چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

سیدسروش طباطبایی‌پور: کلمه‌ی «خرداد»؛ معمولاً هر دانش‌آموزی را یاد سه چیز می‌اندازد: امتحان، کارنامه و اوقات فراغت! در این یادداشت، البته به اولی و دومی کاری ندارم؛ چون هر دو با اضطراب و نگرانی همراه‌اند؛ اما آخری هوش از سر بچه‌ها می‌برد؛ پایان تابستان یعنی آغاز عشق و حال، یعنی قدم‌زدن در دنیای بخور و بخواب!

اوقات فراغت

در این‌جا می‌خواهم موضوع اوقات فراغت را از زاویه‌ای دیگر ببینیم. فقط قبل از آن باید به نمودار زیر خوب توجه کنید:

اوقات فراغت نوجوانان

این نمودار، آمار دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1400 را نشان می‌دهد که زمستان سال گذشته، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به رسانه‌ها اعلام کرد. به زبان ساده، معنی و مفهوم نمودار بالا این است که ۱۵ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۶۷۷ نفر دانش‌آموز سر حال و پر انرژی، قرار است با تمام شدن امتحان‌ها، همه با هم  و یکهویی، در استخر تابستان،  شیرجه بزنند و آب‌تنی کنند.

و بعد از این مقدمه، سؤال اول من این است که آیا استخر تابستان ما، ظرفیت این همه کودک و نوجوان پر انرژی را دارد؟

شاید شما نوجوان‌ها بگویید جناب نویسنده! مگر خبر نداری که امسال هم مثل سال‌های گذشته، والدین محترم ما و مدیران و معلم‌های عزیزمان فکر همه‌چیز را کرده‌اند و قرار است مثل هر سال، برای ما کلاس‌های تقویتی ریاضی و کنکور فیزیک برگزار کنند و ما را در دوره‌های چرتکه و آموزش زبان لهستانی و حل مکعب روبیک در پنج‌ثانیه ثبت‌نام نمایند!

اتفاقاً مشکل من هم در همین بخش است. چرا شما باید دست روی دست بگذارید و اجازه دهید برای پرکردن صفر تا صد اوقات فراغتتان، فقط بزرگ‌ترها تصمیم بگیرند؟ البته ایمان دارم که اولیای خانه و مدرسه، خیرخواه شما هستند، اما اگر بزرگ‌ترها از علایق و سلایق نوجوان امروزی خبر نداشته باشند،‌ چه‌طور می‌توانند تصمیمی مناسب برای پرکردن اوقات فراغت شما بگیرند؟

پیشنهادم این است که قبل از پایان امتحان‌ها، با پدر و مادرتان جلسه‌ای رسمی بگذارید و کمی درباره‌ی خواسته‌هایتان از روزهای گرم تابستان گفت‌وگو کنید. و پیشنهاد دیگرم این است که قبل از برگزاری آن جلسه، به موارد زیر توجه کنید:

  • الف) یادتان باشد، شما در کهکشان راه شیری، تکِ تک هستید؛ با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و توانایی‌هایی خاص! پس لزومی ندارد برنامه‌ی اوقات فراغت تابستان شما، با برنامه‌ی دختر عمه و پسرخاله و دختر همسایه، یکسان باشد. مثلاً قبول دارم که ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی، خیلی مهم است، اما شاید دیدن توپ بسکتبال، هوش از سر شما ببرد؛ اما پسر همسایه اگر کلاهش هم وسط زمین بسکتبال بیفتد، حاضر نباشد حتی به آن توپ نگاه کند!
     
  • ب) در این زندگی پرفراز و نشیب، فقط ریاضی و فیزیک، برای ما آب و نان نمی‌شود! هر انسان عاقلی، باید در مسیر عمر مبارکش، به مهارت‌هایی دست پیدا کند تا کیفیت زندگی‌اش را مطلوب‌تر کند. به‌قول یکی از استادانم، این مهارت‌ها، در آینده، تبدیل به ستون‌هایی خواهند شد که اگر در زندگی‌تان، دچار توفان‌های فصلی شدید، بتوانید دست به دامن همین ستون‌ها شوید تا فرو نریزید. مهارت‌هایی شبیه نجاری، قالی‌بافی، مکانیکی و...
     
  • ج) قبول، قیمت کتاب هم مثل قیمت روغن و برنج و نان باگت، بالا کشیده، اما یادتان باشد تنها با مطالعه‌ی کتاب است که می‌توانید تجربه‌هایی غیرممکن را، با گوشت و پوست خود، حس کنید. پس حتما لابه‌لای برنامه‌های رنگارنگ اوقات فراغت خود، جایی برای مطالعه هم باز کنید.
     
  • د) و آخرین نکته این‌که عشق و حال را فراموش نکنید! یعنی به زبان ساده، از صبح تا شب روزها و شب‌های تابستان گرم خود را با کلاس و آموزشگاه و برنامه‌های جورواجور مدرسه پر نکنید.کمی بی‌خیال بودن، کمی هم توی تخت دراز کشیدن و کمی هم زل‌زدن به سقف اتاق، برای سپری‌کردن یک تابستان با شکوه، ما لازم است.
     
  • عکس: مهبد فروزان

کد خبر 680337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha