«الکتروکاپ» نام جدیدی برای برخی از غرفه‌های بازیافت است؛ غرفه‌هایی که در آنها پسماندهای الکترونیک را از شهروندان دریافت می‌کنند. پسماندهایی که برای محیط زیست به شدت خطرناک‌ هستند و نباید به حال خود رها شوند. .

الکتروکاپ

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: مراکز الکتروکاپ در برخی مناطق پرتردد پایتخت مستقر شده‌اند. اما از آن مهم‌تر آموزش شهروندان با این پسماند الکترونیک است. فعالیتی که با جدیت از سوی اداره پسماند شهرداری منطقه 7 پیگیری  و در سراهای محله و مجتمع‌های مسکونی ارائه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ضرورت تفکیک پسماند الکترونیک و تحویل آن به غرفه‌های الکتروکاپ با ما در این گزارش همراه باشید.

«پسماند الکترونیکی وسایل خطرزا برای محیط زیست است و به همین دلیل باید از پسماند دیگر جدا شود.» این را «مجید محمدی» رئیس اداره پسماند شهرداری منطقه 7 می‌گوید و ادامه می‌دهد: «شهروندان حالا به خوبی با طرح کاپ و جداسازی انواع پسماند خشک آشنا هستند. قدم بعدی جدا کردن پسماند الکترونیکی است که به آن الکتروکاپ گفته می‌شود.

پسماند الکترونیکی شامل انواع لوازم برقی، سی.‌دی، باتری، کارت بانکی، باتری موبایل و... می‌شود. در واقع دورریزهای پسماند الکترونیک باید جدا شود. اینطوری این قطعات به محیط زیست وارد نمی‌شود و دوباره به چرخه بازیافت برمی‌گردد.» تمام تلاش آموزشگران بازیافت این است که دیگر هیچ پسماند الکترونیکی دفن نشود. بدین معنی که الکتروکاپ کاملاَ همسو با نجات زمین است. به همین دلیل آموزش به کودکان در این زمینه در اولویت است.

محمدی ادامه می‌دهد: «آموزش الکتروکاپ از سوی اداره پسماند در طول سال در سراهای محله، مجتمع‌های مسکونی، اداری و تجاری و از همه مهمتر در مهدهای کودک انجام می‌شود.» با این آموزش‌ها شهروندان می‌آموزند که نه تنها این پسماندها با رها شدن در طبیعت مضرات زیادی برای آب و خاک ایجاد می‌کند، بلکه آلیاژهای به کار رفته در پسماندهای الکترونیک باارزش است.
 

معادن را دور نریزیم | الکتروکاپ به میدان آمد

آموزش‌ها به بار می‌نشیند

عمر طرح الکتروکاپ زیاد نیست و به سال گذشته برمی‌گردد. محمدی تأکید می‌کند: «بعد از اینکه آموزش‌های لازم به شهروندان منطقه داده می‌شود، فهرست غرفه‌های پسماند الکترونیک در تهران را نیز به آنان یادآور می‌شویم.

طبق آماری که از 14 غرفه بازیافت منطقه داریم، شهروندان بسیاری برای تحویل پسماند الکترونیک مراجعه می‌کنند و از مسئولان غرفه راهنمایی می‌خواهند. این بازخورد نشان می‌دهد که شهروندان از این طرح استقبال کرده‌اند.»

تا پیش از این شهروندان پسماند الکترونیکی از جمله باتری، شارژرهای از رده خارج شده، سی.دی و وسایلی از این دست را همراه دیگر پسماند خشک به غرفه‌های بازیافت تحویل می‌دادند. حالا با آموزش‌های اجرا شده، این وسایل از دیگر پسماند خشک جدا می‌شود تا به طبیعت آسیب وارد نشود.

پسماند الکترونیک چیست؟

کیس، مانیتور، کیبورد و قطعات کامپیوتری از کار افتاده، بردهای لوازم الکترونیک، باتری، شارژر و هندزفری، ریموت‌ها و کنترل لوازم الکترونیک، سی‌دی و دی‌وی‌دی، دستگاه‌های ویدیو، نوار کاست و نوارهای ویدیو، انواع لامپ، عکس رادیولوژی، لوازم برقی از کار افتاده و کابل برق جزو پسماند الکترونیکی به حساب می‌آید.

دلیل ارزشمندی پسماند الکترونیک

 با توجه به وجود مقادیر زیادی از فلزات مانند مس، فولاد، آلومینیوم، سرب و انواع دیگر فلزات گرانبها مثل طلا و نقره در ساختار انواع مختلف وسایل الکتریکی و الکترونیک موجود، بسیاری از صنعتگران به سوی بازیافت این نوع پسماندها ترغیب می‌شوند و به آن معادن روزمینی می‌گویند.

مضرات پسماند الکترونیک رهاشده در طبیعت

گازهای متصاعد شده از پسماندهای دفن شده و نشت در آب‌های زیرزمینی به دلیل وجود فلزات سنگین در پسماندهای الکترونیک، محیط زیست را آلوده می‌کند. گسترش و توسعه صنعت الکترونیک، ما را مجبور کرد تا هر روز و هر ساعت با یک وسیله الکترونیکی در ارتباط باشیم که بتوانیم کارهای روزمره خود را پیش ببریم. به همین دلیل از خرید و استفاده این وسایل بی‌نیاز نیستیم. تفکیک پسماندهای الکترونیک و تحویل آنها به غرفه‌های مخصوص تنها راه چاره حفظ محیط زیست است.
 

معادن را دور نریزیم | الکتروکاپ به میدان آمد

غرفه‌های الکتروکاپ

5غرفه الکترونیک در تهران پسماند الکترونیکی دریافت می‌کنند.

  1. منطقه 6: خیابان ولی‌عصر(عج)، ابتدای خیابان گیلان.
  2. منطقه8: میدان هلال احمر، خیابان گلستان، تقاطع خیابان سهیلیان.
  3. منطقه10: خیابان امام خمینی(ره)، جنب خیابان رودکی.
  4. منطقه12: خیابان جمهوری، تقاطع خیابان حافظ، روبه‌روی پاساژ چارسو.
  5. منطقه12: میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان لاله زار.

قیمت پسماند الکترونیک

پسماند الکترونیک

قیمت خرید در خودروی ملودی‌دار به ازای هر کیلوگرم(ریال)

قیمت خرید در غرفه به ازای هر کیلوگرم (ریال)

دستگاه ویدئو، گیرنده دیجیتال،تلفن، مودم،شارژر، باتری موبایل، فلش

70000

80000

مانیتور و تلویزیون، باتری ماشین و موتور

80000

100000

فشارسنج و تب‌سنج دیجیتال، لپ تاپ، تبلت، کیس، انواع لامپ و مهتابی کم مصرف

100000

120000

سیم

200000

800000

مادربرد

450000

800000

موس، کیبورد، اسپیکر

50000

60000

سی دی

35000

50000

باتری ساعت

4000000

4000000

باتری قلمی

10000

30000

کد خبر 670131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha