کره‌شمالی امروز پس از به دست گرفتن ریاست خلع سلاح سازمان ملل، از لحن هجومی استفاده کرده و از ظرافت‌های دیپلماتیک چشم‌پوشی کرده است.

سازمان خلع سلاح هسته ای

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس یک رویه قدیمی در میان ۶۵ عضو این نهاد، ریاست دوره‌ای به ترتیب حروف الفبای نام کشورها به زبان انگلیسی برگزیده می‌شود و حالا نوبت به  کره‌شمالی رسیده است تا ریاست این کمیته مستقر در ژنو را بر عهده بگیرد.

هان تائه سونگ، سفیر پیونگ‌یانگ طی جلسه‌ای اعلام کرد: «کشور من همچنان در حال جنگ با ایالات متحده است.»

سونگ که این موضوع را افتخار و امتیاز خواند، گفت: «کره‌شمالی به مشارکت در صلح جهانی و خلع سلاح متعهد است و به کار کنفرانس اهمیت می‌دهد.»

۵۰ کشور با ابراز خشم خود از اینکه کره شمالی دارای سلاح هسته‌ای غیرقابل پیش‌بینی، ریاست این مجمع را بر عهده دارد، به نوبت اقدامات پیونگ یانگ را محکوم کردند.

آنها به جای استعفا، نمایندگانی در سطوح پایین‌تر از سفیران را برای جلسه فرستادند.

به گفته هیل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل که بر عملکرد این نهاد جهانی نظارت می‌کند، ریاست کره شمالی به طور جدی تصویر و اعتبار سازمان ملل را تضعیف خواهد کرد.

کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل که در مورد توافقنامه‌‎های کنترل تسلیحات و خلع سلاح مذاکره می‌کند و بر توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای تمرکز دارد، یک نهاد سازمان ملل نیست، اما در مقر سازمان ملل در ژنو تشکیل جلسه می‌دهد.

کد خبر 680935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha