به‌وجود آمده که اردوغان بیشتر دوست دارد، نقش میانجی را بین اوکراین و روسیه بازی کند، نه اینکه از سر اجبار به حمایت از اوکراین بپردازد.

کد خبر 659186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 5
    می‌تواند هر گاه بخواهد، اقدام به سد کردن تنگه‌های ورودی به دریای سیاه شود. کی گفته ؟ از کجا دراوردین که هر گاه بخواهد . مگر شهره هرته مگر نویسنده محترم یک نیم دقیقه ای وقت گذاشته و قوانین عبور از تنگه ها را که بین روسیه و ترکیه منعقد شده را مطالعه کرده که این جمله سبک را نوشته ؟ بخدا این روزنامه همشهری و حقوقی میگیرید براتون کویته بخدا . چند خط خبر رو کپی پیسته مکارانه و به قوله ترکا : گل کیفیم گل . Gel keyfim , Gel
  • ناشناس IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 1
    مگه فیلم هندیه؟! پس اگه اینطوریه ما هم تنگه هرمز رو ببندیم هر وقت دلمون خواست..ترکیه همچین اختیار و قدرتی رو نداره ضمن اینکه اگه غرب بخواد به چنین مرزهایی دست پیدا کنه یا فرضا نیرو اعزام کنه راههای زیادی داره شاید یکم بیشتر بشه یا هزینه بیشتری تحمیل کنه اما این راهها وجود دارن..