ایران ۲ نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد تا به قول یکی از نماینده های مجلس، نشان بدهد که این آبراهه استراتژیک، هنوز هم دباغ خانه است.  این اتفاق پس از اقدام غیرقانونی یونان در توقیف و ضبط محموله نفت ایران در آب‌های این کشور افتاد.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ توقیف نفتکش ها در خلیج فارس، تداعی کننده جنگ نفتکش ها در سال های جنگ ایران و عراق است که به دلیل حمایت اطلاعاتی و نظامی امریکا از صدام، جنبه بین المللی پیدا کرده بود و این آبراهه که مسیر عبور حدود یک سوم نفت جهان است را ناامن کرده بود.

وضعیت ناامن و بی ثباتی که حالا، دلایلی متفاوت از گذشته دارد و به جای عراق، پای کشورهایی در آن گیر است که در همکاری با آمریکا، نفتکش های ایرانی یا حامل نفت ایران را در آب های بین المللی با سرزمینی‌شان به خطر می‌اندازند یا پول نفت دریافتی از ایران را بلوکه می کنند. 

اولین بار صحبت از توقیف نفتکش های ایرانی به بهانه نقض تحریم های امریکا زمانی مطرح شد که ایران اقدام به ارسال نفتکش با پرچم ایران به ونزوئلا در همسایگی امریکا کرد. اما امریکا ترجیح داد به طور مستقیم وارد تقابل با ایران نشود کشورهایی مثل کره جنوبی و یونان را بازیچه کند. استراتژی هوشمندانه ای که با توقیف کشتی روسی حامل نفت ایران در آب های یونان عملیاتی شد.

کره جنوبی مدت هاست با دلارهای بلوکه ایرانی حساب هایش را تقویت میکند، اما حکایت یونان، حکایت آش نخورده و دهن سوخته است؛ نفت ایران را تحویل امریکایی ها داده و حالا دست به دامن همان امریکا و البته اروپاست تا نفتکش هایش را از ایران پس بگیرند. امریکایی که بعید است کاری بشتر از صدور بیانه شدیداللحن انجام بدهد.

کد خبر 680648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • داریوش IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    27 12
    احسنت به اقتدار دلیرمردان نظامی و سپاهیان غیور و شجاع کشورمان
  • حسن IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 3
    چرا عاقل کند کاری که آرد پشیمانی از هر دست بدهی پس خواهی گرفت درود بر مدافعان حقوق مردم ایران
  • علی خنجری IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    6 3
    فقط افتخاری کنم به خود می بالم اگر ضد سال گرسنگی بکشیم
  • عباس IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    12 5
    آفرین به غیور مردان سپاه پاسداران ملت ایران سربلند کردید شیر مادر حلالتان باشد