شنبه ۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهل و یکمین شماره آینه میراث با حجم بیشتری از شماره‌های گذشته بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت

به گزارش همشهری‌آنلاین حماسه سرایی در ایران پس از حمله مغول تا ظهور صفویان(منصور رستگار فسائی)، مدافعان و ستایشگران حلاج از علمای شیعه: محقق طوسی و علامه طباطبائی (اکبر ثبوت)،اعتقاد دینی رشید الدین فضل الله در ایینه رساله های او (هاشم رجب زاده)، مجالس جهانگیری؛ متنی مهم برای پژوهش در فرهنگ درباری هندوستان در دوره شکوه (منصور صفت گل)، ارزیابی تاریخی کتاب عیون الاخبار (غلامرضا جمشید اول)،بررسی کتاب سیف الامه و چاپ آن (حامد ناجی اصفهانی)، تحفه السلاطین محمد بن جابر انصاری (منوچهر پزشک). بازبینی یک سنّت ؛ نقد و بررسی دیدگاههای آرزو در حوزه ساختار معنایی (مهدی رحیم‌پور)، شعله نی‌ریزی و ضرورت تصحیح انتقادی خسرو و شیرین وی ( مختار کمیلی)،متن‌شناسی گویشهای ایران (1): دیوان درویش عبّاس جزی(حبیب برجیان)تحول اصطلاحات عرفانی (آیانو ساساکی)،ویرایشی دیگر از شاهنامه،(سجّاد آیدنلو)دستورالکاتب فی تعیین‌المراتب (علی‌اکبر احمدی دارانی، اکرم هراتیان)، نگاهی به دیوان امیر پازواری (محمد داوودی درزی کلایی) از جمله این مطالب است.

در بخش رسائل هم این مطالب آمده است:
رساله عصمتیّه (جویا جهانبخش) ،مناظره سَرو و آب (سیّد محمّدرضا ابن‌الرّسول)
نصاب انگلیسی فرهادمیرزا معتمدالدوله (بهروز محمودی بختیاری)، رساله‌ای در باب معیت خداوند با بندگان از نظر جلال‌الدین دوانی و غیاث‌الدین دشتکی (سحر کاوندی، محسن جاهد)، ساقی‌نامه حیاتی گیلانی (یوسف اسماعیل‌زاده).

در بخش اسنادهم اسناد فرمان کلانتری نایین به کوشش سعید خودداری نائینی آمده و در بخش آثار در دست تحقیق هم معرفی سندی چاپ نشده از دوران قاجار: سفرنامه دوم نجم‌الدوله به خوزستان (احمد کتابی)، رموز حمزه یا امیرحمزه صاحبقران (علیرضا ذکاوتی قراگزلو)، محمدرضا جدیدالاسلام و کتاب منقول‌الرضائی (طاهره عظیم‌زاده)، مقالات متن‌پژوهی در نشریات (1386 ـ 1387) (مهسا سفّاری)

خلاصه مقالات به عربی به کوشش بشیر جزایری و خلاصه مقالات به انگلیسی که زحمت آن بر دوش دکتر حسن لاهوتی مترجم و مولوی شناس نامی است از دیگر مطالب این شماره به شمار می‌آید.

آینه میراث علاوه بر آنکه به شکلی منظم و مرتب انتشار می‌یابد از هیئت تحریریه و گروه مشاورانی برخوردار است که در زمینه متن پژوهی و تصحیح متون کهن در زمره نامداران این عرصه به شمار می روند.

این نشریه به تدریج می‌رود که جای نشر دانش و آینه پژوهش دهه شصت و دهه هفتاد را به خود اختصاص دهد.

آینه میراث همزمان به کار ادیبان و مورخان و علاقه مندان به تاریخ علم می‌آید، فوائد نسخه شناسی دارد. اخیرا هم که رساله‌هایی در پایان آن چاپ می‌شود و سودمندی آن بیشتر و بیشتر شده است.

کد خبر 66590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز