یکشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
۰ نفر

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در سخنرانی تندی بر ضد پوتین خواستار آن شد که رهبر روسیه به خاطر حمله به اوکراین از مقامش برکنار شود.

biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس بایدن در پایان سخنرانی‌اش در ورشو، پایتخت لهستان که پایان‌بخش سفر چهار روزه او به او اروپا بود، گفت: «به خاطر خدا، این مرد نمی‌تواند در قدرت بماند.»

بایدن بارها اطمینان داده است که تهاجم اکنون دوماهه کرملین به اوکراین به «شکستی راهبردی» برای پوتین» بدل می‌شود و رهبر روسیه را «جنایتکار جنگی» نامیده است. اما تا پیش از سخنرانی‌اش در ورشو نگفته بود که پوتین نباید بر روسیه حکمرانی کنند. بایدن در ساعات قبلی روز شنبه، مدت کوتاهی پس از دیدار با پناهندگان اوکراینی پوتین را «قصاب» نامید.

بایدن همچنین از این سخنرانی برای دفاع تمام‌عیاری از دموکراسی لیبرال و پیمان نظامی ناتو استفاده کرد و گفت اروپا باید خودش را بر مبارزه‌ای طولانی بر ضد تهاجم روسیه آبدیده کند.

هنگامی بایدن در روز شنبه با آوارگان اوکراینی دیدار می‌کرد، روسیه حملاتش را به شهرها در سراسر اوکراین افزایش داد. صدای انفجارها در شهر لویو در غرب اوکراین، نزدیک‌ترین شهر این کشور به لهستان که عمدتا از حملات عمده در امان بوده بود، بلند شد.

تصاویر بایدن که در ورشو به آوارگان قوت قلب می‌داد و خواستار اتحاد غرب بود در تضاد با صحنه‌های دراماتیک بلند شدن شعله‌ها و دود سیاه در فاصله بسیار نزدیک با مرز لهستان قرار گرفت.

بایدن در این سخنرانی که کاخ سفید آن را مهم اعلام کرده بود، درون «قلعه سلطنتی» صحبت کرد که یکی از نقاط شاخص شهر ورشو است و در جریان جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید.

او کلمات پاپ ژان پل دوم، پاپ متولد لهستان را که دوران او اروپا از زیر سلطه کمونیسم شوروی خارج شد، به وام گرفت و از لخ والسا، معترض لهستانی ضد کمونیست و رئیس‌جمهور پیشین این کشور نقل قول کرد که تهاجم پوتین خطر «دهه‌ها جنگ» را ایجاد می‌کند.

بایدن گفت: «ما در این نبرد باید چشمان را باز نگه داریم. این پیکار در طول چند روز یا چند ما به پیروزی نخواهد رسسد.»

جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر شامل برخی از آوارگان اوکراینی که پس از حمله روسیه به لهستان و کشورهای دیگر گریخته‌اند، در این سخنرانی حاضر بودند.

بایدن گفت: «ما باید هم اکنون متعهد شویم که برای مدتی دراز در این پیکار بمانیم.»

بایدن در انتهای سفر اروپایی‌اش به لهستان اطمینان خاطر داد که آمریکا در برابر هر حمله‌ای بوسیله روسیه از این شور دفاع می‌کند  پذیرفت که این عضو ناتو بیشتر بار بحران آوارگان این جنگ را تحمل می‌کند.

او به آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان گفت: «آزادی شما آزادی ما است» که یادآور یکی از شعارهای غیر رسمی این کشور است.

بیش از ۳.۷ میلیون اوکراینی از هنگام شروع جنگ از این کشور گریخته‌اند و بیش از ۲.۲ میلیون نفرشان از مرز لهستان عبور کرده‌اند، هر چند روشن نیست چه تعداد از آنها در این کشور مانده‌اند و چه تعداد به کشورهایی دیگر رفته‌اند. آمریکا این هفته اعلام کرد که تا ۱۰۰۰۰۰ آواره را می‌پذیرد و بایدن هم به دودا گفت درک می‌کند که لهستان «چه مسئولیت بزرگی را پذیرفته است که باید مسئولیت همه اعضای ناتو باشد.»

بایدن توافق «دفاع جمعی» ناتو را یک «تعهد مقدس» نامید و گفت اتحاد کشورهای عضو این پیمان نظامی بالاترین اهمیت را دارد.

بایدن گفت: «مطمئنم که ولادیمیر پوتین روی اختلاف میان اعضای ناتو حساب کرده بود. اما او نتوانسته به این هدف برسد. ما در کنار هم خواهیم ایستاد.»

ورشو شهری با جمعیت ۱.۸ میلیون نفری، در طول یک ماه با هجوم آوارگان اوکراینی ۱۷ درصد افزایش جمعیت پیدا کرده است. با اینکه لهستانی‌ها تا به حال از اوکراینی‌ها استقبال کرده‌اند، کمک‌های انسان‌دوستانه عمدتا بوسیله داوطلبان انجام شده است. رافاو تژاسکوفسکی، شهردار ورشو هشدار داده است که این وضعیت قابل‌تداوم نیست و سرویس‌های اجتماعی دیگر نمی‌توانند این همه فشار را تحمل کنند.

واکنش روسیه به سخنان بایدن

سی‌ان‌ان در واکنش به اظهارات بایدن در این باره که پوتین «نمی‌تواند در قدرت بماند»، این پاسخ را از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نقل قول کرد: «این تصمیم را آقای بایدن نمی‌گیرد این باید انتخاب مردم فدراسیون روسیه باشد.»

رویترز واکنش یک مقام کاخ سفید را گزارش کرد که می‌گوید بایدن در این اظهارات خواستار تغییر رژیم در روسیه نبوده است.

کد خبر 666335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha