سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) به‌تازگی گزارش بررسی اینترنت ۲ اپراتور مسلط کشور را در فصل بهار ۱۴۰۱ منتشر کرده که شامل نکات جالبی درباره سبک‌زندگی مردم کشور است.

اینترنت موبایل

به گزارش همشهری آنلاین، شاید مهم‌ترین بخش این گزارش افزایش میزان مصرف اینترنت کاربران اینترنت سیار باشد. براساس این گزارش، مشترکان اینترنت همراه بیش از ۳میلیارد گیگابایت، اینترنت مصرف کرده‌اند. بنابراین، با چنین افزایش مصرفی، لزوم افزایش پهنای باند بیشتر احساس می‌شود.

اگرچه این گزارش در مقایسه با ۳ماهه چهارم ۱۴۰۰ حکایت از افزایش برخی شاخص‌های ارتباطی دارد، اما در عین حال، بعضی شاخص‌ها روند کندی را طی کرده است. از شاخص‌هایی که روند رشد قابل‌توجهی نداشته‌اند می‌توان به اینترنت ثابت و البته فیبر نوری اشاره کرد. در بهمن ماه۱۴۰۰ پروژه بزرگ فیبر نوری در حالی کلید خورد که مسئولان وزارت ارتباطات از واگذاری ۲۰میلیون پورت فیبر نوری به کاربران متقاضی تا پایان سال۱۴۰۴ خبر دادند. اما حالا با گذشت تقریبا ۶ماه از آن زمان، تنها ۴هزار پورت فیبر نوری در بهار۱۴۰۱ واگذار شده است.

از سوی دیگر، از آنجا که در سراسر دنیا، اینترنت اصلی و پایه مردم همان اینترنت ثابت است و اینترنت همراه به‌عنوان یک ابزار ارتباطی جایگزین مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، اما عمده بار اینترنت کشور ما روی شبکه همراه قرار دارد. این موضوع با توجه به محدودبودن سیگنال‌ها و فرسوده‌شدن تدریجی تجهیزات، شبکه همراه را در آینده با مشکل مواجه می‌کند.

افزایش مصرف اینترنت

گزارش بهار ۱۴۰۱در مورد ۲ اپراتور اصلی کشور حکایت از افزایش کلی مصرف اینترنت سیار دارد.

حجم مصرفی دیتای شبکه همراه اول در دی ماه۱۴۰۰ از ۴۸۲۴۰۶.۸ترابایت به عدد ۵۰۹۴۰۹.۸ترابایت رسیده و این در حالی است که این عدد در اسفند طی یک روند کاهشی عدد ۵۰۲۴۵۱.۷ را تجربه کرده است. این شرکت در فروردین‌۱۴۰۱ با یک افزایش قابل‌توجه، حجم مصرف دیتای شبکه خود را به عدد ۵۳۵۶۸۰.۳ ترابایت می‌رساند، اما این میزان در اردیبهشت۱۴۰۱ به عدد ۵۱۹۱۶۴ ترابایت و در خرداد به عدد ۵۱۶۸۸۰.۶ ترابایت می‌رسد.

از سوی دیگر، رقیب این شرکت یعنی ایرانسل حجم مصرفی دیتای شبکه دی ۱۴۰۰ را با عدد ۴۴۷۸۹۶.۵ترابایت تجربه می‌کند. این میزان در بهمن ماه به ۴۵۷۰۰۶.۹ترابایت و در اسفند همین سال به ۴۳۷۲۳۵.۲ترابایت می‌رسد. نکته جالب کاهش میزان مصرف هر دو اپراتور در اسفند۱۴۰۰ در مقایسه با دی و بهمن همین سال است.

با این حال، حجم مصرفی دیتای شبکه ایرانسل در فروردین ۱۴۰۱ به ۴۷۶۸۲۹.۱ ترابایت می‌رسد. اما در اردیبهشت با کمی کاهش این میزان عدد ۴۷۲۹۱۸.۶ ترابایت را تجربه می‌کند. اما بیشترین مصرف مربوط به خرداد۱۴۰۱ است که ایرانسل رکورد مصرف دیتای خود را با عدد ۴۸۴۱۳۸.۹ ترابایت ثبت می‌کند.

کاهش مشترکان ثابت، افزایش مشترکان همراه

با یک نگاه اجمالی به فصلنامه جلد ۴۰ که مربوط به ۳ ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ است، می‌توان مشاهده کرد که کل کاربران اینترنت ثابت در آن زمان، ۱۱ میلیون ‌و ۵۰ هزار و ۲۹ مشترک بوده است. این در حالی است که در گزارش ۳ماهه اول ۱۴۰۱ این تعداد به ۱۱میلیون‌و۳۵هزارو۱۴۶ مشترک کاهش یافته است. اگرچه این کاهش در نگاه اول قابل‌توجه به‌نظر نمی‌رسد، اما نشان از این موضوع دارد که کاربران ایرانی همچنان به اینترنت ثابت اقبال نشان نمی‌دهند و حتی تعدادی از آنها این تکنولوژی را کنار گذاشته‌اند. به این ترتیب، ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت در پایان زمستا ن۱۴۰۰ عدد ۱۳.۱۵ را به‌خود اختصاص داده و این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت ثابت در بهار ۱۴۰۱ به رقمی معادل ۱۳.۰۳ رسیده است.

این در حالی است که در پهن باند سیار، در گزارش اخیر همچون گزارش‌های پیشین شاهد افزایش نفوذ ضریب اینترنت هستیم. به‌عبارت دیگر، در پایان ۳ ماهه چهارم ۱۴۰۰ تعداد مشترکان اینترنت سیار ۹۵ میلیون ‌و ۸۶۹ هزار و ۲۵۲ مشترک بوده است. این تعداد به‌معنای ضریب نفوذ ۱۱۴.۰۶ است. اما گزارش بهار۱۴۰۱ حاکی از این است که مجموع ارتباطات سیار به عدد ۹۷میلیون‌و۸۳۹هزارو۸۳۱ مشترک رسیده است که به معنی افزایش ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور است. گزارش اخیر حاکی است که ضریب نفوذ ارتباطات سیار به ۱۱۵.۵ ارتقا یافته است.

وضعیت فیبر نوری

سایت iranfttx.ir که گزارش‌های لحظه‌ای در مورد توسعه فیبر نوری در کشور را ارائه می‌دهد، امکان مقایسه توسعه این تکنولوژی ارتباطی را به لحاظ دوره‌های زمانی فراهم کرده است.

این سایت ۳نمودار متفاوت ارائه کرده است. نخستین نمودار مربوط به سرویس‌گیرندگان و تعداد پورت منصوبه در حالت کلی است. این نمودار نشان می‌دهد که از اسفند ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰ تعداد پورت‌های منصوبه افزایش خاصی نداشته است. در اسفند۹۹ تعداد پورت منصوبه ۸۵۷ هزارو۹ پورت بوده که در مرداد ۱۴۰۰ این عدد به ۹۰۹ هزار و ۶۸ پورت می‌رسد. اما در دی‌ماه ۱۴۰۰ با یک افزایش نسبی، تعداد کل پورت‌های منصوبه به یک‌میلیون‌و۳۴۷هزار و ۱۶۷ پورت می‌رسد. پس از آن، افزایش تعداد پورت‌های منصوبه، یک روند تقریبا ثابت را طی می‌کند تا در خرداد ۱۴۰۱ به عدد یک‌ میلیون ‌و۴۸۲ هزار و ۸۸۸ پورت می‌رسد. به‌عبارت دیگر، از دی‌ماه۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ یعنی چیزی حدود ۶ماه، تعداد پورت‌های منصوبه تنها ۱۳۵ هزار و ۷۲۱ پورت افزایش یافته است.

نمودار بعدی که تعداد پورت‌های منصوبه براساس تکنولوژی‌های FTTH و VDSL را نشان می‌دهد هم بالطبع وضعیت بهتری ندارد. به‌عبارت دیگر، تعداد پورت‌های منصوبه FTTH از پایان اسفند۱۴۰۰ از عدد یک میلیون و ۱۲۶هزارو۳۱۲ به عدد یک میلیون و ۱۷۴هزارو۲۶۳ پورت منصوبه رسیده است. همچنین در اسفند ۱۴۰۰ تعداد پورت‌های منصوبه VDSL از عدد ۲۸۰هزار و ۵۸۰ پورت به عدد ۳۰۸ هزار و۶۲۵ پورت منصوبه ارتقا یافته است.

کاهش سرویس‌گیرندگان

این در حالی است که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها تعداد سرویس‌گیرندگان تکنولوژی‌های ارتباطی FTTH و VDSL است. نکته جالب گزارش جلد۴۱ این است که تعداد سرویس‌گیرندگان تکنولوژی FTTH با کاهش روبه‌روست. به‌عبارت دیگر، تعداد سرویس‌گیرندگان این تکنولوژی در حالی در پایان خرداد۱۴۰۱ عدد ۲۰۰هزارو۶۸۸ سرویس‌گیرنده را ثبت کرده که این عدد در اسفند۱۴۰۰ بیش از ۲۰۲هزار سرویس‌گیرنده بوده است.

با این حال، تعداد سرویس‌گیرندگان VDSL در پایان اسفند ۱۴۰۰ که ۱۴۸هزارو۵۱۷ سرویس‌گیرنده بوده، در پایان خرداد به ۱۶۲هزار و ۷۸۸ سرویس‌گیرنده رسیده است. بنابراین، با وجود وعده‌های وزارت ارتباطات مبنی بر واگذاری ۲۰ میلیون پورت تا پایان ۱۴۰۴ که در ذهن کاربران، ۲۰میلیون مشترک فیبرنوری را تداعی می‌کند، روند فعلی را چندان امیدوارانه نمی‌توان تصور کرد.

گزارش: عمادالدین قاسمی‌پناه

کد خبر 693784
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha