طبق گزارشی که توسط Allied Market Research منتشر شد، بازار جهانی موشک‌ها و بمب‌های هسته‌ای باید طی ده سال از ۱۲۶ میلیارد دلار فراتر برود که تقریبا ۷۳ درصد بیشتر از سطح سال ۲۰۲۰ است.

موشک هسته‌ای

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، عملیات روسیه در اوکراین باعث افزایش هزینه‌های نظامی شده است. ارزش بازار نسبت به تخمین شرکت تحقیقاتی مستقر در پورتلند که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۷۳ میلیارد دلار بود، ۷۲.۶ درصد افزایش خواهد یافت. آنهم در زمانی که تاخیرهای مربوط به بیماری کووید-۱۹ و تخصیص مجدد بودجه برای حمایت از بحران بهداشتی به شدت بر بخش دفاعی تأثیر گذاشت.

در این گزارش آمده است که افزایش درگیری‌های ژئوپلیتیکی و بودجه نظامی بیشتر احتمالا این رقم را تا سال ۲۰۳۰ با نرخ ترکیبی سالانه ۵.۴ درصد افزایش می‌دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده هفته گذشته درخواست بودجه دفاع ملی در زمان صلحِ بی‌سابقه کرد که به نوسازی «سه‌گانه» هسته‌ای زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک، بمب‌افکن‌ها و موشک‌های زمینی اولویت می‌دهد.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که تقاضا برای کلاهک‌های هسته‌ای کوچک که می‌توانند به راحتی از طریق هواپیما و موشک‌های زمینی مستقر شوند، باعث رشد سریع‌تر در این بخش‌ها می‌شود، اگرچه موشک‌های بالستیک زیردریایی (SLBM) یک چهارم بازار را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده بودند.

در حالی که آمریکای شمالی بر بیش از نیمی از بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ تسلط داشت، این گزارش پیش‌بینی کرد که سریع‌ترین رشد از منطقه آسیا-اقیانوسیه با ابتکارهایی از سوی هند، پاکستان و چین برای تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای خود حاصل می‌شود.

این موسسه در خلاصه گزارشی گفت: «با این حال، معاهدات و کنسرسیوم‌های بین‌المللی از آزمایش هسته‌ای جلوگیری می‌کنند. این امر مانع از رشد بازار می‌شود.»

پیش‌بینی شده است که افزایش نفوذ معاهدات غیرهسته‌ای و تلاش‌های ملی باید تعداد کلاهک‌های موجود در انبار یا در انتظار برچیده شدن را افزایش دهد.

به گفته این سازمان، سلاح‌های فعال به دلیل سرمایه‌گذاری در زرادخانه‌های هسته‌ای و خرید کلاهک‌های جدید، بیش از دو سوم از بازار را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دادند.

بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده در آغاز سال جاری بیانیه مشترکی صادر کردند و گفتند که هیچ برنده‌ای در جنگ هسته‌ای وجود ندارد و باید از آن اجتناب کرد.

کد خبر 667653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha