شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
۰ نفر

اپراتور TVO گفت که راکتور هسته‌ای اولکیلوتو۳ (Olkiluoto ۳) فنلاند که با تأخیر زیادی مواجه شده بود، تولید آزمایشی خود را روز شنبه (امروز) آغاز کرد و برق را به شبکه ملی این کشور تحویل داد که انتظار می‌رود در طول زمان نیاز به واردات برق و قیمت‌ها را کاهش دهد.

نیروگاه هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، راکتور ۱.۶ گیگاواتی که با مشکلات فناوری که شکایت‌هایی را نیز در پی داشت، در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۰۹ افتتاح شود. این اولین نیروگاه هسته‌ای جدید فنلاند در بیش از چهار دهه و اولین نیروگاه هسته‌ای در اروپا در تقریباً در ۱۵ سال گذشته است.

اولکیلوتو۳ تولید آزمایشی را با اندکی بیش از ۰.۱ گیگاوات یعنی کسری کوچک از ظرفیت خود آغاز کرد و تا پایان ژوئیه طبق برنامه‌ریزی قرار است خروجی کامل داشته باشد.

اپراتور TVO در بیانیه‌ای اعلام کرد: «OL۳ به طور قابل‌توجهی خودکفایی برق فنلاند را بهبود می‌بخشد و به دستیابی به اهداف کاهش کربن کمک می‌کند.»

انتظار می‌رود این نیروگاه هسته‌ای، پس از بهره‌برداری کامل، ۱۴ درصد از تقاضای برق فنلاند را تامین کند و نیاز به واردات از روسیه، سوئد و نروژ را کاهش دهد.

انرژی هسته‌ای همچنان در اروپا بحث‌برانگیز است و برخی کشورها مانند آلمان به دلیل نگرانی‌های ایمنی، رآکتورهای خود را متوقف کرده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر از جمله فرانسه و بریتانیا درباره تحولات جدید همچنان به بحث پرداخته‌اند.

کد خبر 663573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha