گروه محیط‌زیست: مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران از جمع‌آوری 20 تن زباله از ارتفاعات و رود دره‌های البرز جنوبی در سه محدوده درکه، دربند و کلک چال خبر داد

محمد هادی حیدرزاده، که دیروز در مراسم اختتامیه پاکسازی کوهستان شرکت کرده بود، با اعلام این خبر به همشهری گفت: طی 3هفته متوالی از 6 تا 27 مهر ماه جاری، شهرداری تهران با همکاری و مشارکت 36 تشکل و سازمان موفق به پاکسازی بخشی از ارتفاعات مشرف به دامنه جنوبی البرز شد.

وی افزود: برای پاکسازی این بخش از ارتفاعات البرز، کوهنوردان زباله‌ها را از ارتفاعات به پایین آوردند و کارکنان شهرداری آن‌را به محل‌های در نظر گرفته شده حمل کردند.

به گفته وی قرار بود این اقدام همزمان با روز جهانی پاکسازی کوهستان به مرحله اجرا درآید اما به‌دلیل همزمانی این روز با ایام ماه مبارک رمضان با تاخیر به اجرا درآمد.

وی افزود: با توجه به اهمیت محیط‌های کوهستانی و ارتفاعات مجاور تهران، به دستور شهردار تهران، برنامه‌ای تحت عنوان ناحیه ویژه کوهستان اجرا شد که مهم‌ترین اولویت آن تعامل با ذینفعان کوهستان بود با این رویکرد که بتواند با مشارکت مردم و تشکل‌های مردم نهاد محیط‌های کوهستانی را پاکسازی و فرهنگ حفاظت و پاک نگهداشتن این زیستبوم‌ها را در جامعه نهادینه کند.

در نخستین گام نیز ناحیه ویژه در منطقه یک شکل گرفت. به گفته وی هر ماه به‌طور متوسط یک‌میلیون نفر از 14 مسیر خاص با هدف گردشگری و کوهنوردی به ارتفاعات البرز جنوبی صعود و یا در دامنه این کوهستان تردد می‌کنند؛

این حجم تردد از یک سو، و نبود فرهنگ گردشگری در طبیعت از سوی دیگر سبب شده بیش از 4 هزار تن زباله در این ارتفاعات رها شود که متأسفانه بخشی از این زباله‌ها در ارتفاعات بالا رها شده که نشان می‌دهد حتی برخی کوهنوردان حرفه‌ای هم به حفظ و پاکیزگی طبیعت چندان اهمیتی نمی‌دهند.

حیدرزاده با اشاره به تاکید شهردار تهران در حفظ و پاکسازی ارتفاعات مشرف به پایتخت، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم هر فصل یک طرح پاکسازی کوهستان در تهران به اجرا در آوریم ضمن آنکه در کنار این طرح با اطلاع رسانی و آموزش آن را تبدیل به یک فرهنگ کنیم چرا که بدون فرهنگسازی این کار ثمربخش نیست.

مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران در پایان از راه‌اندازی ناحیه ویژه کوهستان در منطقه 2 و 5 شهرداری خبر داد.

در این مراسم که با حضور معصومه ابتکار عضو و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران و مدیران شهری، تشکل‌های غیردولتی و هیات کوهنوردی استان تهران برگزارشد، محمد احمدی بافنده، شهردار منطقه یک، منابع تامین آب تهران را از ارتفاعات شمالی دانست و گفت‌: منبع 7 مسیل تهران در شمال قرار دارد و از 600 قنات این شهر، 150 قنات در منطقه یک است که اگر هر گردشگر یک کیلو زباله در ارتفاعات رها کند، علاوه بر آلودگی منابع آبخیزداری باید ماهانه ده‌ها تن زباله از داخل مسیرها و کناره‌های رودخانه جمع‌آوری شود.

شهردار منطقه یک با محدود دانستن ظرفیت مکانیزه منطقه برای پاکسازی کوهستان افزود: حوزه خدمات رسانی منطقه تا ارتفاع 1800متر است ولی با تلاش نیروهای خدمات شهری منطقه، مسیرهای بالادست نیز پاکسازی و از ظرفیت کوهنوردان و گردشگران نیز در این امر استفاده شد.

همچنین در این مراسم معصومه ابتکار عضو و رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تهران ماهانه یک‌میلیون نفر کوهنورد و گردشگر از 14 مسیر به ارتفاعات البرز می‌روند و حضور آنها در کنار جنبه‌های تفریحی اثرات سوء زیست‌محیطی نیز به‌دنبال دارد.

وی فرسایش کوهستان، آلودگی منابع آب و ساخت و سازهای بی‌رویه در ارتفاعات را از این موارد دانست و افزود: باید با تعیین مسیرهای پیاده‌روی و آموزش‌های لازم به گردشگران جهت حفظ پوشش‌های گیاهی، حفاظت از حریم کوهستان با جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه و حفظ منابع آب از آلودگی، این اثرات سوء را کاهش داد.

مسئول واحد کوهستان شهرداری منطقه یک و دبیر ستاد پاکسازی نیز در این گردهمایی بیشترین حجم زباله جمع شده را مربوط به مسیر دربند اعلام کرد و گفت: وجود رستوران‌های بین راه به‌خصوص در ارتفاع بالای 2 هزار متر از مهم‌ترین عوامل آلودگی محیط کوهستان بوده است

کد خبر 66106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز