پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

فرانک عطیف: بررسی‌ و پرسش از بیش از 800نوجوان و والدین‌شان در طول سه‌سال و نیز بررسی کار نوجوان‌ها در برخی از سایت‌های اجتماعی معروف بیش از 5هزار ساعت، باعث شد

تا یافته‌های این پژوهش شکل بگیرد.این وب‌سایت‌ها بیشتر محلی هستند برای آشنایی افراد  و رد و بدل‌کردن اطلاعات تصویری. دکتر «میزوکو ایتو» سرپرست تیم پژوهشی در دانشگاه «کالیفرنیا ایروین» می‌گوید:«حرف‌های زیادی در باره زمانی که نوجوان‌ها در دنیای وب صرف می‌کنند، خطرهای آن یا تنبل‌شدن بچه‌ها گفته می‌شود. ما با بررسی‌هایمان متوجه شدیم که نوجوان‌ها با حضور در سایت‌های اجتماعی مهارت‌های برخورد و آداب اجتماعی را می‌آموزند و نیز کار با اینترنت و کامپیوتر مهارت‌های فنی‌شان را بالا می‌برد. آنها باید در عصر دیجیتال ابزار و روش‌های شهروندی این عصر را بیاموزند.»

خطرهای متفاوت قابل انکار نیست؛ البته اگر به هشدارهای کارشناسان و افراد آگاه دقت کافی نداشته باشی، اما اگر با توجه به مسائلی مانند امنیت در وب، بحث بهداشتی و سلامتی (نوع نشستن، فاصله تا دستگاه، خیره شدن به صفحه...) سراغ اینترنت بروی، طبق گفته این کارشناس‌ها برخلاف نظر بعضی‌‌ها که معتقدند این جور سایت‌ها فایده‌ای ندارد، می‌گویند نوجوان‌‌ها به نوعی با دوستان و هم‌سالانشان ارتباط اجتماعی دارند؛ فقط این ارتباط در دنیای مجازی است نه در دنیای فیزیکی.

البته طبق یافته‌های این پژوهش اکثر نوجوان‌ها کاری به بخش زیادی از اطلاعات دنیای اینترنت ندارند و این فرصت را از دست می‌دهند که مثلاً سراغ نجوم، یادگیری زبان خارجی و... بروند.

   متخصصان معتقدند اگر نوجوان‌ها به این بخش هم توجه کنند از صرف زمان در اینترنت نه تنها ضرر نمی‌کنند، بلکه فایده هم می‌برند و گردش در اینترنت آنها را تنبل نمی‌کند. چون در اکثر موارد، نوجوان‌ها  طبق الگوهای رفتاری والدین‌شان و ارزش‌های موردنظر آنها هنگام گردش در اینترنت و آشناشدن با افراد، رفتار می‌کنند.

وایستا! خیلی تند نرو! این پژوهش روی تعداد مشخصی نوجوان با فرهنگ خاص خودشان انجام شده است.

کد خبر 69195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز